خبرگزاری کار ایران

ارزیابی شکوری‌راد از کابینه دوازدهم

asdasd
کد خبر : ۵۲۲۸۲۶

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی می‌گوید نباید خیلی زود درباره کابینه قضاوت کنیم. او البته به منتقدین حق می‌دهد که مطالبات و وعده‌های ایام انتخابات را در تطابق کامل با کابینه معرفی شده ندانند، اما در عین حال می‌گوید عملکرد این کابینه اگر در سیطره نفوذ کلام رییس‌جمهور قرار گیرد، می‌تواند قابل قبول واقع شود.

شکوری راد به این دولت خوش‌بین است و فکر می‌کند در نهایت عملکرد مطلوبی از همین ترکیب شاهد خواهیم بود چه آنکه ما روحانی را می‌شناختیم و بر اساس همان شناخت از او حمایت کرده‌ایم.

کابینه دولت دوازدهم به مجلس معرفی شده است. در نگاه کلی کابینه ٩٦ را نسبت به کابینه پیشین چطور ارزیابی می‌کنید؟

با دو رویکرد می‌توان این کابینه را ارزیابی کرد. اول اینکه بگوییم آقای روحانی یک دوره رییس‌جمهور بوده و حالا می‌خواهد در دور دوم کابینه‌اش را بچیند. خب مى‌توان گفت که گامی به جلو برداشته و قابل قبول است.

لیکن اگر میزان رای مردم به آقای روحانی را در انتخابات اخیر در نظر بگیریم و ببینیم که چه مقدار از آقای روحانی حمایت شده و چه مقدار آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتش وعده داده در می‌یابیم که این ترکیب کابینه نمی‌تواند انتظار مردم و حامیان را برآورده کند.

برآورده نشدن انتظارات در بدنه اصلاح‌طلب‌ها تبدیل به یک موج نارضایتی شده است. البته نباید به این موج نارضایتی دامن زد بلکه باید مقداری هم آن را مهار کرد. این نارضایتی نسبت به رایی است که به آقای روحانی داده شده است و نه در مقایسه نسبت به کابینه قبلی این دو را باید از همدیگر تفکیک کنیم.

بیش از آنکه ما به چینش کابینه توجه کنیم باید به رویکردی که این کابینه خواهد داشت، توجه کنیم. این رویکرد نیز زمانی قابل ارزیابی است که کابینه مستقر شود.

ما فعلا در مرحله چینش کابینه و اخذ رای اعتماد هستیم. بنابراین ناگزیر به تک تک وزرای پیشنهادی نگاه می‌کنیم. ولی اینکه این مجموعه چگونه عمل خواهد کرد و چگونه آقای روحانی کابینه را مدیریت خواهد کرد که متناسب با مطالبات مردم حرکت کند، الان قابل ارزیابی نیست.

آقای روحانی حرف‌هایی می‌زند که دلالت بر این دارد که این اتفاق صورت خواهد گرفت اما اینکه این‌کار چگونه انجام گیرد و چه زمانی معلوم شود که این وعده رییس‌جمهور تحقق پیدا کرده یا نه باید فرصت داد که کابینه شکل بگیرد و بعد ارزیابی کنیم.

با شناختی که از وزرا دارید آیا این کابینه می‌تواند هژمونی غالب رییس‌جمهور را نمایندگى کند؟ آیا این توانمندی اساسا وجود دارد؟

بله، اگر رییس‌جمهور میدان‌داری کرده و بر عملکرد وزرا نظارت کند، می‌تواند از این مجموعه یک کارکرد قابل قبولی به دست بیاورد.

من این احتمال را منتفی نمی‌دانم. حتی اصولگرا‌ترین افرادی که معرفی شده‌اند قابلیت این را دارند که اگر رییس‌جمهور از آنها بخواهد عملکردشان متناسب با خواست مردم باشد.

این‌طور نیست که کابینه کنونی این قابلیت را نداشته باشد ولی اینکه رییس‌جمهور چقدر این خواسته را بالای سر کابینه نگاه دارد و آن را اعمال کند، من نمی‌توانم با اطمینان در مورد آن صحبت کنم. لازم است که زمانی بگذرد و ببینیم این تحقق پیدا می‌کند یا نه؟

شخص آقای روحانی بارها و بارها گفته که به وعده‌هایی که داده‌ام، پایبند هستم. در طی ٤ سال گذشته نیز به اندازه‌ای پایبندی نشان داده که به او اعتماد کنیم. روحانی کسی نیست که او را نشناسیم.

او یک دوره رییس‌جمهور بوده و نشان داده که چقدر به وعده‌هایی که داده پایبند است. در چهار سال گذشته این پایبندی تا حدی اثبات شده است. هرچند برخی وزرا با او خیلی خوب همکاری و همراهی نکردند.

خودش نیز از این موضوع گله کرد و گفت برخی پاشنه‌های‌شان را خوابانده بودند. من فکر می‌کنم اگر آقای رییس‌جمهور سر بگرداند و کم‌توجهی نسبت به این موضوع کند در این کابینه تعداد بیشتری پاشنه‌های‌شان را می‌خوابانند. چرا که می‌دانند، دور بعد دیگر آقای روحانی رییس‌جمهور نیست.

اگر آقای روحانی قامتش در میان اعضای کابینه افراشته و مشخص نباشد که شاخص باشد و به اعضا جهت بدهد این استعداد وجود دارد که این کابینه متشتت عمل کند و خیلی استعداد این را دارد که متناسب با رویکرد‌هایی که معطوف به انتخابات ١٤٠٠ است حرکت کند و فارغ از اینکه هم‌اکنون یک رییس‌جمهور حاضر داریم ممکن است برخی از اعضای کابینه متناسب با تلقی شان از رییس‌جمهور سال ١٤٠٠ بخواهند آهنگ حرکت و برنامه‌های خود را تنظیم کند.

این است که بسیار مهم است که آقای رییس‌جمهور چقدر در راس دولت میدان‌داری کند.

در انتخابات اسفند ٩٤ به مردم گفتیم که رای بدهید و باید مجلس تغییر کند. یکی از دلایل‌مان هم این بود که دیدید مجلس نهم با کابینه پیشنهادی روحانی چه کرد؟ رای بدهید تا تکرار نشود. مردم هم کار خود را درست انجام دادند. آیا دولت روحانی هم کار خودش را درست انجام داد؟

این انتظارات برآورده نشده است. لذا باید به اصلاح‌طلبانی که به گزینه‌های آقای روحانی انتقاد وارد می‌کنند، حق داد. بنابراین من پاسخی برای این ندارم و نمی‌خواهم دفاعی از این بکنم.

این دفاع را شخص آقای رییس‌جمهور باید انجام دهد ولی می‌توانم به عنوان مسوولیتی که در حزب اتحاد ملت ایران دارم، بگویم آنقدر صبوری می‌کنیم تا ببینیم از این کابینه چه عملکردی بیرون می‌آید و بعد قضاوت می‌کنیم.

قضاوت‌مان را مانند برخى منتقدان که این روزها اظهارنظر می‌کنند، جلو نمی‌اندازیم. مقداری صبر می‌کنیم تا ببینیم با چه رویکرد و عملکردی مواجه خواهیم شد.

با این کابینه برای ١٤٠٠ امیدوار هستید یا نگران؟

من چندان نگران نیستم که بگویم این نگرانی خیلی روی ذهنم سایه می‌اندازد اما می‌توان گفت که آنقدر هم آینده شفاف نیست که من با اطمینان در مورد آن صحبت کنم. ستاد انتخابات این دوره آقای روحانی با ستادش در دوره قبل کاملا متمایز بود.

رویش‌هایی درون این ستاد اتفاق افتاده که ما باید منتظر باشیم و ببینیم چه حاصلی به بار می‌آورد. به هر حال شاکله ستاد آقای روحانی را در این دوره اصلاح‌طلب‌ها تشکیل می‌دادند، در حالی که در دوره قبل اصلاح‌طلبان سهم ناچیزی داشتند.

اینها ارتباطات و موقعیت‌های جدیدی را شکل داده است که ممکن است در آینده اثرگذار باشد. بر قامت و تشخص آقای شریعتمداری در موقعیت ستاد انتخابات افزوده شد. باید ببینیم او و آقای بانک که ستاد را اداره می‌کردند، چقدر می‌توانند در دولت آینده نقش آفرین باشند. آن چیزی که می‌تواند ما را امیدوار کند این است که آنها نقش‌آفرین‌تر ظاهر شوند.

اگر آقای شریعتمداری در وزارت کشور مستقر می‌شد خیلی امید ایجاد می‌کرد. به هر دلیل این اتفاق نیفتاد. به هر حال ایشان یک عضو برجسته دولت خواهد بود که می‌تواند نقش‌آفرینی‌های بیشتری داشته باشد.

از سه منظر این کابینه را نگاه کنیم. یک منظر جبهه حامیان روحانی باشد، حس شما از این منظر نسبت به کابینه چیست؟

کابینه اتفاق مهمی را رقم نزده است و نمی‌تواند امید جدیدى ایجاد کند بلکه انتظار ما این است که این کابینه بتواند امیدهایی را که در فرآیند انتخابات شکل گرفته بود، حفظ کند.

از نگاه روحانی در سال ٩٢ اگر به این کابینه نگاه کنیم، چه می‌بینیم؟

من فکر می‌کنم یک فرصت از دست رفته است و آن شور و شعور مردم در انتخابات بود که می‌توانست آقای روحانی را بیش از مقداری که امروز ارتقا پیدا کرده، ارتقا دهد.

از منظر مجلس شورای اسلامی این کابینه را چطور می‌بینید؟

در این مورد زود است که قضاوت کنیم. من نمی‌دانم مجلس در بررسی اعضای کابینه چطور عمل خواهد کرد ولی در نگاه اول به نظر می‌رسد که ترکیب کابینه، مجلس را مشعوف نکرده است.

منبع: روزنامه اعتماد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز