خبرگزاری کار ایران

قتل فرزند برای دریافت دیه

asdasd
کد خبر : ۵۱۳۰۴۹

وقتی بازپرس راننده متهم به قتل غیر عمد را مسوول پیدا کردن قاتل می‌کند!

داتیکان_فرود نودهی: سال 95 حدود هزار و11 نفر برای دریافت دیه اقدام به خود زنی، تصادف ساختگی و حتی اره کردن استخوان ترقوه خود کرده اند که این آمار نسبت به سال گذشته 14درصد افزایش داشته است.  این آماری است که پزشکی قانونی اعلام کرده است. ماجرا اما همیشه به این سادگی نیست و حتی ‌می‌تواند منجر به قتل فرزند از سوی پدر شود. پدری که به امید دریافت دیه تصادفی ساختگی برای پسر خردسالش  طراحی می‌کند اما سرانجام دستش رو و به اتهام قتل عمد فرزند بازداشت می‌شود. ماجرایی که هفته گذشته رخ داد. راننده‌ای  بعد از تصادف با یک کودک متهم به قتل غیر عمد می‌شود اما به بازپرس می‌گوید من تقصیری نداشتم، ظهر بود و در حال رانندگی بودم که دیدم مردی که همراه پسری کنار خیابان ایستاده بود ناگهان کودک را به سمت اتومبیل پرتاب کرد. نکته جالب ماجرا اما نه حرکت پدر که تصمیم بازرس پرونده است. بازپرس قاعدتا بعد از استماع سخنان متهم باید بر اساس قانون

در این خصوص تحقیقات لازم را انجام دهد ولی او به شخص راننده اعلام می‌کند که خودت باید برای اثبات ادعایت به دنبال استنادات لازم بگردی.

شرح ماجرا از زبان راننده: «چهارشنبه حوالی ظهر در حال رانندگی بودم، خیابان خلوت بود. در حال نزدیک شدن به چهارراه بودم که دیدم چراغ در حال قرمز شدن است، از این رو شتاب ماشین را بیشتر کردم تا از چراغ عبور کنم بعد متوجه شدم شخصی در وسط چهارراه و در حدود صدمتری من کودکی را جلو ماشین پرتاب کرد. با توجه به اینکه فاصله اندک بود من نتوانستم ماشین را کنترل کنم و با او برخورد کردم. از آنجایی که کودک زخمی شده بود، با اورژانس تماس گرفتم و کودک مضروب به بیمارستان منتقل شد. پس از مراجعه به مراجع قضایی به مأموران اعلام کردم که پدر ، کودکش  را جلو ماشین انداخت و من این صحنه را به وضوح دیدم ولی چون شاهدی نداشتم، من بازداشت کردند امابه قید وثیقه صد میلیون تومانی همان روز آزاد شدم. روز پنجشنبه برای انجام کارهای اداری به مرجع قضایی مراجعه کردم، بازپرس به من گفت که اتومبیل شما که بیمه دارد، خودتان هم که گواهینامه دارید پس مشکلی وجود ندارد. ولی چون این اتفاق برایم بسیار ناخوشایند بود و برای اینکه بتوانم مانع سواستفاده پدر کودک شوم، به بازپرس گفتم که شرایط بیمه و گواهینامه من مشکلی ندارد ولی من خودم دیدم که پدر  فرزندش را جلو ماشین پرتاب کرد. بازپرس به من گفت شما چنین ادعایی دارید؟ من گفتم بله این ادعا را دارم. بازپرس در پاسخ حرف من گفت باید خودتان اثباتش کنید.»

من گفتم اثبات قضیه کار من نیست که ثابت کنم اما بازپرس به من گفت برو محل تصادف را بررسی کن و ببین دوربین مداربسته‌ای هست که ثابت کند آن شخص فرزندش را به جلو ماشین تو انداخته است! با اینکه سخن بازپرس برایم غیرمنطقی بود ولی برای اثبات حرفم به محل تصادف رفتم، متوجه شدم دوربین بانک و طلافروشی در همان محل، به شکلی قرار داده شده که به احتمال زیاد صحنه تصادف را ضبط کرده است. روز شنبه برای گرفتن حکم بررسی دوربین بانک به دادگاه رفتم و پس از گرفتن حکم به بانک مراجعه کردم. با مشاهده فیلم مشخص شد که ادعای من درست بوده است. نکته دردناک ماجرا این بود که متأسفانه روز جمعه، به خاطر خون ریزی داخلی کودک مصدوم فوت کرد. مرگ کودک را بیشتر مصمم کرد تا مانع از سواستفاده پدر کودک شوم، از این رو دوشنبه با پلیس به محل منزل مجرم رفتیم که در حال تدفین کودکشان بودند. در حین بازداشت شخص از سوی پلیس و پس از پرس و جو از اطرافیان متوجه شدم که این شخص یک کودک دیگر هم دارد که دست و پایش شکسته است و این احتمال وجود دارد که حادثه مشابهی نیز به همین شکل برای کودک دیگر رخ داده باشد.»

فارغ از آنچه بر این دو کودک رفت و رفتار غیر انسانی پدر که منجر به فوت یکی از فرزندان شده است اما آنچه در این پرونده قابل توجه است، برخورد بازپرس پرونده با ماجراست. اگر متهم اصرار به روشن شدن حقیقت نداشت چه بسا متهم اصلی هیچ وقت شناسایی و دستگیر نمی‌شد. این درحالی است که قانون آیین دادرسی کیفری در مواد مختلف، تحقیقات مقدماتی را بر عهده بازپرس گذاشته است.  ماده 92 قانون آیین دادرسی کیفری با این مضمون آغاز می‌شود: «تحقیقات مقدماتی تمامی جرایم بر عهده بازپرس است.» با این حال در همان قانون اشاره شده که به جز جرائم مشخص در ماده 302 همان قانون. ماده 92 در ادامه عنوان می‌دارد «در صورت کمبود بازپرس، دادستان نیز دارای تمام وظایف و اختیاراتی است که برای بازپرس تعیین شده است.» لازم به ذکر است که بر اساس ماده 90 قانون آیین دادرسی کیفری منظور از «تحقیقات مقدماتی» بدین شرح است: «تحقیقات مقدماتی، مجموعه اقدامات قانونی است که از سوی بازپرس یا دیگر مقامات قضایی، برای حفظ آثار و علائم و جمع آوری ادله وقوع جرم، شناسایی، یافتن و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن متهم انجام می‌شود.»

عبدالصمد خرمشاهی وکیل و حقوقدان نیز در گفتگو با داتیکان  با بیان اینکه وظیفه بازپرس تحقیقات است افزود:«تحقیقات اولیه بر عهده بازپرس است و باید در خصوص ادعای شاکی تحقیقات لازم را انجام دهد. بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری، پیدا کردن مدرک در مرحله تحقیقات بر عهده بازپرس است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز