خبرگزاری کار ایران

سقوط سه درصدی بورس تهران در خرداد ماه

asdasd
کد خبر : ۵۰۳۹۹۴

بازار سهام در چهارمین هفته متوالی کاهشی خود شاهد شتاب‌گیری سرعت کاهش قیمت‌ها بود به نحوی که با افت ۹/ ۰ درصدی، عملا شاخص کل به محدوده پایان فروردین ماه برگشت.

جهان اقتصاد نوشت: بازار سهام در چهارمین هفته متوالی کاهشی خود شاهد شتاب‌گیری سرعت کاهش قیمت‌ها بود به نحوی که با افت ۹/ ۰ درصدی، عملا شاخص کل به محدوده پایان فروردین ماه برگشت. در همین حال، عقربه بازدهی بازار در نخستین فصل سال رقم اندک دو درصدی را نشان می‌دهد. افزایش نگرانی‌ها ناشی از تصویب تحریم‌های جدید در سنای آمریکا در کنار اوج‌گیری مشکلات موسسات اعتباری غیر‌مجاز منجر به فرو رفتن کامل سرمایه‌گذاران در لاک احتیاط شده است. برآیند این مسیر در کاهش شدید حجم معاملات و افت ممتد قیمت‌ها نمایان است که خوش‌بینی به تغییر روند بازار سهام در کوتاه‌مدت را محدود کرده است.

به گزارش جهان اقتصاد، بدین ترتیب در پایان معاملات هفته منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۹۶، شاخص کل با ۹ / ۰ درصد کاهش روبرو شد.

در پایان معاملات هفته منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۹۶، شاخص کل با ۷۳۰ واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم ۷۸۷۳۶ واحد رسید.

شاخص بازار اول با ۶۳۰ واحد کاهش به رقم ۵۴۲۳۷ واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۹۰۹ واحد کاهش عدد ۱۷۶۸۰۸ واحد را تجربه کرد و به ترتیب با   ۱۴۹ /  ۱  درصد  و  ۵۱ /  ۰ درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در ۵ روز کاری هفته پایانی خرداد ۹۶، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۷۴۴۱ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۹ درصد افزایش یافته است.

در ضمن تعداد ۳۰۳۰ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۱۹۰ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۱۹درصد و ۱۱ درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

این درحالی است که تعداد ۱۷میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۷۴ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و  به ترتیب با ۱۲ و ۶  درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شد.

**کاهش سه درصدی بورس تهران در خرداد ماه

در پایان معاملات منتهی به خرداد ماه ۱۳۹۶، شاخص کل با ۲۴۵۸ واحد کاهش نسبت به اردیبهشت ماه ۹۶، معادل ۳ درصد کاهش، به رقم ۷۸۷۳۶واحد رسید.

شاخص بازار اول با ۱۹۴۸واحد کاهش به رقم ۵۴۲۳۷ واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۴۰۶۸واحد کاهش به عدد ۱۷۶۸۰۸ واحد رسید و به ترتیب با ۵ / ۳ درصد و ۲ / ۲  درصد کاهش نسبت به ماه گذشته مواجه شدند.

از سویی دیگر ارزش کل معاملات به ۳۷۱۰۷ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به اردیبهشت ۹۶ ، ۵۵  درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که طی اردیبهشت ماه تعداد ۱۳۳۰۶ میلیون اوراق بهادار دربیش از ۸۵۸ هزار دفعه مورد مبادله قرار گرفت و به ترتیب با ۵۹ درصد و  ۶ / ۴۰ درصد کاهش همراه شدند.

براین اساس تعداد ۴ میلیون برگه اوراق بدهی به ارزش ۴۲۴۰ میلیارد ریال معامله شد که به ترتیب نسبت به اردیبهشت سال قبل، ۴ درصد و ۲ درصد کاهش را نشان می دهد.

**ادامه روند نزولی شاخص کل فرابورس

در ۲۱ روز معاملاتی آخرین ماه بهار حجم مبادلات فرابورس ایران روندی صعودی داشته و با ۱۳ درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال گذشته همراه شده در حالی که تعداد معاملات انجام‌شده در خردادماه ۹۶ در مقایسه با خرداد سال گذشته با همین مقدار یعنی ۱۳ درصد کاهش مواجه شده است. ارزش مبادلات فرابورس در ماهی که گذشت نیز پس از افت‌وخیزهایی در نهایت کاهش ۷ درصدی نسبت به این ماه در سال ۹۵ را به ثبت رساند.

بدین ترتیب شاهد جابه‌جایی ۱۱ هزار و ۶۱۸ میلیون ورقه به ارزش ۳۴ هزار و ۴۸۴ میلیارد ریال در بازارهای نه‌گانه فرابورس ایران بودیم که این حجم از دادوستدها در ۶۵۷ هزار دفعه معاملاتی صورت گرفت.

در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران ۳ هزار و ۱۰۹ میلیون سهم به ارزش ۹ هزار و ۱۹۱ میلیارد ریال دست به دست شد که این رقم معادل بیش از یک‌چهارم از حجم و ارزش کل دادوستدهای خردادماه است. همچنین حجم و ارزش مبادلاتی بازار اول نسبت به تاریخ مشابه سال گذشته کاهش یافته و حجم معاملات در بازار دوم افزایش ۱۷ درصدی را رقم زده است.

رصد تابلوهای معاملاتی بازار پایه نشان‌دهنده رشد چشم‌گیر حجم و ارزش مبادلاتی در این بازار است به گونه‌ای که شاهد افزایش بیش از ۵۰ درصدی حجم و بیش از ۱۰۰ درصدی ارزش مبادلات آن بودیم. بدین ترتیب تغییر مالکیت ۶ هزار و ۷۷۴ میلیون سهم به ارزش ۹ هزار و ۱۱۹ میلیارد ریال در تابلوهای پایه الف، پایه ب و پایه ج در سومین ماه سال ۹۶ صورت گرفت.

در ادامه در بازار ابزارهای نوین مالی دادوستد ۸۵ میلیون ورقه بهادار بین خریداران و فروشندگان انجام گرفت که ارزشی معادل ۱۴ هزار و ۶۰۱ میلیارد ریال را رقم زد. این حجم و ارزش معاملاتی در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵ به ترتیب ۴۴ و ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در بازار ابزارهای نوین مالی اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن به ترتیب جایگاه‌های نخست تا سوم را به خود اختصاص دادند.

در نهایت شاخص کل فرابورس ایران در حالی در خردادماه نسبت به روز پایانی ماه گذشته با افت مواجه شد که بازدهی آن از ابتدای سال همچنان بیش از ۳ درصد را نشان می‌دهد.

در حالی که گروه انبوه‌سازی بیشترین سهم از ارزش کل معاملات خرد اردیبهشت‌ماه را در اختیار گرفت و فلزات اساسی در جایگاه دوم این ماه قرار گرفت، در ماهی که پشت سر گذاشتیم گروه فلزات اساسی با ۱۷ درصد از سهم کل در صدر جدول ارزش معاملات خرد بازار سهام (شامل بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله و خریدوفروش و SME) و اختیار سهام به تفکیک گروه صنعت قرار گرفت. از این رو صدرنشینی خود از آغاز سال را دوباره به دست آورد.

در هفته پایانی فصل بهار شاهد نقل‌وانتقال ۳ هزار و هفت میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۱ هزار و ۲۴۸ میلیارد ریال طی ۱۴۰ هزار نوبت دادوستدی در مجموع بازارهای فرابورس ایران بودیم که نشانگر رشد ۴ و ۶۶ درصدی تعداد و ارزش مبادلات و کاهش ۱۷ درصدی حجم معاملات هفته جاری در مقایسه با هفته گذشته است.

بیشتر بازارهای فرابورس در هفته اخیر عملکرد مثبتی داشتند به ویژه بازار دوم که به ترتیب رشد ۱۴۶ و ۴۶۰ درصدی را در حجم و ارزش مبادلاتی نسبت به هفته پیش تجربه کرد. آیفکس نیز با یک واحد رشد در ارتفاع ۹۰۳ واحدی مبادلات هفته، ماه و فصل جاری را خاتمه بخشید.

مرتضی ابراهیمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز