خبرگزاری کار ایران

سازمان بورس مقصر زیان سهام‌های متوقف شده

asdasd
کد خبر : ۴۶۸۲۸۸

در آخرین روز معاملات بورس تهران در هفته گذشته، شاخص کل ۵۱۴ واحد افت کرد و شاخص کل هم‌وزن نیز شاهد ۹۶ واحد کاهش بود.

به گزارش ایلنا، جهان اقتصاد نوشت: در آخرین روز معاملات بورس تهران در هفته گذشته، شاخص کل ۵۱۴ واحد افت کرد و شاخص کل هم‌وزن نیز شاهد ۹۶ واحد کاهش بود. شرایط اکثریت گروه‌ها از جمله خودرویی‌ها، بانک‌ها، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و قندی ها دیروز کاهشی بود.

سید علی طباطبایی، مدیر امور شعب و آموزش کارگزاری بانک انصار در گفتگو با جهان اقتصاد با اشاره به دلایل ریزش ۵۱۴ واحدی شاخص کل بورس گفت:  بسیاری از شرکت ها مدت طولانی است که متوقف است. توقف طولانی مدت این شرکت ها موجب می شود تا سهام دارن پس از بازگشایی فارغ از این که در زیان یا سود هستند و یا سهام آن ها آینده روشنی دارد، اقدام به فروش سهام کنند، این فروش موجب می شود تا دیگر سهام داران زیان ببینند. آخرین نمونه این نوع بازگشایی “شپلی” بود که دیروز با ۱۰ درصد زیان بازگشایی شد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه بیان داشت: بسیاری از فعالان و سرمایه گذاران بازار سرمایه ، حساب هایی که به صورت اعتباری خرید کرده بودند، به ناچار بعد از بازگشایی “شپلی” به فروش رساندند، اما اگر این بازگشایی سریعتر صورت می گرفت، زیان ۱۱۰ درصدی روی نمی داد.

طباطبایی گفت: توقف های طولانی به دلیل عدم وجود کارشناسان متبهر در رفع مشکلات پیش امده شرکت های سهامی است و همچنین عدم تدبیر لازم کارشناسان سازمان بورس در مواقع بحرانی و غیر قابل پیش بینی است.

وی افزود: وظیفه کارشناسان سازمان بورس این است که مشکلات را به سریع ترین شکل ممکن حل و در اولین فرصت اقدام به شفاف سازی کنند. اما در عمل مشاهده می کنیم که این کارشناسان فقط کارهای روتین که در بازار سرمایه تکرار می شوند به خوبی انجام می دهند، اما متاسفانه مشاهده شده است که بعضی مواقع سازمان با مشکلات فناوری و سیستمی روبه رو می شد که فعالیت بورس را از حالت طبیعی خود خارج می کند.

مدیر امور شعب و آموزش کارگزاری بانک انصار گفت: بازگشایی هایی که بعد از چندین ماه روی می دهد فقط و فقط عدم تخصص کارشناسانی است که بر روی این نماد ها نظارت و راه کارهای بازگشایی را اعلام می کنند. بنابراین زیان تمام سهام داران این توقف ها حاصل عدم علم و دانش پرسنل فعال سازمان بورس است.

مرتضی ابراهیمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز