خبرگزاری کار ایران

از ابتدای سال تا بیست و ششم خرداد ۹۵ ؛

شاخص کل (ارزش وزنی) بورس اوراق بهادار تهران 7.9 درصد کاسته شد

بر اساس گزارش هفتگی بررسی بازارها که به بررسی عملکرد بورس تهران، فرابورس ایران، 17 بورس معتبر خارجی، قیمت ارز و سکه، قیمت جهانی فلزات اساسی و نفت پرداخته، از ابتدای سال 1395 تا پایان بیست و ششم خرداد ماه، شاخص کل (ارزش وزنی) بورس اوراق بهادار تهران 7.9 درصد و شاخص قیمت (ارزش وزنی) 11.8درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، شاخص کل (هم وزن) 1.1 درصد رشد و شاخص قیمت (هم­وزن) 1.9 درصد افت داشته است. اختلاف بازدهی بین شاخص ارزش وزنی و شاخص هم وزن حاکی از عملکرد بهتر شرکت ­های متوسط و کوچکتر در مقایسه با شرکت­های بزرگ بورس اوراق بهادار تهران است. در این مدت شاخص فرابورس ایران 3.5 درصد افت و قیمت سکه بهار آزادی 2.5 درصد، قیمت دلار مبادله­ ای 1 درصد و قیمت یورو مبادله ­ای 1.9 درصد رشد داشته است.

بر این اساس در هفته منتهی به بیست و ششم خرداد ماه سال 1395 صنعت "استخراج ذغال سنگ" با بازدهی 4.5 درصد مثبت، در صدر صنایع بورسی قرار گرفت. در مدت مشابه صنعت "محصولات کاغذی" با افت 14.3 درصدی، بیشترین افت را تجربه کرد. در میان شرکت­ها در هفته گذشته، "سپنتا" با 24.8 درصد مثبت و " قند شیرین‌ خراسان‌" با 7.6 درصد منفی، به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را داشته ­اند.

مطابق گزارش یادشده که توسط مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران منتشر شده است، در هفته گذشته، حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته قبل به ترتیب 52 و 43 درصد افزایش پیدا کرد و صنعت "خودرو و ساخت قطعات" به تنهایی 39 درصد از حجم معاملات هفتگی را به خود اختصاص داد. بعد از این صنعت، صنعت "بانک­ها و موسسات اعتباری" با 12 درصد حجم معاملات هفتگی، در رتبه دوم قرار گرفت.

بر اساس گزارش یاد شده و  شاخص تمام بورس­ های معتبر جهانی (منظور 17 بورس مورد بررسی است) در هفته گذشته شاهد افت بوده است. کمترین افت مربوط به شاخص بورس عربستان صعودی (TASI) با کاهش 0.6 درصد، بیشترین افت مربوط به شاخص بورس آمستردام (AEX) با کاهش 6.8 درصد بوده است. در بین 17 بورس، بورس تهران با افت 2.6 درصدی رتبه 8ام را به خود اختصاص داده است. به عبارت دیگر 9 بورس دیگر افت بیش از 2.6 درصد را در هفته گذشته ثبت کرده ­اند.

در 30 روز منتهی به بیست و ششم خردادماه سال 1395 و در بازارهای جهانی، قیمت فلزات اساسی با نوسان همراه بوده و در این میان بیشترین افزایش قیمت مربوط به روی با 7.8 درصد و بیشترین کاهش قیمت مربوط به سرب با 1.9 درصد، بوده است. مطابق گزارش یاد شده از ابتدای سال تا پایان بیست و ششم خرداد ماه سال جاری، قیمت انواع نفت با افزایش همراه بوده است و قیمت نفت وست تگزاس، برنت و اپک به ترتیب 23، 21 و 32 درصد افزایش پیدا کرده است.

برای دریافت اصل گزارش اینجا را کلیک کنید.

 

کد خبر : ۳۸۲۰۳۲