خبرگزاری کار ایران

وقتی روغن جامد در رسانه ملی تبلیغ و سلامت مردم بازیچه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۶۵۱۲۰

در حالی که شورای عالی سلامت و امنیت غذایی طی دستوری به تولیدکنندگان روغن‌های خوراکی، خواستار توقف تولید روغن‌های جامد شده بود یک تولید کننده روغن جامد نه تنها خیال توقف تولید را ندارد بلکه به تازگی و در عین ناباوری شاهد تبلیغ محصولات جامد خود در صداو سیما هستیم!

براساس تصمیم اتخاذ شده در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، تولید روغن خوراکی نیمه جامد قرار بود تا پایان امسال در تمام شرکت‌های تولیدکننده روغن خوراکی در کشور متوقف می‌شد و از خیلی قبل‌تر هم تبلیغات این مدل روغن‌ها نیز در رسانه‌ها ممنوع اعلام شده است.

تهیه و توزیع روغن جامد و نیمه جامد خوراکی حدود 3 دهه است که در کشورهای پیشرفته و اروپایی ممنوع شده است چرا که کارشناسان معتقدند این روغن‌ها به دلیل دارا بودن لینولنیک اسید(امگا3) بیش از 3درصدی و وجود طعم‌دهنده، برای سرخ کردن نمی‌تواند مناسب باشد.

جالب‌تر آنکه این روغن‌ها حتی در کشورهای عربی نیز ممنوع شده است؛ مساله‌ای که با وجود حضور سهامداران با ملیت عربی در هیئت مدیره شرکت تولیدکننده و تبلیغ کننده روغن جامد سوالات بی‌جوابی را برای مصرف کنندگان بوجود آورده است.

تبلیغات این روغن در بیلبوردها و رسانه ملی در حالی انجام می‌شود که شرکت تولیدکننده این روغن‌های ممنوعه در تبلیغات خود به نوعی به دنبال القاء سالم بودن روغن‌های خود بوده و این در صورتی است که تاکنون هیچ منبع رسمی و معتبر داخلی و خارجی رای به سالم بودن روغن‌های نیمه جامد نداده است!

کارشناسان تغذیه می‌گویند: در تمامی روغن‌های جامد که در قوطی‌های حلب بسته بندی می‌شود به دلیل اینکه از مخلوط روغن‌های بازیافتی و فسادپذیر که بوی بسیار بدی دارند استفاده می‌شود، تولیدکنندگان آن به ناچار مجبور به استفاده از اسانس‌های شیمیایی با طعم روغن حیوانی و زعفران هستند تا مصرف کننده متوجه بوی بد این روغن‌ها نشود!

حال باید پرسید که چرا دستگاه‌های نظارتی نمی‌خواهند یا نمی‌توانند بر تصمیمات غیرمنطقی این تولیدکننده روغن که برعکس مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت غذائی اتخاذ می‌شود و زحمات چندین ساله نظام سلامت در تغییر رویکرد مردم در استفاده از روغن‌های مایع را بر باد می‌دهد، عکس العمل مناسبی داشته باشند!

یادآور می‌شود که به گفته مسئولان سازمان صداوسیما تبلیغ این روغن جامد(روغن ل) در رسانه ملی بر مبنای نامه سازمان غذاو دارو اجازه پخش گرفته است!

منبع:شفاف

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز