خبرگزاری کار ایران

رکورد شکنی تعداد سکوهای نفتی آمریکا

پس از رسیدن بهای نفت به بالای ۵۰ دلار، روند افزایش تعداد سکوهای نفتی آمریکایی فعال همچنان صعودی است.

به گزارش ایلنا، به نقل از رویترز، بر این اساس برای سیزدهمین هفته‌ی متوالی در چهارده هفته اخیر، شرکت‌های فعال در حوزه‌ی انرژی آمریکا بر تعداد سکوهای نفتی خود افزوده اند. بیکر هیوز گزارش داد که حفاران آمریکایی با افزودن ۱۷ سکوی نفتی در هفته‌ی منتهی به سوم فوریه،  مجموع سکوهای نفتی فعال را به ۵۸۳ عدد افزایش دادند که این رقم از اکتبر سال ۲۰۱۵، یک رکورد شکنی محسوب می‌شود. در مدت مشابه سال گذشته، تعداد سکوهای فعال ۴۶۷ عدد بود.

از ماه مه که بهای نفت به بیش از ۵۰ دلار در هر بشکه افزایش یافته است، حفاران آمریکایی در ۳۲ هفته از ۳۶ هفته‌ی اخیر در مجموع ۲۶۷ سکوی حفاری به سکوهای فعال خود اضافه کرده اند که بیشترین میزان احیای سکوها از میانه‌ی سال ۲۰۱۴ (زمانی که مازاد عرضه‌ی جهانی موجب آشتفتگی اوضاع بازار شد) به شمار می‌رود. آمار بیکر هیوز از تعداد سکوهای نفتی آمریکا به دلیل سقوط بهای نفت از بالای ۱۰۷ دلار در هر بشکه در ژوئن سال ۲۰۱۴ به حدود ۲۶ دلار در فوریه سال ۲۰۱۶، از رکورد هزار و ۶۰۹ عدد در اکتبر سال ۲۰۱۴ به ۳۱۶ عدد در ماه مه ۲۰۱۵ رسید.

نفت خام آمریکا در روز جمعه حدود ۵۴ دلار در هر بشکه معامله شد که پس از آغاز اجرای برنامه‌ی کاهش تولید اوپک در ماه ژانویه که موجب کاستن از مازاد عرضه‌ی جهانی شده هنوز با کاهش قابل توجهی مواجه نشده است. تحلیلگران انتظار دارند که با چشم انداز صعودی بهای نفت، شرکت‌های فعال در حوزه‌ی انرژی آمریکا سرمایه گذاری شان در حفاری و همچنین تولید نفت و گاز طبیعی از میدان‌های شیل در سال‌های پیش رو را افزایش دهند. بهای نفت در معاملات سال ۲۰۱۷ در حدود ۵۵ دلار در هر بشکه پیش بینی می‌شود، حال آنکه برای سال ۲۰۱۸ بهای ۵۶ دلاری نفت مورد انتظار است.

تحلیلگران آمریکایی در این هفته پیش بینی کردند که تعداد مجموع سکوهای نفت و گاز بطور میانگین در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۷۹۵ عدد، در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۹۱۱ عدد و در سال ۲۰۱۹ بالغ بر هزار و ۲۲ عدد باشد. با استناد به بیکر هیوز این ارقام با میانگین ۶۹۲ سکو تا اکنون سال ۲۰۱۷، ۵۰۹ عدد در سال ۲۰۱۶ و ۹۷۸ عدد در سال ۲۰۱۵ قابل مقایسه است.

تحلیلگران شرکت خدمات مالی کوئن اند کو آمریکا در یادداشتی اعلام کردند که ۳۱ شرکت اکتشاف و تولید برای افزایش بطور میانگین ۳۶ درصدی هزینه‌هایشان در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال پیش از آن برنامه ریزی کرده اند. تحلیلگران با بررسی ۶۵ شرکت اکتشاف و تولید تشریح کردند که این افزایش هزینه در سال ۲۰۱۷ در پی برآورد کاهش ۴۵ درصدی هزینه‌ها در سال ۲۰۱۶ و کاهش ۳۷ درصدی در سال ۲۰۱۵ تحقق می‌یابد.

منبع: روزنامه جهان اقتصاد

کد خبر : ۴۵۶۰۱۵