خبرگزاری کار ایران

محمدرضا تابش:

ندای ایرانیان به پایگاه اجتماعی بیش از قدرت توجه دارد

کد خبر : ۲۳۰۳۸۰

درمیان اصلاح طلبان هیچ کس بحثعبور از روحانی را مطرح نمی‌کند. اما معتقدم اختلاف انداختن میان احزاب و دولت برنامه ریزی شده است…

اولین حزب صلاح طلب در دولت جدید مجوز فعالیت گرفته واین پایانی خواهد بود بر کم تحرکی و عدم پویایی سیاسی مناسب در شرایط فعلی. محمدرضا تابش از نمایندگان اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در رابطه با تاسیس حزب «ندای ایرانیان» اظهار داشت: «حضور یک حزب پویا و قوی با تفکر اصلاح طلبی در سپهر سیاسی ایران بسیار میمون و مبارک است». وی معتقد است حزب پویا و قوی باید از تندروی بپرهیزد و برای فعالیت موثر خود در سطوح مختلف، اعتماد مردم و حاکمیت را جلب کند. مشروح گفتگوی پایگاه خبری و تحلیلی ندای ایرانیان با محمدرضا تابش در ذیل آمده است:

دو روز پیش اولین حزب اصلاح طلب از دولت تدبیر و امید مجوز فعالیت گرفت. تولد حزب «ندای ایرانیان» در سپهر سیاست ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اصلاح طلبان از حضور احزاب جدید استقبال می‌کنند. علی الخصوص با توجه به خاستگاه فکری اصلاحات و پایگاه بسیار خوبی که اصلاحات در جامعه دارد، حضور یک حزب پویا و قوی با تفکر اصلاح طلبی در سپهر سیاسی ایران بسیار میمون و مبارک است. با توجه به فضایی که پس از استقرار دولت آقای دکتر روحانی در ایران حاکم شده است و سعی می‌شود تا فضای امنیتی گذشته برداشته و عرصه برای فعالیت کنشگران سیاسی مهیا شود، امیدواریم حزب «ندای ایرانیان» بتواند خواست‌ها و مطالبات مردم را نمایندگی و برای حل معضلات و مشکلات اساسی که ملت با آن‌ها مواجه هستند، طرح‌ها و ایده‌های قابل اجرا که از سوی حزب تضمین شده باشد ارائه دهد. چرا که برخی احزاب آمده، رفته و برخی فعالیت‌های مقطعی انجام داده‌اند، یا وابسته به قدرت‌ها بوده‌اند که با افول قدرتمندان از صحنه خارج شدند و یا چون پایگاه مردمی وسیع و بسیطی نداشته‌اند نتوانسته‌اند فعالیت خود را ادامه دهند. «ندای ایرانیان» باید با قدرت و پایگاه اجتماعی وسیع در صحنه حضور داشته باشد. معتقدم حزب جدید به دنبال قدرت نیست.

انتظارتان از این حزب نوپای اصلاح طلب چیست؟

ما امید داریم که حزب اصلاح طلب «ندای ایرانیان» مطالبات مردم را مورد پیگیری و حمایت قرار دهد و بر روش و منش اصلاح طلبی و اعتدال حرکت خود را سامان دهد. همچنین خیلی چشم به قدرت و حمایت قدرتمندان نداشته باشد اما ساختار سیاسی و قدرت در کشور را بشناسد و حرکات خود را طوری تنظیم کند که بتواند ایده‌ها، آرمان و تفکراتش را که نشأت گرفته از مطالبات و آرمان‌های مردم است جامه عمل بپوشاند و نوعی امیدواری در ملت به وجود بیاورد.

اعضای حزب «ندای ایرانیان» تجربه فعالیت سیاسی در دیگر احزاب داشته و بدنه پویای آن‌ها را تشکیل می‌دادند، اما در حال حاضر در چارچوب نقد درون گفتمانی، انتقاداتی نسبت به برخی تصمیمات گذشته اصلاح طلبان که خود نیز جزئی از آنان بودند، دارند. همین امر باعثشد تا برخی دوستان انتقادات تندی علیه حزب بیان کنند. چرا؟

اگر کنشگران می‌خواهند در ساختار فعلی ایران، حزبی فعالیت داشته باشند باید در چارچوب ضوابط و قوانینی که در کشور جاری است، فعالیت خود را سامان دهند. اصلاح طلبان باید از تندروی بپرهیزند و برای فعالیت موثر خود در سطوح مختلف، اعتماد مردم و حاکمیت را جلب کنند. از سوی دیگر وابستگی به قدرت نداشته و سعی کند پایگاه اجتماعی خود را گسترده و قوی کند. اگر یک حزب می‌خواهد نفوذ داشته باشد باید این مشخصه‌ها را ملاک عمل خویش قرار دهد.

به عقیده شما تشکیل احزاب جدید در شرایط فعلی سیاسی ایران یک ضرورت به شمار می‌رود یا اینکه در کنار آن به پارامترهای دیگری نیز باید توجه شود؟

تشکیل احزاب جدید ضرورت امروز ایران است. اما نکته قابل توجه این است که ما هم به لحاظ ساختاری و هم قانونی با تنگناهای بسیاری مواجه هستیم که اگر آن ساختار و قوانین اصلاح نشوند، صرف تاسیس حزب شاید خیلی نتوانیم مطالبات و خواست‌های فزاینده مردم را جواب بدهیم و کارکرد مثبت و موثری در سپهر سیاست ایران داشته باشیم. تا آنجا که من دیده‌ام و عملکرد و مواضع این حزب را شنیده‌ام، اعضای ندای ایرانیان، به پایگاه اجتماعی بیش از قدرت توجه دارند.

به نظر می‌رسد احزاب هنوز نتوانسته‌اند شأن و منزلت خویش را چه در عرصه سیاسی و چه در جامعه پیدا کنند. چه راهکاری می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد؟

اگر احزاب ما می‌خواهند موفق بوده و شأن و جایگاه قانونی خویش را پیدا کنند، باید هم در برخی ساختار‌ها تجدید نظر داشته باشند و هم قوانین متناسب با مقتضیات زمانی به نفع استقلال و امنیت احزاب در زمینه حضورشان در عرصه‌های مختلف اصلاح بشود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز