خبرگزاری کار ایران

کشف راز چگونگی ساخت اهرام مصر

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۵۵۴۲

دانشمندان بر این باورند که ممکن است معمای چگونگی ساخت ۳۱ هرم، از جمله هرم بزرگ جیزه را که بیش از ۴۰۰۰ سال پیش در مصر ساخته شد، حل کرده باشند.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کارولینای شمالی در ویلمینگتون کشف کرده است که این اهرام احتمالاً در امتداد یک شاخه باستانی و مفقودشده رود نیل ساخته شده‌اند که اکنون زیر صحرا و زمین‌های کشاورزی پنهان شده است.

برای سال‌های متمادی باستان‌شناسان بر این باور بودند که مصریان باستان برای انتقال موادی مانند بلوک‌های سنگی بزرگ مورد نیاز برای ساخت هرم‌ها باید از یک رودخانه در آن نزدیکی استفاده کرده باشند.

اما به گفته پروفسور ایمن غنیم، یکی از نویسندگان این مطالعه، «تا به حال هیچ کس درباره مکان، شکل، اندازه یا نزدیکی این آبراه بزرگ به مکان ساخت اهرام مطمئن نبود.»

گروه تحقیقاتی برای نقشه‌برداری از شاخه مفقود رود نیل، از تصاویر ماهواره‌ای راداری، نقشه‌های تاریخی، بررسی‌های ژئوفیزیکی و مغزه‌گیری رسوبات استفاده کردند.

به عقیده پژوهشگران، این شاخه از رود نیل، هزاران سال پیش به‌دنبال خشکسالی و طوفان‌های عظیم شن زیر مدفون شده است.

این مطالعه که در مجله نیچر منتشر شده، می‌گوید که این تیم با استفاده از فناوری رادار توانست به سطح ماسه نفوذ کند و تصاویری از مشخصه‌های پنهان آن به دست آورد.

پروفسور غنیم گفته است که ویژگی‌های به‌دست‌آمده در این منطقه حاکی از وجود یک رودخانه و سازه‌های باستانی مدفون زیر خاک در محلی است که اکثر اهرام مصر باستان در آن ساخته شده است.

دکتر سوزان آنستین، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه، گفت: «تشخیص محل واقعی شاخه رود نیل و به دست آوردن داده‌هایی که نشان می‌دهد آبراهی وجود داشته که می‌شد از آن برای جابه‌جایی قطعات سنگین‌تر، تجهیزات و افراد استفاده کرد، به ما کمک می‌کند تا چگونگی ساخت اهرام را توضیح دهیم.»

این تیم دریافت که این شاخه رود نیل – که «شاخه اهرمات» نامیده شده – تقریباً ۶۴ کیلومتر طول و بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ متر عرض داشت و با ۳۱ هرم که بین ۴۷۰۰ تا ۳۷۰۰ سال پیش ساخته شدند هم‌مرز بود.

کشف این شاخه گمشده رود نیل به توضیح تراکم بالای اهرام بین جیزه و اللشت (محل تدفین فراعنه سلسله میانی) و در منطقه‌ای که در حال حاضر غیر قابل سکونت است کمک می‌کند.

این مقاله می‌گوید نزدیکی این شاخه از رود به مجموعه هرم‌ها نشان می‌دهد که این شاخه در مرحله ساخت اهرام پرآب و جاری بوده است.

دکتر آنستین توضیح داد که مصریان باستان می‌توانستند «از نیروی رودخانه برای حمل این بلوک‌های سنگین به جای نیروی انسانی استفاده کنند، زیرا این کار تلاش کمتری می‌طلبید.»

رود نیل شاهرگ حیات مصر باستان بود و تا به امروز هم همینطور باقی مانده است.

منبع روزیاتو
انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز