خبرگزاری کار ایران

با معروفترین اعدامیان زن تاریخ آشنا شوید

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۳۹۳۸

اغلب جمعیت اعدامی ها را در دنیا مردان تشکیل می دهند. اما اعدامیان زنی هم بوده اند که نام شان در تاریخ ماندگار شده است، زنانی که به اتهامات مختلفی مانند جادوگری یا جاسوسی به مجازات مرگ محکوم شدند و حتی در میان آن ها ملکه نیز بوده است.

آیلین وورنوس (۲۰۰۲-۱۹۵۶)

با معروفترین اعدامیان زن تاریخ آشنا شوید

آیلین وورنوس هنوز هم یکی از مشهورترین قاتلان زن در تاریخ آمریکا است. وورنوس یک کارگر جنسی بود که در فاصله ی سال های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۰، هفت تن از مشتریان مرد خود را به قتل رساند. بسیاری او را اولین قاتل زنجیره ای زن در آمریکا می دانند. او در سال ۱۹۹۱ دستگیر و در سال ۲۰۰۲ با تزریق، اعدام شد.

اتل روزنبرگ (۱۹۵۳-۱۹۱۵)

با معروفترین اعدامیان زن تاریخ آشنا شوید

اتل روزنبرگ تنها زن در تاریخ آمریکا است که به اتهام جاسوسی اعدام شد. او و همسرش، جولیوس ۲ نیویورکی بودند که در دوران جنگ سرد به جاسوسی برای شوروی متهم شدند. آن ها گناهکار شناخته شده و به مجازات مرگ محکوم شدند. هر دوی آن ها در سال ۱۹۵۳ با صندلی الکتریکی اعدام شدند.

ماری آنتوانت (۱۷۹۱-۱۷۵۵)

با معروفترین اعدامیان زن تاریخ آشنا شوید

ماری آنتوانت شاهدختی اتریشی بود که بعد از ازدواج با لویی هفدهم به آخرین ملکه ی فرانسه بدل شد. انقلاب فرانسه به سقوط پادشاهی در این کشور در سال ۱۷۹۲ و اعدام لویی هفدهم انجامید. در سال ۱۷۹۳ ماری آنتوانت دادگاهی و بعد از دو روز محاکمه در اتهام خیانت به کشور گناهکار شناخته شد. او در برابر جمعیت با گیوتین گردن زده شد.

الکساندرا فیودوروفنا (۱۹۱۸-۱۸۷۲)

با معروفترین اعدامیان زن تاریخ آشنا شوید

همچون ماری آنتوانت، الکساندرا فیودوروفنا هم آخرین در نوع خود بود. او با نیکلای دوم، تزار روسیه ازدواج کرد و با وقوع انقلاب روسیه، به آخرین امپراتریس این کشور بدل شد.

با وقوع انقلاب، خاندان سلطنتی روسیه در سال ۱۹۱۷ به اسارت گرفته شدند. در شب ۱۶ ژوئیه ی سال ۱۹۱۸ خانواده ی سلطنتی را از خواب بیدار کردند و به آن ها گفته شد که لباس بپوشند. آن ها را به یک سلول کوچک بردند و در آنجا تیرباران کردند. نیکلای و الکساندرا به همراه ۴ دختر و تنها پسرشان همگی در همان شب اعدام شدند اما بلشویک ها تا سال ها اعدام آن ها را مخفی کردند.

ژاندارک (۱۴۳۱-۱۴۱۲)

با معروفترین اعدامیان زن تاریخ آشنا شوید

شاید مشهورترین اعدامی زن تاریخ ژاندارک باشد، یک دختر ۱۷ ساله ی روستایی در فرانسه که تبدیل به یک مبارز شد و هدایت فرانسوی ها را در جنگ در برابر انگلیسی ها برعهده گرفت. ژاندارک ادعا می کرد که همه ی کارهایش دستور خداوند و به او وحی شده بود. به دنبال استیصال ناشی از جنگ صد ساله (زنجیره‌ای از درگیری ‌های نظامی و جنگ ‌ها میان انگلستان و فرانسه)، چارلز هفتم، پادشاه وقت فرانسه تصمیم گرفت به ژاندارک فرصتی دهد.

ژاندارک هدایت ارتش فرانسه را برعهده گرفت اما به اسارت انگلیسی ها درآمد و به اتهام کفر، به مجازات مرگ محکوم شد. او در حالی که تنها ۱۹ سال داشت، روی یک تیر چوبی سوزانده شد. با این حال، ژاندارک به قهرمان ملی فرانسه و قدیس کلیسای کاتولیک بدل شد.

ماری، ملکه اسکاتلند (۱۵۸۷-۱۵۴۲)

با معروفترین اعدامیان زن تاریخ آشنا شوید

به دنبال تأسیس کلیسای انگلیس توسط هنری هشتم، پادشاه انگلیس، اختلاف ها میان این کشور با همسایه ی کاتولیکش یعنی اسکاتلند آغاز شد. تفاوت های مذهبی، طی چند دهه باعث تشدید جنگ میان این دو کشور بر سر قدرت شد. در کانون این درگیری ۲ عموزاده قرار داشتند، ملکه الیزابت ِ انگلیس (راست) و ملکه ماری ِ اسکاتلند (چپ). بسیاری از کاتولیک های انگلیسی معتقد بودند ماری باید تاج و تخت را از الیزابت بگیرد.

از سویی دیگر، اسکاتلند درگیر ناآرامی های داخلی شده بود و ماری مجبور به واگذاری تاج و تخت خود شد. او به انگلیس گریخت تا پیش عموزاده ی خود، ملکه الیزابت پناه بگیرد. با این حال، در انگلیس، الیزابت ماری را به اسارت درآورد چون او را تهدیدی برای سلطنت خود می دانست. بعد از ۱۸ سال و افزایش ناآرامی ها میان شورشیان کاتولیک، ملکه الیزابت ماری را به دسیسه برای قتل او متهم کرد. ماری در سال ۱۵۸۷ گردن زده شد.

ماتا هاری (۱۹۱۷-۱۸۷۶)

با معروفترین اعدامیان زن تاریخ آشنا شوید

ماتا هاری نام هنری یک رقصنده ی مشهور هلندی بود. او به جاسوسی در دوران جنگ جهانی اول، زمانی که در پاریس زندگی می کرد، متهم شد. هاری در پاریس با افسران هم فرانسوی و هم آلمانی رابطه عاشقانه برقرار کرده بود. فرانسوی ها معتقد بودند او اطلاعات سری کشورشان را در اختیار آلمانی ها گذاشته بود.

گرچه هرگز به اثبات نرسید، اما ماتا هاری به مجازات مرگ محکوم و در سال ۱۹۱۷ گردن زده شد. گفته می شود سر او که در آرشیو موزه ی پاریس نگهداری می شد، در قرن بیستم گم شده بود اما تازه در سال ۲۰۰۰ به این اتفاق پی برده شد. سر گمشده ی او هنوز نیز پیدا نشده است.

ماری آن کاتن (۱۸۷۳-۱۸۳۲)

با معروفترین اعدامیان زن تاریخ آشنا شوید

ماری آن کاتن زنی انگلیسی بود که او را قاتل سریالی می دانند. او به دلیل مسموم کردن و قتل ناپسری اش، در سال ۱۸۷۳ به مجازات مرگ محکوم شد. با این حال، تصور می شود او قربانیان متعدد دیگری هم داشت، از جمله ۱۱ تن از ۱۳ فرزند خودش و ۳ تن از ۴ همسرش. او در سن ۴۰ سالگی به دار آویخته شد.

ادیت کاول (۱۹۱۵-۱۸۶۵)

با معروفترین اعدامیان زن تاریخ آشنا شوید

ادیت کاول یک پرستار انگلیسی در دوران جنگ جهانی دوم بود. او به خاطر درمان بدون تعصب سربازان هر دو سمت جنگ و کمک به فرار نزدیک به ۲۰۰ سرباز جبهه ی متفقین از بلژیک تحت اشغال آلمان، مورد ستایش قرار داشت. کاول در سال ۱۹۱۵ توسط ارتش آلمان دستگیر و به دلیل کمک هایش به نیروهای متفقین تیرباران شد.

لوسیلا (۱۸۲-۱۵۰)

با معروفترین اعدامیان زن تاریخ آشنا شوید

لوسیلا دختر امپراتور روم، مارکوس آئورلیوس و خواهر بزرگ تر امپراتور آینده، کومودوس بود. لوسیلا نقشه ی قتل برادرش، کومودوس را ریخت تا شاید بتواند جای او را به عنوان فرامانروای بعدی روم بگیرد اما تلاش برای قتل کومودوس با شکست رو به رو شد.

قاتلی که لوسیلا به استخدام خود درآورده بود سرعت عمل کافی نداشت و توسط نگهبانان امپراتور دستگیر شد. کومودوس لوسیلا را به یک جزیره تبعید و چند ماه بعد نیز دستور اعدامش را صادر کرد.

ماری سورات (۱۸۶۵-۱۸۲۳)

با معروفترین اعدامیان زن تاریخ آشنا شوید

ماری سورات اولین زن اعدام شده در آمریکا بود. او به دلیل نقشش در طراحی نقشه ی ترور آبراهام لینکلن، رئیس جمهور آمریکا، به مجازات مرگ محکوم شد. سورات به همراه پسرش جان – که دوست مردی به نام جان ویلکس بوث بود – یک مهمانخانه ی شبانه روزی را اداره می کرد.

جان پسر ماری سورات، جان ویلکس بوث و دیگر دوستان تجزیه طلب شان در مهمانخانه ی ماری سورات به دور هم جمع می شدند. آن ها ابتدا طرح ربایش آبراهام لینکن را ریختند اما ویلکس بوث تصمیم گرفت به جای این کار، لینکلن را ترور کند. ماری سورات به عنوان همدست در نقشه ی ترور رئیس جمهور دستگیر و در سال ۱۸۶۵ به دار آویخته شد.

منبع روزیاتو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز