خبرگزاری کار ایران

رانندگان اتوبوس‌های بین شهری به دلیل بی توجهی جامعه و مسئولین، از آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند/ هیچ نهادی در کشور از رانندگان اتوبوس‌های بین شهری حمایت نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۲۶۲۸

صنعت حمل و نقل کشور در بخش‌های مختلف کارکنان زیادی دارد از جمله کارگران راه و جاده سازی، رانندگان ماشین‌های سنگین، اتوبوس‌های درون و برون شهری و بسیاری دیگر که بیش از 3 میلیون نفر را شامل می‌شوند. در این بین، رانندگان فعال در شرکت‌های مسافربری بین شهری بیشترین آسیب را از بی توجهی مسئولین دیده‌اند.

به گزارش ایلنا، رانندگان از بنیادی‌ترین و اصلی‌ترین کارکنان صنعت حمل ونقل کشور محسوب می‌شوند. به طوری که اگر این قشر زحمت‌کش و رنج‌ کشیده نباشند به جرئت می‌توان ادعا کرد که بخش قابل توجهی از امور این صنعت مختل می‌شود و برای شهروندان و سایر اصناف نیز مشکلات جدی ایجاد می‌شود.

رانندگان اتوبوس‌های بین شهری به دلیل بی توجهی جامعه و مسئولین، از آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند/ هیچ نهادی در کشور از رانندگان اتوبوس‌های بین شهری حمایت نمی‌کند

بازنشستگی و بیمه

رانندگان اتوبوس چه مالک وسایل کار باشند و چه نباشند، چالش‌های زیادی در کار خود دارند. از مهم‌ترین مشکلات این است که شغل آنها علی رغم فشارهای روحی و جسمی، شامل سختی کار نمی‌شود و به همین دلیل در کشور رانندگانی داریم که بیش از سی سال مشغول به کار رانندگی هستند که از سویی مشکلات جسمی و روحی فراوانی برای آنها  و خانواده‌هایشان به وجود می‌آید و از سوی دیگر سلامت مسافران به خطر می‌افتد. این در حالی است که مسئولین به چنین موضوع مهم و حیاتی سالیان سال بی توجه بوده‌اند. مشکل دیگر قرار نگرفتن رانندگان ذیل قرارداد کار است و همچنین برای بیمه کردن خود به بیمه خویش‌فرمای سازمان تامین اجتماعی متوسل شوند.

حمایت‌های شغلی

مزایا و حمایت‌های شغلی، رویایی است که رانندگان اتوبوس فاصله زیادی با آن دارند. این صنف همواره در خصوص تامین لاستیک، روغن و سایر قطعات و لوازم مشکلات زیادی داشته است چرا که از سوی نهادهای دولتی حمایتی صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که طبق گزارش‌ها به دلیل تحریم‌ها کیفیت اتوبوس‌های نو نیز کاهش یافته و نیاز به قطعات با کیفیت بیش از گذشته حس می‌شود.

تعیین دلبخواهی حقوق رانندگان اتوبوس

کارکنان این بخش با تحمل استرس و فشارهای روحی و جسمی فراوان از روی اجبار با حداقل‌ترین حقوق مشغول به کار هستند. آنها شبانه روز خطرات جاده و تصادفات را به جان می‌خرند، استرس زمان بندی و به موقع و سالم رساندن مسافران و اتوبوس را تحمل می‌کنند و در این شغل فرسایشی آسیب‌های زیادی به سلامت جسمانی و روحی روانی آنان وارد می‌شود. با وجود تمامی مصائب شغلی و نبود بیمه و سختی کار و سایر حمایت‌های حداقلی، انتظار می‌رود رانندگانی که تمام وقت خود را بدون استراحت و تفریحات و پرداختن به خانواده، حقوق قابل قبولی دریافت کنند اما متاسفانه کارفرما و مالکان اتوبوس‌ها به صورت دلبخواهی و سلیقه‌ای دستمزد رانندگان را پرداخت می‌کنند.

معاینه پزشکی و صدور کارت سلامت رانندگان

یکی از موارد اصلی در حمل و نقل جاده ای، وجود یک راننده سالم و سلامت است. برای رانندگان اتوبوس مجوزی همانند گواهینامه وجود دارد که سلامت آن راننده را تأیید می‌کند. به این مجوز، کارت سلامت راننده می‌گویند و برای دریافت این مجوز باید آزمایشات کارت سلامت رانندگان را طی کنند. هر راننده برای ادامه کار خود باید سالانه یکبار این آزمایشات را انجام دهد و این موضوع بسیار به رانندگان کمک می‌کند چرا که خطرات و احتمال تصادف رانندگی را کاهش می‌دهد. اما در برخی موارد تخلفاتی در مراحل آزمایشات صورت می‌گیرد و منجر به صدور کارت سلامت به رانندگانی می‌شود که صلاحیت رانندگی ندارند. چنین تخلفاتی خطرات جدی برای سلامت و امنیت جاده و مسافران ایجاد می‌کند که برای جلوگیری از آن، نیازمند نظارت و توجه دقیقتر ارگان‌های دولتی به این صنف هستیم.

معاینه فنی اتوبوس‌ها

معاینه فنی اتوبوس‌ها با هدف افزایش ضریب ایمنی به دو صورت روزانه و هر شش ماه یکبار انجام می‌گیرد. به این صورت که قبل از شروع هر سرویس، هم رانندگان هم کارشناسان معاینه فنی سلامت و ایمنی ماشین را چک می‌کنند و هر شش ماه یکبار نیز معاینات دقیق صورت می‌گیرد. در حال حاضر در پایانه مسافربری غرب تهران مرکز معاینه فنی برای خودروهای سنگین وجود دارد و چند مرکز دیگر ویژه این خودروها در سطح شهر فعال هستند. امیدواریم معاینه فنی اتوبوس‌های مسافربری بین شهری بیش از پیش جدی گرفته شود و مسئولین اجازه تردد به اتوبوس‌های فاقد معاینه فنی و یا معاینه فنی غیر معتبرندهند.

پروین صحبتی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز