خبرگزاری کار ایران

نحوه شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۱۳۴۳

آگاهی از نحوه شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن به کارگران کمک می کند تا هر زمان که بیمه نشدن بتوانند اقدام به شکایت از کارفرمای خود کرده و حق و حقوق ضایع شده خود را دریافت نمایند.

به گزارش ایلنا، بسیاری از کارگران تازه کار فکر می کنند که اگر بیمه نشده اند نمی توانند علیه کارفرما اقداماتی انجام دهند و از وی شکایت کنند؛ اما توجه نمایید که قانون کار این اقدام یعنی شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن را مجاز اعلام کرده و این حق را به کارگران داده است.

 توجه نمایید که هنگام انعقاد قرارداد میان کارگر و کارفرما باید در این قرارداد ذکر شود که کارگر بیمه تامین اجتماعی است تا هم بتواند از خدمات درمانی بهره مند شود و هم سابقه کاری برای او رد شود. اما اگر کارفرما این اقدام را انجام ندهد کارگر می تواند با در اختیار داشتن برگه قرارداد اقداماتی جهت شکایت از وی انجام دهد. حتی اگر کارفرما مبلغ بیمه را هم پرداخت کند باز هم می توان اقدام به شکایت علیه وی نمود.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که که قصد شکایت علیه کارفرمای خود را دارید بهتر است حتما در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با نکات و شرایط این اقدام بیشتر آشنا شوید.

پرداخت بیمه توسط کارفرما

پرداخت بیمه توسط کارفرما الزامی است و کارفرمایانی که اقدام به پرداخت حق بیمه به کارگر می کنند در حقیقت یک کار غیرقانونی انجام داده اند؛ زیرا کارفرما باید خودش مستقیما به سازمان تامین اجتماعی مراجعه نماید و اقدام به بیمه کردن کارگران نماید. بنابراین پرداخت بیمه یک کار الزامی است که باید پیش از شروع کار کارگر و کارفرما بر سر آن به توافق برسند.

نحوه شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن

بسیاری از کارفرماها در قرارداد کار ذکر می کنند که اقدام به پرداخت حق بیمه کارگر می کنند اما زمانی که باید این کار را انجام دهند مدام در حال بهانه آوردن هستند یا می گویند که بیمه کرده اند اما زمانی که استعلام گرفته می شود کارگر متوجه می شود که بیمه نبوده است؛ بنابراین توصیه می کنیم که حتما اقدام به بیمه کردن کارگران خود کنید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید.

بیمه یکی از بهترین مزایایی است که اگر کارگر از آن برخوردار باشد بسیار بهتر است؛ زیرا با در اختیار داشتن بیمه می توان بهترین خدمات درمانی را با کمترین هزینه انجام داد (خدماتی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند) و از همه مهم تر سابقه کاری برای وی رد می شود.

شرایط شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن

اگر قرارداد کار در اختیار داشته باشید، شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن بسیار آسان تر است و مراحل اداری آن به سرعت طی می شود اما اگر قرارداد کار در اختیار نداشته باشید باید به اداره کار مراجعه نمایید و ثابت نماید که رابطه کاری میان وی و کارفرمای مورد نظر وجود داشته است و کارفرما اقدام به پرداخت حق بیمه نکرده است.

یکی از نکاتی که خیلی از کارگران از آن آگاه نیستند این است که اگر قصد شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن را دارید اما قرارداد کار در اختیار ندارید می توانید از طریق کمک گرفتن از شاهدان این مشکل را برطرف نمایید. بنابراین سعی کنید از تعدادی شاهد کمک بگیرید و از آن ها بخواهید که برای طی کردن روند شکایت به شما کمک کنند.

عواقب عدم پرداخت حق بیمه کارگر

خیلی از کارفرمایان اقدام به بیمه کردن کارگران نمی کنند اما نمی دانند که همین کار چه عواقبی در پی دارد. به عنوان یک کارفرما باید آگاه باشید که بیمه کردن کارگران یک امر الزامی است و اگر بخواهید از انجام این کار سرپیچی کنید باید جریمه ای دو تا ده برابر حق بیمه پرداخت نمایید که مطمئنا این جریمه بسیار سنگین خواهد بود.

نحوه شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن

 

مهلت شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن

زمانی که صحبت از شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن است خیلی از سایت ها و افراد اعلام کرده اند که تایم محدودی برای این اقدام وجود دارد و همین امر موجب شده تا فرد نگران باشد و مدام دچار استرس و اضطراب شود و فکر کند که حق و حقوقش کم کم دارد ضایع می شود اما توجه نمایید که ثبت شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن مدت زمانی مشخصی ندارد و هر زمان بخواهید می توانید اقدام کنید.

اگر قصد شکایت از کارفرما بابت بیمه را دارید می توانید با در اختیار داشتن مدارک هویتی و قرارداد کار به سازمان تامین اجتماعی رجوع کنید و تمامی این مدارک را ارائه دهید. اگر ثابت شود که کارفرما مقصر است باید حق بیمه کارگر توسط کارفرما به صورت کامل پرداخت شود یعنی از زمانی که کارگر بیمه نبوده است تا پایان کار وی باید این بیمه محاسبه شود و سپس پرداخت شود.

مرجع شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن

اگر قصد شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن را دارید باید به سازمان تامین اجتماعی رجوع کنید و اعلام نمایید که در مدتی مشخص بیمه نشده اید و مدارک‌تان هم کامل است تا کارشناسان اقدام به تنظیم شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن کنند.

چرا کارفرما بیمه نمی کند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که منجر شده تا کارفرما اقدام به بیمه کردن کارگران خود نکند. یکی از مهم ترین دلایل این است که کارفرما حس می کند منافع اقتصادی وی به خطر می افتد و باید پول و هزینه بسیاری را صرف نماید تا تمامی کارگران را بیمه کنند اما غافل از اینکه میزان جریمه عدم پرداخت حق بیمه کارگران بسیار بیشتر است.

برخی کارگران به دلیل نیاز مالی از کارفرما می خواهند که حق بیمه را به خودشان پرداخت نمایند و بیمه نشوند، این امر کاملا غیر قانونی است و کارفرما موظف است که تمامی کارگران خود را بیمه کند.

برخی کارفرماها هم به خاطر تنبلی اقدام به بیمه کردن کارگران نمی کنند شاید این دلیل خیلی مسخره و خنده دار باشد اما باید آگاه باشید که خیلی از کارفرمایان به همین دلیل اقدام به بیمه کردن کارگران نمی کنند.

نحوه شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن

 

نکات مهم پیش از شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن

یکی از مهم ترین نکات این است که برای شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن حتما به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید و حتما مدارکی هویتی و قرارداد کار را در هنگام مراجعه به این سازمان در اختیار داشته باشید تا همان موقع ارائه دهید.

اگر هم قرارداد کار در اختیار ندارید می توانید جهت شکایت از کارفرما صفر تا صد بابت بیمه نکردن اقدام کنید و هیچ مشکل و مانعی برای این اقدام وجود ندارد؛ زیرا اثبات رابطه کاری میان کارگر و کارفرما با وجود مدارک معتبر و شاهدان امکان پذیر است.

منبع : آسان کار

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز