خبرگزاری کار ایران

چگونه با مشکل آب خوردگی موتور جاروبرقی مقابله کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۷۴۷۰

آب خوردگی موتور جاروبرقی می تواند باعث سوختن موتور شود.در این مطلب شما را با این راههای رفع مشکل آب خوردگی موتور جاروبرقی آشنا می کنیم.

به گزارش ایلنا، جاروبرقی وسیله ای است برای نظافت محیط. با این دستگاه برقی نمی توان آب یا مایعات را جمع کرد و تنها مخصوص آشغال ها و مواد جامد است. درباره مواد جامد هم باید احتیاط کرد. گاه پیش می آید گوشه ای از منزل آب یا مایعات دیگر ریخته و شما ندانسته آن محل را جاروبرقی می کشید. اگر چنین اتفاقی بیوفتد احتمالا آب به موتور رسیده و دچار مشکل می شود. در این مطلب شما را با این راههای رفع مشکل آب خوردگی موتور جاروبرقی آشنا می کنیم.

آب خوردگی موتور جاروبرقی

توجه کنید که جاروبرقی دستگاه ضد آبی نیست و در اصل یکی از مهم ترین عوامل خرابی به ویژه خرابی و سوختگی در موتور آب رسیدن به موتور است. پس باید سعی کنید همیشه حواستان باشد که زمینی که خیس است را جارو برقی نزنید. اگر روی زمین مایعات ریخته قبل از جاروبرقی کشیدن با دستمال یا تی آن را کاملا خشک کنید و سپس اقدام به جارو کشیدن کنید. 

ناگفته نماند بعضی جاروبرقی های صنعتی وجود دارند که به آنها جاروبرقی آب و خاک گفته می شود. این دستگاه ها بسیار پرقدرت هستند و اغلب لگن بزرگی دارند. جاروهای آب و خاک برای محیط های صنعتی که انواع روغن و آب و مایعات مختلف مانند نفت و بنزین روی زمین می ریزد استفاده می شوند. موتور این دستگاه ها در قسمتی قرار گرفته که امکان رسیدن مایعات به آن وجود ندارد. این جاروها برای محیط های مسکونی و منازل کاربرد ندارند و به همین خاطر است که باید هنگام جاروکشی بسیار احتیاط کرد.

چگونه با مشکل آب خوردگی موتور جاروبرقی مقابله کنیم؟

برای جلوگیری از آب خوردگی موتور جاروبرقی باید احتیاط کرد

علائم و نشانه های آب خوردگی موتور  جاروبرقی 

معمولا اگر به موتور آب برسد از خود یک عکس العمل نشان می دهد که شما بفهمید که حالش رو به راه نیست! اگر خیلی زود متوجه علائم شوید شاید بتوانید جلوی آسیب های جدی و سوختن موتور را بگیرید. اما اگر علائم به شکل جدی بروز کند مانند بوی سوختگی احتمالا کار از کار گذشته و موتور سوخته. در این شرایط باید تلفن را برداشته و تعمیرکار را خبر کنید. حال ببینیم نشانه های عمومی آب خوردن موتور جاروبرقی چیست؟

1. اگر احساس کردید قدرت مکش جاروبرقی ناگهان پایین آمد و به خوبی آشغال ها را جمع نمی کند می تواند نشان دهنده این باشد که آب به موتور رسیده یا کلا به موتور آسیبی وارد شده است. 

2. آب رفتن داخل موتور می تواند باعث برق گرفتگی و اتصال بین سیم ها بشود. پس اگر احساس کردید بدنه دستگاه برق دارد یا متوجه ایجاد اتصالی در سیم ها شدید شاید آب وارد موتور شده باشد. 

3. گاهی آب خوردن موتور باعث می شود صدای موتور از حالت معمول بیشتر بشود. در حالت عادی موتورجاربرقی صدای معمولی دارد اما وقتی صدای آن از حد تعادل بالاتر رفت نشانه یک مشکل است.

4. اگر بدنه دستگاه بخشی که موتور در آن بخش جای گرفته خیلی داغ شده است می تواند بیانگر این باشد که متاسفانه آب وارد موتور جاروبرقی شما شده است. 

5. در مرحله آخر شنیدن بوی دود و سوختگی آخرین نشانه آب رسیدن به موتور است. در این موارد با موتور نیم سوز شده یا کاملا سوخته. اگر کاملا سوخته باشد که کلا جارو خاموش می شود و اگر هم نیم سوز باشد می تواند با یکی از نشانه های بالا همراه باشد یا فقط بوی سوختگی بدهد. به هر حال با شنیدن اولین بوی سوختگی فورا جاروبرقی را خاموش کرده و قبل از تعمیر یا تعویض موتور مجددا جارو را روشن نکنید. 

آب خوردگی موتور جاروبرقی می تواند با صدای زیاد موتور همراه باشد

اقداماتی که پس از آب خوردگی موتور جاروبرقی باید انجام داد

اگر خودتان متوجه شدید که به اشتباه محلی که پر از آب و مایعات بوده را جاروبرقی کشیده اید یا یکی از علائم ذکر شده در بالا را در دستگاه خود مشاهده کردید باید فورا اقداماتی را انجام دهید. این اقدامات می تواند از آسیب دیدن بیشتر دستگاه یا بخش های جانبی موتور و همچنین از آسیب دیدن خودتان در اثر برق گرفتگی جلوگیری کند. این اقدامات را در زیر بخوانید:

1. اولین اقدامی که لازم است انجام دهید خاموش کردن کامل جاروبرقی و کشیدن سیم آن از پریز برق است.

2. حال اگر خودتان می خواهید به دستگاه نگاهی بیندازید به آرامی و با رعایت احتیاط قطعات مختلف شامل شلنگ، لوله خرطومی، کیسه جاروبرقی و باقی قطعات متصل به جارو را باز کنید.

3. بخش موتور زیر پنل بالای جارو قرار گرفته و اگر می خواهید به موتور برسید باید با کمک پیچ گوشتی صفحه روی جاروبرقی خود را باز کنید و آن را کناری بگذارید. 

4. وقتی صفحه را باز کنید تمامی قطعات الکترونیکی و سیم پیچی های دستگاه را خواهید دید. شاید لازم باشد برای دسترسی به موتور قطعاتی را از جای خود خارج کرده یا جا به جا کنید. بهتر است قبل از اینکه به چیزی دست بزنید از شکل قرارگیری قطعات عکس بگیرید تا برای سرهم کردن مجدد دچار مشکل نشوید. 

5. احتمالا موتور با یک پوشش محافظ محصور شده است. این پوشش را با کمک پیچ گوشتی باز کنید. 

6. حال اگر خبره هستید یا خودتان حرفه تعمیرکاری دارید می توانید موتور و برس های آن را با احتیاط از جایگاه آن خارج کنید. 

7. در مرحله بعد واشرهای موتور را تعویض کنید.

8. برس های موتور احتمالا پر از گرد و خاک و آشغال هستند. بهتر است آن ها را کاملا پاکسازی کنید. ضمنا هرچه گرد و خاک در اطراف موتور وجود دارد با رعایت نکات ایمنی تمیز کنید. 

9. اگر موتور سوخته است باید یک موتور جدید قبل از باز کردن دستگاه خریداری کنید. توجه کنید که موتور را متناسب با قدرت و مدل جاروبرقی خود بخرید. پس از آن هم باید موتور تعویض شود. همان طور که می دانید کارهای فنی و تعمیرات به ویژه تعمیرات تخصصی لوازم برقی نیاز به آموزش و تخصص دارد. اگر خودتان این کار را نمی دانید اکیدا به دستگاه دست نزنید و کار را به یک متخصص بسپارید.

چگونه با مشکل آب خوردگی موتور جاروبرقی مقابله کنیم؟

پس از آب خوردگی موتور جاروبرقی فورا دستگاه را خاموش کنید

در چه مواقعی آب خوردگی موتور جاروبرقی باعث سوختن آن می شود؟

خب همیشه هم شما آنقدر بدشانس نیستید که با وارد شدن آب داخل دستگاه موتور بسوزد. گاهی اوقات تنها با خرابی یا اختلال هایی در بخش های مختلف خود را نشان می دهد و گاهی هم مشکل خیلی بزرگی رخ نمی دهد. در شرایطی که آب یا مایعات به اندازه چند قطره یا خیلی کم باشد احتمالا اختلال چندانی داخل دستگاه شما ایجاد نمی شود. شما می توانید بلافاصله لوله ها را باز کنید و بخش های مرطوب را خشک کنید. 

همچنین اگر خیلی زود متوجه شوید که آب وارد موتور شده و به محض اینکه آب وارد دستگاه شد آن را خاموش کنید احتمالا می توانید جلوی سوختن موتور و مشکلات جدی برای دستگاه را بگیرید. در این مواقع بدون اینکه دستگاه را روشن کنید یا به آن دست بزنید باید تعمیرکار را خبر کنید تا مشکل را حل کند. 

 

چگونه با مشکل آب خوردگی موتور جاروبرقی مقابله کنیم؟

آب خوردگی موتور جاروبرقی گاهی نیاز به تعمیر و تعویض موتور دارد

کلام پایانی 

آب خوردگی موتور جاروبرقی مشکلی است که ممکن است برای هر خانم خانه داری پیش بیاید. هنگام جارو کشیدن زمین خیلی مراقب باشید که آب و مایعات روی زمین نریخته باشد وگرنه دچار دردسر شده و اگر موتور دستگاه شما ضعیف باشد با مشکلاتی از قبیل سوختگی یا نیم سوز شدن یا خرابی در قطعات مرتبط با موتور رو به رو خواهید شد. اگر هم احیانا با این مشکل مواجه شدید بهترین کار آن است که فورا دستگاه را خاموش کرده و از برق بکشید، در ادامه با مراکز تعمیرات جاروبرقی تماس بگیرید یا جاروبرقی را به این مراکز ببرید تا تعمیر شود. 

منبع: بیتوته

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز