خبرگزاری کار ایران

خوردن خمیر خام ممنوع

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۳۹۲

چشیدن یا دست زدن به آرد، تخم مرغ و خمیر خام ممکن است افراد از جمله کودکان خردسال را بیمار کند.

به گزارش ایلنا، پخت و پز یک راه عالی برای جشن گرفتن در مناسبت‌های خاص است. هنگام درست کردن کلوچه، براونی، کیک یا نان، ممکن است وسوسه شوید که قبل از اینکه کاملاً پخته شود، مقداری از آن را بچشید، اما ممکن است پس از خوردن یا چشیدن خمیر خام (نپخته) مریض شوید.

از طرفی هر فرد، از جمله کودکان خردسال، ممکن است از دست زدن یا خوردن خمیر خامی که برای صنایع دستی یا گل بازی استفاده می‌کنند، بیمار شود. این نکات ایمنی را دنبال کنید تا هنگام تهیه و کار با خمیر خام، سالم بمانید.

خمیر خام می‌تواند حاوی میکروب هایی باشد که شما را بیمار می کند

آرد موجود در بازار در اکثر مواقع خام است. این بدان معناست که برای کشتن میکروب‌هایی که باعث مسمومیت غذایی مانند اشریشیا کلی (E. coli) و سالمونلا می‌شوند، اقدام نشده است. غلات و آرد ممکن است در حالی که هنوز در مزرعه یا در حال تولید هستند به این میکرویب‌های مضر آلوده شوند و تا فروشگاه هم آرد و مخلوط‌های پختنی را همراهی کنند. اگر خمیر پخته نشود ممکن است بیمار شوید. میکروب‌ها تنها زمانی از بین می‌روند که آرد پخته یا طبخ شود.

تخم مرغ خام نیز یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده خمیر است؛ مهم نیست خمیری باشد که از آب بیشتری نسبت به آرد تشکیل شده یا خمیری که از آرد بیشتری نسبت به آب تشکیل شده است، در هر حال می تواند شما را بیمار کند. تخم مرغ خام و کم پخته می‌تواند حاوی سالمونلا باشد؛ میکروبی که باعث مسمومیت غذایی می‌شود. نحوه نگهداری و پخت صحیح تخم مرغ را بیاموزید.

برخی از شرکت‌ها خمیر شیرینی خوراکی و خمیر براونی تولید می‌کنند که می‌توانید در فروشگاه‌ها پیدا کنید. این محصولات با آرد حرارت داده شده و تخم مرغ پاستوریزه یا بدون تخم مرغ تهیه می‌شوند. برچسب را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید خوردن خمیر بدون پخت یا طبخ مشکلی ندارد.

ایمنی هنگام کار با آرد و تخم مرغ

برای جلوگیری از مسمومیت غذایی هنگام پخت و پز با آرد و تخم مرغ، این اقدامات را دنبال کنید:

خمیر یا خمیر خام را نچشید و نخورید. این زنگ خطر، خمیر کوکی‌ها، براونی‌ها، کیک‌ها، مایه پای، تورتیلا، پیتزا، بیسکویت، پنکیک و حتی خمیربازی را شامل می‌شود.

اجازه ندهید کودکان با خمیر خام، از جمله خمیر کاردستی بازی کنند یا آن را بچشند.

خمیر خام (مانند خمیر کوکی) و یا خمیر کیک را قبل از خوردن بپزید. دستورالعمل‌های روی بسته بندی را برای پخت و پز، دنبال و از دما و زمان پخت ذکر شده در دستور غذا یا دستورالعمل استفاده کنید.

میلک شیک را با محصولاتی که حاوی آرد خام هستند، مانند مخلوط کیک درست نکنید.

از خمیر شیرینی خانگی خام در بستنی استفاده نکنید. بستنی خمیر کوکی که در فروشگاه‌ها فروخته می‌شود حاوی خمیری است که برای از بین بردن میکروب‌های مضر فرآوری شده است.

غذاهای خام مانند آرد و تخم مرغ را جدا از غذاهای آماده نگهداری کنید. چون آرد، پودر است و به راحتی پخش می‌شود.

دستورالعمل‌های روی بسته‎بندی را دنبال کنید؛ محصولات حاوی خمیر خام یا تخم مرغ را در یخچال نگهداری کنید تا زمانی که پخته یا طبخ شوند.

پس از کار کردن با آرد، تخم مرغ یا خمیر خام، همه جا را کاملا تمیز کنید.

پس از دست زدن به آرد، تخم مرغ خام یا هر سطح در تماس، دست های خود را با آب و صابون بشویید.

کاسه‌ها، ظروف، میزها و سایر سطوح را با آب گرم و صابون بشویید.

علایم مسمومیت غذایی را بشناسید

علایم مسمومیت غذایی ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد و به میکروبی که بلعیده‌اید، بستگی دارد.

علایم عفونت E. coli شامل گرفتگی معده که می‌تواند شدید باشد، اسهال که ممکن است خونی باشد و استفراغ است. علایم معمولاً سه تا چهار روز پس از بلع میکروب شروع می‌شود و معمولاً در عرض یک هفته از بین می‌رود. با این حال، برخی از افراد بر اثر ابتلا به عفونت، به بیماری «سندرم اورمیک همولیتیک (HUS)» مبتلا می‌شوند؛ یک بیماری جدی که می‌تواند باعث نارسایی کلیه شود.

علایم عفونت سالمونلا شامل اسهال، تب، گرفتگی معده و استفراغ است. علایم معمولاً از شش ساعت تا شش روز پس از بلع میکروب شروع می‌شود و معمولاً طی چهار تا هفت روز از بین می‌رود. برخی از گروه‌های افراد شانس بیشتری برای ابتلا به عفونت و بیماری شدید دارند. این گروه‌ها شامل کودکان کمتر از پنج سال، بزرگسالان 65 سال به بالا و افراد با بیماری زمینه‌ای یا کسانی که داروهایی مصرف می‌کنند که سطح ایمنی بدنشان را کاهش می‌دهد، هستند.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز