خبرگزاری کار ایران

به این ۳ دلیل خاک گیاهان آپارتمانی کپک می‌زند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۶۹۲

اگر خاک گیاهان آپارتمانی شما کپک یا شوره می‌زند، اصلا نگران نباشید، چون راهکار‌هایی برای خلاص شدن از این مشکل وجود دارد.

به گزارش ایلنا، اگر روی خاک گلدان‌هایتان لکه کپک می‌بینید، زیاد تعجب نکنید. به دلایلی گاهی روی خاک کپک می‌زند و غیر معمول نیست، شما راحت می‌توانید از شر آن خلاص شوید. قبل از احیای خاک، اما بهتر است که دلایل ایجاد شوره سفید و کپک را روی خاک بدانید:

آبیاری بیش از حد

آبیاری بیش از حد معمولاً یک کپک سفید و پودری یا شوره روی لایه بالایی خاک تشکیل می‌دهد، زیرا خاک برای مدت طولانی و بیش از اندازه مرطوب مانده است. برخی از گیاهان نسبت به سایرین به آب کمتری نیاز دارند، بنابراین باید نیاز آبی هر گیاه را خوب بشناسید.

زهکشی نامناسب

اگر آب اضافی بعد از آبیاری نتواند تخلیه شود، باعث تجمع رطوبت در خاک می‌شود که می‌تواند منجر به کپک زدن شود. مطمئن شوید که گیاه شما در گلدانی قرار دارد که کف آن سوراخ زهکشی دارد. اگر اینطور نیست، گیاه را از نو با زهکشی مناسب در گلدان قرار دهید. با زهکشی آبی که توسط خاک جذب نشود، به جای گیر کردن در ته گلدان از آن خارج می‌شود.

خاک آلوده

خاکی که برای گلدان استفاده می‌کنید باید کاملاً استریل و سالم باشد، اگر خاک گلدان شما موقع قرار دادن گیاه در خاک آلوده و مقداری کپک داشته باشد، به‌همین دلیل خاک شوره و کپک می‌زند.

چگونه از شر کپک در خاک گیاهان آپارتمانی خلاص شویم؟

خاک آلوده را با قاشق تمیز جدا کنید

معمولاً کپک یا شوره فقط روی لایه بالایی خاک است. وقتی متوجه این شوره شدید، یک قاشق تمیز بردارید و خاک آلوده را بردارید. خاک شوره زده را جدا و دور بریزید.

گیاه خود را در یک منطقه آفتابی قرار دهید

کپک در مکان‌های تاریک بیشتر رشد می‌کند. اگر گیاه خود را در آفتاب قرار دهید، خاک بیشتر خشک می‌شود و رشد کپک را سخت‌تر می‌کند. سعی کنید گیاه خود را نزدیک پنجره قرار دهید تا در طول روز وقت داشته باشد که خشک شود.

فاصله آبیاری را زیاد کنید

قبل از آبیاری مجدد صبر کنید تا خاک خوب خشک شود. از آنجایی که آبیاری بیش از حد عامل اصلی کپک زدن است، سعی کنید با فاصله کم آبیاری نکنید و برنامه آبیاری خود را کمی کاهش دهید. بهتر است برای گیاهان آپارتمانی صبر کنید تا ۲ تا ۳ سانتیمتر از سطح خاک کاملاً خشک شود.

برای بهبود جریان هوا، فن را راه اندازی کنید

گاهی اوقات، خاک به دلیل مرطوب بودن بیش از حد، کپک می‌زند. شما می‌توانید با قرار دادن یک فن در نزدیکی گلدان‌های خود و روشن نگه داشتن آن، جریان هوا را بهبود بخشید و از تجمع رطوبت جلوگیری کنید. این کار به ویژه در فضا‌های کوچک و گرم مانند گلخانه‌ها تاثیرگذار است.

اگر کپک از بین نرفت، گیاه را با خاک تازه بکارید

گاهی اوقات، میزان کپک زیاد است و به راحتی از بین نمی‌رود. در این حالت گیاه را از گلدان بیرون بیاورید و خاک آلوده را داخل سطل زباله بریزید و گلدان را بشویید و با الکل ضدعفونی کنید. سپس خاک تازه بریزید و گیاه را دوباره بکارید.

آیا کپک گیاهان برای انسان مضر است؟

اگر به کپک حساس هستید ممکن است مضر باشد. کپک سفید پودری که در خاک گیاهان آپارتمانی تشکیل می‌شود معمولا برای بیشتر افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این حال، اگر متوجه شدید که دچار آبریزش بینی و چشم، سرفه، سوزش گلو، سردرد یا مشکلات پوستی هستید، کپک می‌تواند مضر باشد. سعی کنید مشکل کپک را حل کنید تا متوجه شوید آیا علائم شما از بین می‌رود یا خیر.

یک ضد قارچ طبیعی برای گیاهان چیست؟

روغن چریش

روغن چریش یک روغن طبیعی است که از درخت چریش تهیه می‌شود و مطالعات نشان می‌دهد که خواص ضد قارچی دارد. اگر متوجه شدید که خاک یا گیاهان شما دائماً با قارچ مبارزه می‌کنند، یک بطری روغن چریش بردارید و طبق دستورالعمل آن روی گیاهان و خاک خود اسپری کنید.

دارچین

تحقیقات نشان می‌دهد که دارچین می‌تواند به عنوان یک ماده ضد قارچ طبیعی استفاده شود. برای استفاده از دارچین، آن را روی خاک گیاه باشید تا از بروز کپک و قارچ جلوگیری شود.

منبع: همشهری

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز