خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

عمل نکردن عراقی‌ها به تعهداتِ توافق با ایران، هزینه‌دار خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۹۴۷۵

کارشناس مسائل منطقه گفت: جزئیات توافقنامه با عراق باید توسعه پیدا کرده و عملیاتی شود و در این خصوص دولت مرکزی عراق و مسئولان اقلیم شمال آن کشور باید بدانند که اجرای تعهدات این توافق‌نامه برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است و عمل نکردن به آن از سوی طرف عراقی هزینه دار خواهد بود.

صباح زنگنه کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص دلیل احضار سفیر عراق در ایران به واسطه حضور برخی رهبران گروه‌های مسلح ضدانقلاب در یک مراسم رسمی در اقلیم شمال عراق اظهارداشت: به نظر می آید که دولت مرکزی بغداد خواهان انجام تعهداتش در قالب توافقنامه امنیتی با ایران است چرا که عدم انجام آن به ضرر عراق و منطقه شمال آن کشور خواهد بود.

وی گفت: این توافقنامه باید جزئیاتش توسعه پیدا کرده و عملیاتی شود و در این خصوص دولت مرکزی عراق و مسئولان اقلیم شمال آن کشور باید بدانند که اجرای تعهدات این توافق نامه برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است و عمل نکردن به آن از سوی طرف عراقی هزینه دار خواهد بود. 

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: آنها باید بدانند که نمی‌توان از حضور رهبران برخی گروه‌های ضدانقلاب که عملیات‌های متعدد تروریستی را علیه امنیت ملی ایران انجام داده‌اند در یک مراسم رسمی در منطقه اقلیم شمال عراق به راحتی چشم پوشی کرد.

زنگنه بیان کرد: رویکرد و مشی مسلحانه گروه‌های ضدانقلاب حاضر در خاک اقلیم شمال عراق، اقدامات و عملیات‌های متعددی که آنها علیه امنیت ملی ایران تاکنون داشته‌اند، منجر به این می‌شود که موضوع حضور آنها در هر مراسم رسمی منجر به حساسیت جمهوری اسلامی ایران شود، چرا که آن‌ها گروهی فرهنگی یا صرفاً سیاسی نیستند بلکه با رویکرد مسلحانه به دنبال تامین اهداف خود هستند.

وی با بیان اینکه یکی از موانع عملیاتی شدن توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق می‌تواند در فهم و تحلیل جزئیات توافقنامه از سوی طرفین باشد، اظهار کرد: اینکه آیا واگذار کردن زمین و اردوگاه به این گروه‌های مسلح و معارض برخلاف توافقنامه است یا نیست که البته مغایر با توافقنامه است، باید به صراحت در توافقنامه قید شود تا جای ابهامی باقی نگذارد.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: اینکه حضور اعضا و رهبران گروه‌های فوق الذکر در مراسمی رسمی در عراق مجاز هست یا خیر و به نوعی تبلیغ برای آنها به حساب می‌آید یا خیر، اینکه آیا چنین اقدامی می‌تواند منجر به اختلال در روابط با و ایجاد سوءتفاهم با ایران شود یا خیر، جزئیاتی هستند که باید به طور شفاف و صریح در توافقنامه دیده شود.

زنگنه خاطرنشان کرد: همچنین باید دید که آیا دولت مرکزی بغداد و مسئولین اقلیم شمال آن کشور قادر هستند یا آنکه تمایل به خلع سلاح گروه‌های معارض بر اساس توافق‌نامه امنیتی با ایران دارند یا خیر و همه این موارد باید در ملاقات ها حل و فصل شود و به صورت روشن و شفاف مفاد و جزئیات توافق مشخص شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز