خبرگزاری کار ایران

آیا خوردن گوشت خرگوش مجاز است؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۳۴۶

خوردن گوشت خرگوش چه حکمی دارد؟ یکی از سوالاتی که در جامعه ما مطرح می شود این است که آیا گوشت خرگوش حلال است یا نه؟ و خوردن گوشت خرگوش چه حکمی دارد؟

به گزارش ایلنا، در بدن خرگوش سمی وجود دارد که این سم تاثیری بر بدن خرگوش نداشته و سبب مسمومیت آن نمی شود. اما تجمع این ترکیب در بدن خرگوش سبب می شود که گوشت آن بسیار سمی شده و در صورت مصرف می تواند منجر به مرگ شود.

از نگاه فقهاء شیعه، خوردن گوشت خرگوش حرام و از نظر فقهاء اهل سنت حلال است از دلائل حکم به حرمت از دیدگاه شیعه می توان به اجماع فقهاء اشاره نمود.

بنا بر فتوای همه مراجع تقلید شیعه، خوردن گوشت انواع خرگوش (چه سم دار چه بی سم- چه نر و چه ماده) حرام است. این فتوا بر اساس روایاتی است که خوردن گوشت خرگوش را جایز ندانسته اند. بنابراین؛ این حکم فرمان خدا است و فرمان خدا تنها از آن جهت که امر او است باید اطاعت شود، نه از آن جهت که ما علم به مصلحت و حکمت های آن داشته باشیم. البته ما معتقدیم که خداوند حکیم است و همه اوامر و نواهی او بر اساس مصالح و منافع بندگان است و لو اینکه ما فعلاً از فلسفه حرمت آن آگاهی نداشته باشیم. البته در روایاتی به فلسفه این حرمت، اشاراتی شده همانند اینکه این حیوان از جمله حیوانات مسخ شده است و غیره که در پاسخ تفصیلی اشاره می شود.

از آن جا که غذاهای فاسد، مضر و حرام در ساختار وجودی انسان اعم از روحی و روانی او تأثیر به سزایی داشته و در تهذیب، تزکیه و افکار آدمی اثر گذار است، اسلام به مسأله غذا توجه کامل داشته است، بارها در مورد غذاهای فاسد، مضر و حرام هشدار داده است همان گونه که تحریم گوشت خوک، مردار و خون،چندین بار در قرآن تکرار شده است، در روایات اهل بیت (علیهم السلام) نیز به انواع حیوانات حرام گوشت به دلیل ضررها و پلیدی که دارد اشاره گردیده است:

یکی از دلائل حرمت گوشت خرگوش روایاتی است که از امامان معصوم (علیهم السلام) رسیده است. در این روایات معصومان خوردن گوشت خرگوش را جایز ندانسته اند. دانشمندان شیعه با توجه به همین روایات به حرام گوشت بودن خرگوش حکم داده اند.

مزه و طمع گوشت خرگوش

اجماع عمومی بر این است که طعم خرگوش شبیه به گوشت مرغ است ، خرگوش هایی که در مزارع پرورش می یابند عموما چربی بیشتری نسبت به خرگوش های پرورش یافته در طبیعت دارند. گوشت آنها رنگ روشن تر، صورتی و بافت لطیف تری دارد که با بالا رفتن سن حیوان سفت می شود. این خرگوش شدیدتر از خرگوش وحشی تولید مثل می کند و طعم ملایم تری دارد.

شایان ذکر است در فرض سوال شما که گوشت خرگوش برای بعضی بیماری ها مفید است در مقابل برای بسیاری از بیماری ها مضر و برای افراد سالم باعث بیماری های مختلفی می شود لذا انسان عاقل:

1- دفع ضرر را مقدم بر جلب منفعت میداند

2- درصد مفید و مضر بودن کار را می سنجد اگر ضرر بیشتر بود انجام نمی دهد مثلا خداوند متعال در سوره شریفه بقره در آیه ی 219 و در مورد گوشت خرگوش روشن است که ضرر آن بیشتر از نفعش هست به عنوان نمونه به چند مورد اشاره میشود.

آیا خوردن گوشت خرگوش مجاز است؟

"مصرف گوشت خرگوش مرگ آور است"

عضو شورای نظام دامپزشکی استان تهران گفت: مصرف گوشت خرگوش به دلیل ایجاد مسمومیت با 'آتروپین' می تواند سبب اختلال در سیستم بدن و در برخی موارد منجر به مرگ شود.'آتروپین' یکی از ترکیباتی است که در سیستم اعصاب خودکار بدن نقش دارد و سبب تحریک اعصاب پاراسمپاتیک می شود.وی اظهارداشت:اعصاب پاراسمپاتیک در بسیاری از فعالیت های قلبی، تنفسی و گوارش نقش اصلی را ایفا می کند.

عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران افزود:در بدن خرگوش ترکیبی به نام 'آتروپیناز' وجود دارد ، لذا این سم تاثیری بر بدن خرگوش نداشته و سبب مسمومیت آن نمی شود.

وی همچنین ادامه داد:اما تجمع این ترکیب در بدن خرگوش سبب می شود که گوشت آن بسیار سمی شده و در صورت مصرف، سیستم اعصاب خودکار انسان و حیوان را به شدت مختل کرده به گونه ای که این اختلال با تاثیر بر سیستم تنفسی و قلب می تواند منجر به مرگ شود.

وی گفت:خوشبختانه در دستورات شرعی اسلام خوردن گوشت خرگوش حرام بوده و این نشانگر دوراندیشی و دیدگاه علمی در دستورات دین مبین اسلام است.درفقه امامیه گوشت خرگوش و هر حیوانی که در زیر زمین زندگی و لانه‌سازی می‌کند، حرام است. مسلما در تحریم این گونه مسائل، دین قصد تنگ گرفتن بر بندگان را نداشته است و مصالح عالیه‌ای برای انسان در مراعات این احکام بوده و هست؛ گرچه جزئیات مسأله برای ما روشن نباشد.

منبع:دلگرم

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز