خبرگزاری کار ایران

اشتباهات رایجی که عمر لوازم برقی آشپزخانه را کم می کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۵۲۷

این روزها با گران‌تر شدن وسایل برقی باید بهتر از آنها نگهداری کنید و از بسیاری از اشتباهات رایج و ناآگاهانه که باعث کاهش طول عمر این وسایل می شوند جلوگیری کنید.

به گزارش ایلنا، استفاده درست از لوازم برقی در خانه چیزی است که اهمیت بسیار زیادی دارد. خیلی از ما قبل از شروع به کار با این دستگاه ها، در موردشان مطالعه می‌ کنیم اما عموما بدون فکر از این دستگاه ها استفاده می‌ کنیم که باعث کاهش طول عمر آن ها می‌ شود.

در واقع نکات مهمی هستند که خیلی از ما از آن خبر نداریم. در این قسمت اشتباهات رایجی را به شما معرفی می کنیم که در استفاده از لوازم برقی خانه تان مرتکب می شوید و به دستگاهتان آسیب وارد خواهید کرد.

داخل فر اجاق گاز؛ از فویل استفاده می کنید

بعضی از ما فکر می‌ کنیم که اگر فویل آلومینیومی را کف فر اجاق گاز قرار دهیم، یعنی به خوبی از آن محافظت کرده ایم اما در حقیقت انجام این کار خطرناک است. فویل نه تنها گرما را بازتاب می دهد، بلکه باعث داغ شدن بیش از حد غذا هم می شود که ممکن است المنت های داخل فر و گاز را بسوزاند، گرما را در ناحیه محدود کند، جریان هوا را کم کرده و باعث شود که قطعات داخل فر نزدیک به حالت ذوب شوند؛ بنابراین بسیار مهم است که فویل را بردارید و هر بار سینی فر را تمیز کنید.

اشتباهات رایجی که عمر لوازم برقی آشپزخانه را کم می کند

قطعات قهوه ساز را برای تمیزکاری جدا نمی کنید

دستگاه قهوه ساز هم مانند هر دستگاه دیگری نیاز به مراقبت مداوم دارد. فرقی ندارد که چه مدل یا برندی را خریداری کرده باشید؛ در هر صورت هر دو ماه یکبار باید آن را تمیز کنید. بسیار مهم است که قطعات قابل جداسازی آن را جدا کنید، سپس چربی، روغن اضافه و باقی مانده های قهوه را پاک کنید. اگر آن را به طور منظم تمیز نکنید، به دستگاه آسیب وارد می شود که روی طعم قهوه هم اثرگذار است.

دربِ مایکروویو را وقتی که در حال کار کردن است، باز می کنید

اکثر مایکروویو ها دکمه خاموش و استاپ دارند؛ اما هرگز از آن استفاده نمی کنید و وقتی که ماکروویو روشن و در حال کار کردن می باشد، در آن را باز می کنید که باعث آسیب به دستگاه می‌ شود. در واقع زمانی که این کار را انجام می دهید، جریان انرژی را برای چند ثانیه قطع می کنید که روی عملکرد کلی دستگاه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

ظروف خیلی سنگین را داخل مایکرویو قرار می دهید

این هم یکی دیگر از اشتباهاتی است که هنگام استفاده از مایکروویو مرتکب می شوید؛ البته این مورد در دفترچه راهنما اشاره شده اما خیلی از مواقع ما توجهی به این مسائل نداریم.

اشتباهات رایجی که عمر لوازم برقی آشپزخانه را کم می کند

مخلوط کن یا میکسر را بلافاصله بعد استفاده نمی شویید

اگر از مخلوط کن یا میکسر استفاده می کنید، بسیار مهم است که حتما بعد از هر بار استفاده آن را شستشو دهید. شستشو ندادن درست بعد از استفاده؛ باعث باقی ماندن اجزای مواد غذایی در قسمت های دستگاه می‌ شود که کارتان را سخت می‌ کند و به مرور زمان؛ به دستگاه آسیب وارد خواهد کرد.

توستر را خیلی خشن برعکس کرده و تکان می دهید

تکه های خرد شده نان همیشه بعد از هر بار استفاده داخل توستر باقی می‌ ماند و تجمع بیش از حد آنها نه تنها روی عملکرد دستگاه تاثیر گذار است، بلکه می تواند باعث آتش‌سوزی شود. در نتیجه باید توستر را از برق بکشید و بعد از هر بار استفاده این تکه های خرد شده نان را جدا کنید.

فراموش نکنید که سینی توستر را هم بیرون بیاورید و این خورده نان ها را بیرون بکشید که بیشترشان در این ناحیه تجمع پیدا کرده است. اگر عادت دارید توستر را برعکس کنید و محکم به آن ضربه بزنید تا با تکان خوردن، نان ها بیرون بریزد، بدانید که انجام این کار وضعیت را بدتر می کند؛ بنابراین برای تمیز کردن آن، دو مرحله را در پیش بگیرید.

اول این که صبر کنید تا توستر خنک شود؛ سپس به آرامی برگردانید و خیلی آرام آن را تکان دهید تا ذرات درشت بیرون بیاید؛ سپس از یک براش مویی استفاده کنید و داخل دستگاه کنید تا ذرات ریزتر هم بیرون بریزند.

فیلتر هود را تعویض نمی کنید

خیلی از ما فراموش می کنیم که فیلتر هود را تعویض کنیم. فیلتر های داخل هود برای گرفتن بخار اضافه طراحی شده اند و بعد از مسدود شدن، به خاطر اجزای مواد غذایی و چربی، باعث می شود تا بوی نامطبوع داخل آشپزخانه ایجاد گردد. در واقع این فیلتر ها باید هر چند وقت یک بار؛ یعنی بین 6 الی 8 ماه یک بار تعویض شود، زیرا تجمع بخار و چربی داخل آن ها باعث خرابی دستگاه خواهد شد.

اشتباهات رایجی که عمر لوازم برقی آشپزخانه را کم می کند

غذای داغ را داخل یخچال می گذارید

شاید خیلی از شما این اشتباه را مرتکب شده باشید. انجام این کار باعث می شود تا دمای داخل یخچال بالا برود و انرژی و برق بیشتری مصرف شود و در نتیجه پول قبض برق هم بیشتر خواهد آمد. قرار دادن غذای داغ داخل یخچال، کار به شدت اشتباهی است که یخچال را دچار مشکل می کند.

ظرف ها را قبل از قرار دادن داخل ماشین ظرفشویی می شویید

شاید خیلی از شما ندانید؛ اما ماشین ظرفشویی داخل خودش سنسور دارد و تشخیص می دهد که ظرف ها چه قدر کثیف هستند و با توجه به آن، میزان پاشیدن آب را تنظیم می‌ کند؛ بنابراین اگر ظرف ها را از قبل بشویید، انگار که ماشین ظرفشویی را نادان فرض کرده اید و دوباره کاری کرده و از طرفی هم آب اضافی مصرف کرده اید.

از بخش کمکی شستشو در ماشین ظرفشویی استفاده نمی کنید

ماشین ظرفشویی یک بخش کمکی برای شستشو دارد که شبیه ماشین لباسشویی است؛ اما خیلی از ما نیاز نمی بینیم که از آن استفاده کنیم. در صورتی که استفاده از آن باعث کاهش تنش قطره های آب شده و آب را بهتر روی ظرف ها توزیع می کند و در نتیجه ظرف ها بهتر و به صرفه تر تمیز می شوند.

اشتباهات رایجی که عمر لوازم برقی آشپزخانه را کم می کند

ماشین ظرفشویی را نصفه پر می کنید

کف داخل ماشین ظرفشویی همه چیز را تمیز می کند؛ اما اگر ماشین را نصفه پر کنید، ممکن است توزیع این کف و مواد شوینده یکسان نباشد و انرژی آب هدر برود‌.

فیلتر سشوار را تمیز نمی کنید

هر سشوار یک بخش مربوط به فیلتر دارد که مانع ورود گرد و غبار می شود. وقتی که این فیلتر دچار انسداد شده باشد، جریان هوا به خوبی رفت و آمد ندارد و همین باعث داغ شدن بیش از حد سشوار خواهد شد.

برای تمیز کردن حتما باید آن را از برق بکشید، فیلتر را جدا کنید و زیر آب بشویید تا کثیفی و آلودگی هوا از بین برود و از طرفی هم حتماً آن را به طور کامل در معرض هوا قرار دهید تا به طور کامل خشک شود. یکبار در هفته یا سه هفته یک بار بستگی به میزان استفاده، فیلتر سشوارتان را تمیز کنید.

بعد از استفاده از اتو؛ آب داخل آن را خالی نمی کنید

اگر می خواهید از اتو به درستی مراقبت کنید و طول عمر آن را افزایش دهید، فقط باید چند قانون ساده را رعایت کنید. اول این که از آب تصفیه شده داخل آن بریزید تا رسوب نکند. دوم این که بعد از هر بار استفاده، آب اضافی آن را خالی کنید.

اشتباهات رایجی که عمر لوازم برقی آشپزخانه را کم می کند

دستگاه تهویه هوا را در جای غلط قرار می دهید

خیلی از افراد دستگاه تهویه هوا را کنار دیوار یا در گوشه خانه قرار می‌ دهند که نمای زشتی هم خواهد داشت؛ در صورتی که باید این دستگاه ها را با فاصله از دیوار ها بگذارید و آن را تقریبا در نزدیک مرکز خانه قرار دهید، زیرا نیاز به فضا دارد تا بتواند به خوبی هوا را مدیریت و تهویه کند.

آب داخل بخارشو را تخلیه نمی کنید

باید آبی که داخل منبع بخار شور باقی می ماند را تخلیه کنید و آب تازه جایگزین آن کنید. بعد از تخلیه آب، کمی آن را تکان دهید تا ذرات باقی مانده آب هم بیرون بریزد که در غیر این صورت داخل آن کپک و قارچ ایجاد خواهد شد.

وقتی که از دستگاهی استفاده نمی کنید، آن را از برق نمی کشید

شاید اشتباهی که خیلی ها آن را مرتکب می شوند، این است که دیگر از دستگاه استفاده نمی کنند اما آن را از برق نمی کشند؛ در صورتی که حتما باید دستگاه هایی مانند مایکروویو و توستر یا هر وسیله برقی دیگری را بعد از استفاده از برق بکشید تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود.

منبع: نمناک

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز