خبرگزاری کار ایران

چند راهکار خانگی برای رشد مجدد موهای ریخته شده

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۰۰۲۹

موهایی که از سر ریخته شده اند را می توان با ماسک ها و مواد گیاهی ، تغذیه مناسب بازگرداند و باعث رشد مجدد موهای سر شد، با موادی که در خانه تان وجود دارند و شما از خواص آن بی اطلاعید.

به گزارش ایلنا، اگر دچار ریزش مو شده اید، باید بدانید که تنها نیستید. ریزش مو، شایع تر از چیزی است که تصور می کنید؛ حدودا 18 درصد از مردان زیر 29 سال دچار ریزش مو متوسط تا پیشرفته می‌شوند و این تعداد برای مردانی در بازه سنی 40 تا 50 سال، به 53 درصد می رسد. به طور کلی بین 15 تا 20 درصد از زنان زیر 50 سال نیز، ریزش مو را تجربه می کنند. با این وجود راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو و حتی کمک به رویش مجدد مو وجود دارد.

 

چند راهکار خانگی برای رشد مجدد موهای ریخته شده

داستان های زیادی درباره شیوه‌های خاص زندگی یا راه حل‌های درمانی برای کمک به رشد دوباره موها وجود دارد و اغلب تشخیص واقعیت از بین این داستان ها، دشوار است. در ادامه به شما خواهیم گفت که چه راهکاری مؤثر است و چه راهکاری مؤثر نیست!

حقایقی درباره روش‌های طبیعی کمک به رشد مجدد مو:

مراقبت از مو در جلوگیری از طاسی نقش مهمی دارد.

کمبودهای تغذیه ای متعددی می‌تواند به طاسی منجر شود.

طاسی در مردان شایع تر است، اما زنان نیز ممکن است دچار آن شوند.

طیف وسیعی از روش ها و تکنیک های درمانی وجود دارد که می توانید آن ها را امتحان کنید. از جمله:

مراقبت از مو

درباره اینکه رویش مجدد مو با مراقبت از آن ممکن است یا نه، برخی تصورات غلط همچنان وجود دارد. مثلاً شستن زیاد موها باعث طاسی نمی شود. هرچند برخی تصورات درباره مراقبت از مو، کاملا واقعی است؛ مثلاً استفاده زیاد و اشتباه از سشوار باعث ریزش مو می شود زیرا باعث آسیب، سوختن، کشیدگی یا خشک شدن موها می شود؛ با این حال، این موها دوباره رشد می کنند.

رنگ مو یکی از دلایل دیگر ریزش موی موقت است. اغلب رنگ موها، حاوی مواد شیمیایی هستند که به مو آسیب می رساند و سبب ریزش آن می‌شود.

شانه زدن بیش از حد و شدید مو به آن صدمه می زند و در نهایت باعث ریزش مو می شود. بعضی از مدل موها نیز باعث ریزش مو و طاسی می شوند مانند بافت آفریقایی، بافت های سفت کف سر، بستن موها به شکل دم اسبی و…؛ در واقع در این حالت‌ها، فشار بیش از حدی بر مو وارد می شود.

با این حال محصولات مراقبت از مو، مانند ژل، موس یا اسپری مو باعث طاسی نمی شوند.

ماساژ

نتایج حاصل از تحقیقی که در ژاپن انجام شده، نشان می دهد که ماساژ پوست سر ضخامت مو را افزایش می‌دهد. مردانی که در این تحقیق شرکت کرده بودند، در طی یک دوره 24 هفته ای، ماساژ منظم داشتند.

با اینکه رشد موی سریع این افراد بهبود چندانی دیده نشد، اما ضخامت موهایشان به طور قابل توجهی افزایش یافت. محققان معتقدند که این موضوع ممکن است ناشی از افزایش جریان خون و تحریک مستقیم سلول ها باشد.

چند راهکار خانگی برای رشد مجدد موهای ریخته شده

تغذیه

احتمال دارد کمبود مواد مغذی در طاسی تأثیرگذار باشد؛ با این حال، رابطه دقیق بین رژیم غذایی و ریزش مو بسیار پیچیده است.

1. آهن

کمبود آهن شایع ترین کمبود غذایی جهان و یکی از دلایل شناخته شده برای ریزش مو است. زنان در دوران پیش از یائسگی یا یائسگی، گیاهخواران وِجِترین، وگان ها و اشخاصی که دچار بیماری‌های خاصی مانند سلیاک هستند، بیشتر از سایرین به کمبود آهن مبتلا می‌شوند. نتایج مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شده، نشان می‌دهد جبران فقر آهن نیز می‌تواند رشد موها را بهبود ببخشد.

2. روی

کمبود روی با موهای شکننده ارتباط مستقیمی دارد. به همین دلیل، افزایش میزان روی در بدن به رویش مجدد مو کمک می کند. با این حال، محققان نمی دانند که آیا مکمل روی، به رشد موی افرادی که دچار کمبود روی نیستند هم کمک می کند یا نه.

3. اسیدهای چرب

کمبود اسیدهای چرب ضروری باعث ریزش موی سر و ابرو می شود.

یادآوری این نکته ضروری است که درباره نقش مکمل‌ها تحقیقات کافی انجام نشده است. محققان هنوز نمی دانند آیا این مکمل ها از ریزش مو در افرادی که کمبود مواد مغذی ندارند، جلوگیری می کند یا نه. در واقع، استفاده بیش از حد از مکمل های مواد مغذی خاص، از جمله ویتامین A ، ویتامین E و سلنیوم موجب ریزش مو می شود.

4. استرس

به نظر می رسد استرس با ریزش مو و طاسی ارتباط مستقیمی دارد. به همین ترتیب، وارد شدن شوک به سیستم بدن، چه از طریق آسیب جسمی یا عاطفی، ممکن است به فولیکول های مو نیز شوک وارد کرده و به دنبال آن رشد موها را متوقف کند.

درمان های خانگی

درمان های خانگی گوناگونی وجود دارد که برای رویش مجدد مو مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، این نکته را مد نظر داشته باشید که تحقیقات چندانی برای اثبات اثربخشی این روش ها انجام نشده است.

  • جینسنگ قرمز

در برخی موارد، استفاده از جینسنگ قرمز (که گاه به عنوان مکمل مصرف می شود) رشد مو را تقویت می‌کند. دلیل این اتفاق به طور دقیق معلوم نیست، اگرچه محققان فکر می کنند که دلیل آن، تحریک غیرمستقیم فولیکول‌های مو است. قبل از مصرف هرگونه مکمل، مهم است که مطمئن شوید با هیچ دارویی تداخل نداشته باشد.

چند راهکار خانگی برای رشد مجدد موهای ریخته شده

اسید چرب

آراشیدونیک اسید، که یک اسید چرب امگا 6 است، به تولید فولیکول‌ها سرعت بخشیده و باعث افزایش رشد مو می‌شود.

  • مکمل‌های مخصوص پوست و مو

طبق تحقیقات، مکمل‌های حاوی بیوتین، عصاره‌های گیاهی، املاح معدنی و … رشد مو را (در زنانی که به طور مقطعی موهایشان نازک شده) تقویت می‌کند. با این حال، در بسیاری از افراد مکمل‌ها فقط روی کاهش ریزش مو تاثیر داشته و باعث رویش مجدد مو نمی‌شوند.

  • روغن گل شمعدانی

استفاده از روغن شمعدانی رشد مو را به طور قابل توجهی تقویت کرده و افزون بر این، از ریزش مو نیز جلوگیری می‌کند. برای استفاده از خواص این روغن، می توانید چند قطره از آن را با شامپو یا نرم کننده مخلوط کنید.

  • روغن نارگیل

روغن نارگیل برای درمان انواع موهای آسیب دیده، به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. این روغن به شکل مؤثری، روند از دست رفتن پروتئین در موهای سالم و آسیب دیده را کاهش می‌دهد؛ چرا که به ساقه مو نفوذ می کند. روغن نارگیل را می توانید قبل یا بعد از شست وشوی مو استفاده کنید.

  • آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا برای درمان انواع بیماری‌ها، پیشینه‌ای طولانی دارد و به 6000 سال پیش در مصر باستان بر می‌گردد. یکی از کاربردهای آلوئه ورا، درمان ریزش مو است. شواهد نشان می دهد این گیاه تسکین دهنده پوست است و می تواند به بهبود بعضی بیماری‌ها کمک کند.

  • روغن رزماری

نتایج یک تحقیق نشان می دهد مصرف روغن رزماری به مدت حداقل 6 ماه، تعداد موها را افزایش می‌دهد. با این حال، بسیاری از افراد گروه مورد مطالعه، بر اثر مصرف این روغن، خارش پوست سر داشته‌اند. روغن رزماری برای کمک به رشد مجدد موی زنان و مردان استفاده می‌شود.

باورهای درست و نادرست درباره ریزش مو

در ادامه بعضی از باورهای رایج درباره ریزش مو و دلایل واقعی آن را بررسی می کنیم.

1. فقط مردان دچار ریزش مو می شوند.

اشتباه است: زنان نیز دچار ریزش مو می‌شوند، اما به نظر می رسد این موضوع به فعالیت هورمون‌ها نیز بستگی دارد.

بعضی از زنان بعد از بارداری دچار ریزش مو می‌شوند. بسیاری از زنان چندماه پس از زایمان دچار ریزش موی قابل توجهی می‌شوند. ریزش موها در این دوران طبیعی است و جزو ریزش موهای واقعی محسوب نمی‌شود.

متخصصان پوست و مو به این نوع ریزش موی سر، ریزش موی مفرط می‌گویند. ریزش بیش از اندازه مو در دوران اولیه پس از زایمان، به علت پایین آمدن سطح استروژن است. خوشبختانه این ریزش مو موقتی است و نیاز به درمان ندارد.

در اکثر زنان بعد از حدود یک سال و اولین تولد فرزندشان، رویش مجدد مو آغاز شده و موها به حالت طبیعی خود برمی‌گردد. موها در بسیاری از مادران حتی زودتر به حالت قبلی خود برمی‌گردد. البته گاهی اوقات ریزش موی پس از زایمان، می‌تواند نشانه سندرم تخمدان پلی کیستیک یا مشکل در غده تیروئید نیز باشد.

2. طاسی ارثی است

درست است: هرچند این موضوع فقط به یک طرف خانواده (خانواده ی پدری یا مادری) محدود نمی‌شود. بنابراین، احتمال دارد ژن طاسی را از پدر یا مادر خود کسب کنید.

 

چند راهکار خانگی برای رشد مجدد موهای ریخته شده

3. خود ارضایی باعث طاسی می شود

اشتباه است: هنوز رابطه ای بین طاسی و خود ارضایی یا داشتن رابطه جنسی، کشف نشده است.

4. افزایش سن باعث طاسی می شود

درست است: با افزایش سن زن و مرد، تعداد فولیکول‌های موجود در پوست سر کاهش می یابد و این بدان معنی است که موها به تدریج نازک‌تر و پراکنده‎تر می‌شوند.

5. پوشیدن کلاه باعث طاسی می شود

اشتباه است: مگر اینکه کلاه خیلی تنگ باشد و به موهایتان فشار وارد کند. پوشیدن کلاه هیچ ارتباطی با طاسی ندارد.

6. خورشید باعث ریزش مو و طاسی می شود

اشتباه است: ریزش مو و طاسی در فولیکول اتفاق می افتد، که در پایه مو قرار گرفته است. نور خورشید نمی تواند به فولیکول برسد زیرا خود مو یک سپر دفاعی در برابر آفتاب است.

منبع : پرگاس طب

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز