خبرگزاری کار ایران

راه‌کار‌هایی برای مواجهه با مسمومیت کودکان

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۹۸۳

مسمومیت حاد یک مشکل جهانی و اورژانسی در کودکان است. مسمومیت را می‌توان به‌عنوان قرار‌گرفتن فرد در معرض ماده‌ای تعریف کرد که می‌تواند علائم و نشانه‌هایی از اختلال عملکرد اندام ایجاد کند و در نهایت به آسیب یا مرگ منجر شود.

به گزارش ایلنا، نشریه پزشکی مایو کلینیک این‌طور توضیح می‌دهد که مسمومیت حاد به‌معنای قرار گرفتن در معرض سم برای مدت کوتاهی (کمتر از ۲۴ ساعت) از هر راهی است و می‌تواند در اثر بلع، استنشاق، لمس یا تزریق انواع داروها، مواد شیمیایی، سم‌ها یا گاز‌ها بروز کند. انواع خاصی از پاک‌کننده‌ها تنها در صورت بلعیدن مضر هستند، در حالی‌که برخی دیگر مانند گاز یا دود، سم را منتشر می‌کنند و در اثر استنشاق، منجر به علائم مسمومیت می‌شوند. کودکان حتی به مقادیر کمی از دارو‌ها و مواد شیمیایی خاص حساس هستند.

نحوه رفتار با فردی که ممکن است مسموم شده باشد به دو عامل اصلی بستگی دارد: علائم و سن فرد.

علائم و نشانه‌های مسمومیت می‌تواند مشابه علائم مشکلات دیگر مانند تشنج، مسمومیت با الکل، سکته مغزی و افت قند خون باشد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سوزش یا قرمزی اطراف دهان و لب

تنفسی که بوی مواد شیمیایی مانند بنزین یا تینر می‌دهد

استفراغ

دشواری در تنفس

خواب‌آلودگی

گیجی یا وضعیت ذهنی تغییر‌یافته

اگر به مسمومیت کودک خود مشکوک هستید، مراقب سرنخ‌هایی مانند بطری‌ها یا بسته‌های خالی قرص، لکه‌ها و بو‌های روی لباس فرد یا اشیاء مجاور باشید.

اگر فرد مسموم خواب‌آلود یا بیهوش بود، مشکل در تنفس یا قطع تنفس داشت، بی‌قرار بود یا آشفتگی غیرقابل‌کنترل داشت و یا دچار علائم تشنج شده بود، حتما باید به‌دنبال کمک‌های فوری پزشکی باشید.

برای توصیف علائم کودک مسموم، سن، وزن، سایر دارو‌هایی که مصرف می‌کند و هر اطلاعاتی که در مورد سم دارید را آماده داشته باشید. سعی کنید مدت زمانی که فرد در معرض ماده مسموم‌کننده قرار گرفته است را به یاد داشته باشید و آن را در اختیار تیم پزشکی قرار دهید.

مسمومیت حاد اغلب با تشنج همراه استمسمومیت حاد اغلب با تشنج همراه است.

در زمان انتظار برای کمک چه باید کرد؟

اقدامات زیر را تا رسیدن کمک پزشکی انجام دهید:

سم بلعیده یا هر چیزی که در دهان کودک باقی مانده است را خارج کنید. اگر فکر می‌کنید کسی سم بلعیده است و به‌نظر می‌رسد بیهوش است، سعی کنید او را بیدار کنید و کمک کنید هر چیزی را که در دهانش مانده است تف کند.

لباس‌های آلوده را با استفاده از دستکش بیرون بیاورید. پوست بیمار را به‌مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زیر دوش یا از طریق شلنگ آب بشویید.

سم در چشم را به‌آرامی با آب سرد یا ولرم به‌مدت ۲۰ دقیقه تا رسیدن کمک بشویید.

برای کاهش اثر سم استنشاق‌شده، هر چه زودتر فرد را به هوای تازه ببرید.

اگر فرد استفراغ کرد، برای جلوگیری از خفگی، سر او را به پهلو بچرخانید. کاری برای استفراغ کودک مسموم انجام ندهید.

اگر فرد هیچ نشانه‌ای از حیات مانند حرکت، نفس‌کشیدن یا سرفه نشان نداد، احیای قلبی‌ریوی را شروع کنید.

به بیمار شربت ایپکاک ندهید. (در درمان اضطراری مصرف مقادیر بیش از حد دارو‌ها و در درمان مسمومیت‌ها تجویز می‌شود). آکادمی اطفال آمریکا، دیگر استفاده از ایپکاک را در کودکان یا بزرگسالان مسموم، تایید نمی‌کند. هیچ مدرکی اثربخشی این دارو را ثابت نمی‌کند و اغلب می‌تواند آسیب بیشتری نسبت به سودش داشته باشد.

در موارد جدی، ممکن است لازم باشد که فرد برای درمان در بیمارستان بماند.

اکثر افرادی که به‌دلیل مسمومیت در بیمارستان بستری می‌شوند، زنده می‌مانند.

کیفیت پایین هوا، عاملی برای از دست‌دادن استخوان

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوا با آسیب بیشتر به استخوان‌ها، بخصوص در زنان یائسه مرتبط است. ستون فقرات از جمله نقاطی است که بیشتر در معرض خطر این آسیب قرار دارد.

به گزارش Consumer Healthday و به گفته محققان دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک، سطوح بالای اکسید‌های نیتروژن در هوا، خطر کاهش تراکم استخوان در ستون فقرات را تقریباً دو برابر می‌کند.

محققان تاثیر آلاینده‌هایی از جمله PM۱۰ (ذرات کوچک آلودگی هوا)، مونوکسید نیتروژن، دی‌اکسید نیتروژن و دی‌اکسید گوگرد را روی جمعیتی متشکل از ۱۶۱ هزار زن یائسه، در یک مطالعه طولانی‌مدت در ایالات متحده تجزیه‌و‌تحلیل کردند.

آن‌ها اعلام کردند که میزان تأثیر اکسید‌های نیتروژن بر تراکم استخوان ستون فقرات کمر، تقریباً دو برابر تأثیر سالانه افزایش سن بر روی تراکم استخوان‌ها است.

محققان بر این باورند که این اثرات از طریق مرگ سلول‌های استخوانی، از طریق آسیب اکسیداتیو و مکانیسم‌های دیگر رخ می‌دهد.

این یافته‌ها تأیید می‌کند که کیفیت پایین هوا ممکن است یک عامل خطر برای از‌دست‌دادن استخوان باشد. اگزوز خودرو‌ها و کامیون‌ها و همچنین گاز‌های گلخانه‌ای، منبع اصلی اکسید‌های نیتروژن هستند.

حدود ۸۰ درصد از ۱۰ میلیون آمریکایی مبتلا به پوکی استخوان، زن هستند. زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند: از هر دو زن بالای ۵۰ سال، حدود یک نفر به‌دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی استخوان می‌شود.

به گفته محققان، کاهش قرار‌گیری در معرض آلودگی هوا، به‌ویژه اکسید‌های نیتروژن، آسیب‌های استخوانی را در زنان یائسه کاهش می‌دهد، از شکستگی استخوان جلوگیری می‌کند و هزینه سلامت مرتبط با پوکی استخوان را در زنان یائسه کاهش می‌دهد.

خواب خوب می‌تواند سال‌ها به زندگی اضافه کند

بر اساس تحقیقات جدیدی که در نشست علمی سالانه کالج قلب و‌عروق آمریکا همراه با کنگره جهانی قلب‌وعروق ارائه شده است، خواب خوب می‌تواند در افزایش طول عمر نقش اساسی داشته باشد.

به‌گزارش نشریه پزشکی Science Daily؛ این مطالعه نشان داد که افراد جوانی که عادات خواب سالم‌تری دارند، کمتر از سایرینی که عادات خواب غلط و ناسالم دارند، دچار مرگ زودرس بخصوص ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شوند. علاوه‌بر‌این، داده‌ها نشان می‌دهد که حدود ۸ درصد از مرگ‌و‌میر‌ها به هر دلیلی، می‌تواند به الگو‌های خواب ضعیف نسبت داده شود.

محققان داده‌های پزشکی ۱۷۲ هزار زن را که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ در نظرسنجی ملی سلامت شرکت کردند، مورد مطالعه قرار دادند. این نظرسنجی هر ساله توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) انجام می‌شود.

محققان در این افراد، ۵ فاکتور خواب سالم را ارزیابی کردند؛ مدت خواب ایده‌آل هفت تا هشت ساعت در شب، مشکل به خواب‌رفتن کمتر از دو بار در هفته، مشکل خواب ماندن کمتر از دو بار در هفته، عدم استفاده از دارو‌های خواب‌آور و احساس خوب پس از بیدار شدن حداقل پنج روز در هفته.

برای تجزیه و‌تحلیل، محققان عوامل دیگری را که ممکن است خطر مرگ را افزایش داده باشند، کنترل کردند، از جمله وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر، مصرف سیگار و الکل و سایر شرایط پزشکی. بر اساس نتایج، افرادی که هر پنج فاکتور را داشتند، ۳۰ درصد کمتر به هر دلیلی جان خود را از دست دادند، ۲۱ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی و ۱۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان بودند.

همچنین در میان کسانی که هر پنج معیار خواب سالم را داشتند، امید به زندگی در مردان ۴.۷ سال بیشتر و در زنان ۲.۴ سال بیشتر بود.

به‌گفته محققان، حتی از سنین جوانی، اگر افراد بهداشت خواب خوبی داشته باشند، می‌تواند برای سلامت کلی درازمدت آن‌ها مفید باشد.

قلب سالم خطر ابتلا به ۴ بیماری کشنده را کاهش می‌دهد

تحقیقات جدید نشان داده است که قلب سالم می‌تواند از طریق پیشگیری از ابتلا به ۴ بیماری کشنده، تقریباً یک دهه به زندگی شما اضافه کند.

به‌نوشته نشریه بریتانیایی سان؛ تیمی از دانشگاه تولین در نیواورلئان دریافتند مردان و زنانی که از سلامت قلبی‌عروقی خوبی برخوردار هستند، تا ۱۰ سال بیشتر بدون بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و زوال عقل زندگی می‌کنند.

محققان خاطرنشان کردند در حالی که امید به زندگی در چند دهه گذشته افزایش یافته است، افرادی که عمر طولانی‌تری دارند، لزوما از بهترین وضعیت سلامتی برخوردار نیستند. در واقع، تعداد فزاینده‌ای از افراد میانسال و مسن سال‌های بیشتری تحت تأثیر بیماری‌های مزمن مختلف مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی (CVD)، سرطان و زوال عقل زندگی می‌کنند.

تیم تحقیقاتی وضعیت سلامت قلب ۱۳۵ هزار داوطلب ۴۰ تا ۶۹ ساله را تجزیه‌و‌تحلیل کردند.

سلامت قلب آن‌ها با استفاده از اطلاعات مربوط به رژیم غذایی، فعالیت بدنی، مصرف دخانیات، خواب، شاخص توده بدن، کلسترول، گلوکز خون و فشار خون محاسبه شد.

آن‌ها دریافتند که مردان ۵۰ ساله با بیشترین میزانسلامت قلبی عروقی در مقایسه با افراد دیگر، احتمالاً ۶.۹ سال بیشتر بدون بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و زوال عقل زندگی خواهند کرد.

زنان هم‌سن با قلب‌و‌عروق سالم نیز تقریباً یک دهه (۹.۴ سال) بدون این چهار بیماری زندگی می‌کنند.

این مطالعه نشان می‌دهد که سلامت قلبی‌عروقی بالا با امید به زندگی طولانی‌تر همراه است، به‌ویژه امید به زندگی عاری از بیماری‌های مزمن.

اما چگونه می‌توانید قلب خود را سالم نگه دارید؟

سرویس سلامت همگانی بریتانیا (NHS) رژیم غذایی کم‌چرب و پر فیبر با مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه (۵ وعده در روز) و غلات کامل را توصیه می‌کند. همچنین توصیه می‌کند که مقدار نمک مصرفی خود را محدود و از مصرف غذا‌های حاوی چربی‌های اشباع شده شامل برش‌های چرب گوشت، کره، گوشت خوک، خامه، کیک و بیسکویت اجتناب کنید. در عوض به‌سراغ غذا‌های حاوی چربی‌های غیراشباع مانند ماهی‌های چرب، آووکادو و مغز‌ها و دانه‌ها بروید.

وزن خود را متعادل نگه‌دارید. بهترین راه برای انجام این کار ترکیب یک رژیم غذایی سالم با ورزش منظم است. بنا به اعلام NHS، داشتن وزن مناسب شانس ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می‌دهد و ورزش منظم، قلب و سیستم گردش خون را کارآمدتر می‌کند و سطح کلسترول را کاهش می‌دهد. هرگونه ورزش هوازی، مانند پیاده‌روی، شنا و رقصیدن، قلب را سالم نگه می‌دارد.

سیگار نکشید. سیگار عامل اصلی مرگ‌و‌میر‌های قابل پیشگیری است. همچنین به‌یاد داشته باشید که نوشیدن زیاد الکل می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

فشار خون و دیابت را تحت کنترل نگه‌دارید. شما می‌توانید فشار خون خود را از طریق یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و دارو کنترل کنید. دیابت نوع ۱ را می‌توان با انسولین کنترل کرد، در حالی که دیابت نوع ۲ معمولاً از طریق رژیم غذایی و ورزش و همچنین مراقبت از وزن و فشار خون کنترل می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز