خبرگزاری کار ایران

سیاه شدن روی زبان کودکان و نوزادان نشانه چیست ؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۸۴۲۷

تغییر رنگ غشای مخاطی زبان در کودکان در هر سنی توجه والدین را به خود جلب توجه نمی کند. سیاه شدن زبان نوزاد همیشه به خاطر بیماری نیست.

به گزارش ایلنا، با این وجود نباید انتظار پاکسازی خود به خود زبان را در عرض چند روز داشته باشید. برای این منظور بهتر است با رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از یک برس نرم شروع کنید. در غیر این صورت اگر پلاک ایجاد شده بر روی زبان از بین نرفت و یا مجددا ظاهر شد، بهتر است با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. اکثر مواقع تغییر رنگ زبان با ایجاد لکه هایی بر روی آن همراه است.

در حقیقت سیاه شدن زبان می تواند به خاطر استفاده از قطره آهن برای کودکان و مصرف خوراکی هایی مانند توت سیاه، آلوچه، لواشک، زغال اخته و … باشد. چنین مواردی کاملا موقتی بوده و تحت تأثیر بزاق دهان و با شستن آن کاملا پاک می شود. اما اگر پلاک یا لکه ای بر روی زبان ایجاد شود و مدت ها باقی بماند، بهتر است موضوع را جدی گرفته و سریع تر با پزشک اطفال در میان بگذارید. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به دلایل سیاه شدن زبان کودکان بپردازیم.

همان طور که اشاره کردیم، در بسیاری موارد سیاه شدن زبان در نتیجه مصرف برخی خوراکی های رنگی اتفاق می افتد. این موضوع نگران کننده نبوده و بعد از شستن دهان کاملا برطرف می شود. گاهی اوقات زبان کودک شما به خاطر بازی با اسباب بازی های بی کیفیت و نرم، جوهر خودکار، لوازم آرایش تزئینی و … سیاه می شود.

در این شرایط این لکه طعم ناخوشایندی داشته و نتیجه آن بی قراری و گریه کودک است. خوشبختانه تمام این موارد موقتی بوده و لکه ایجاد شده دیر یا زود بدون هیچ عوارضی از بین می رود. اما اگر پلاک تیره ای بر روی زبان کودک شما ایجاد شود که برای چند روز یا هفته ها باقی بماند و در صورت تمیز کردن با مسواک نیز از بین نرود، باید موضوع را جدید بگیرید.

سیاه شدن روی زبان کودکان و نوزادان نشانه چیست ؟

این موضوع می تواند به خاطر عفونت قارچی حفره دهان، مسمومیت مزمن با سرب، بیماری های مجرای گوارشی و بیماری زبان پرز سیاه باشد. بنابراین بهتر است موضوع را با پزشک اطفال در میان بگذارید تا علت داخلی چنین تغییر رنگی را شناسایی کند. در این شرایط سیاه شدن زبان نوزاد و کودک علاوه بر ایجاد پوشش سیاه بر روی زبان با علائم دیگری نیز همراه است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

علائم شایع بروز بیماری های مجرای گوارشی در نوزاد

حالت تهوع و استفراغ

درد در ناحیه شکم

کاهش یا افزایش بی دلیل اشتها

ایجاد تغییر در مدفوع (کودک در اغلب موارد اسهال است)

عدم وزن گیری نوزاد

علائم عفونت قارچی حفره دهان در نوزاد

احساس درد در دهان در موارد نادر

مشاهده تغییرات در وضعیت عمومی کودک

پلاک و سیاهی ایجاد شده بر روی زبان شل بوده و به راحتی برداشته می شود. با این حال دوباره به راحتی تشکیل می شود.

فرایندهای عفونی شدید که موجب گسترش عفونت قارچی و اختلالات شدید ایمنی می شود.

با وجود این که احتمال بروز مشکلی به نام زبان سیاه مودار در کودکان نیز وجود دارد، اما در بیشتر موارد این سیاه شدن دلایل ساده تری دارد که در ادامه به هریک اشاره خواهیم کرد:

بیسموت ساب سالیسیلات

اگر به تازگی به فرزند خود بیسموت ساب سالیسیلات داده باشید متوجه سیاه شدن زبان او شده اید. در واقع بیسموت ساب سالیسیلات و داروهایی که حاوی این ترکیب می باشند، می توانند زبان را به مدت چند روز لکه دار و سیاه کنند. این سیاه شدن ضرری برای زبان نداشته و با توقف مصرف دارو و گذشت زمان به طور کامل برطرف می شود.

سیاه شدن روی زبان کودکان و نوزادان نشانه چیست ؟

پپتو بیزمول و سندرم ری

به خاطر داشته باشید ترکیبات موجود در پپتو بیزمول (بیسموت ساب سالیسیلات) ارتباط مستقیمی با بروز سندرم ری دارد. این سندرم اختلالی خطرناک بوده و بیشتر در کودکانی که پپتو بیزمول مصرف می کنند، مشاهده می شود. هم چنین احتمال بروز آن در کودکانی که مبتلا به آبله مرغان یا آنفولانزا می باشند نیز، وجود دارد.

سیاه شدن زبان با قطره آهن

استفاده از قرص آهن در بزرگسالان به هیچ عنوان به سیاه شدن زبان منجر نمی شود. اما گاهی اوقات برخی مادران با دادن قطره آهن به نوزاد، موضوع سیاه شدن زبان نوزاد را مطرح می کنند. در بیشتر موارد سیاه شدن زبان کودک به خاطر مصرف تنقلات رنگی و قطره آهن اتفاق می افتد. معمولا این تغییر رنگ زبان موقتی بوده و بعد از گذشت چند ساعت از بین می رود. در حقیقت تماس قطره آهن با زبان می تواند پرزهای روی زبان را از بین برده و رنگ زبان را تیره تر کند.

با این حال اگر فرزند شما داروهای حاوی بیسموت ساب سالیسیلات مصرف نکرده و زبانش سیاه و لکه دار است، حتما به منظور تشخیص این مشکل نزد متخصص اطفال بروید. گذشته از زبان سیاه مودار، سیاهی زبان کودک می تواند به یکی از دلایل زیر باشد:

خوردن و نوشیدن خوراکی هایی که حاوی رنگ های خوراکی بوده اند.

خوردن خوراکی هایی با رنگ طبیعی. مانند تمشک، زغال اخته، آلو ترش، توت سیاه و میوه های اسلو

منبع : تایم مدیا

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز