خبرگزاری کار ایران

روشی صحیح برای شستشوی سبزیجات

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۰۲۷

باکتری های موجود در سبزیجات موجب ایجاد بیماری و مسمومیت می شود که باید برای جلوگیری از آن ها از روش های صحیح و مناسب برای ضدعفونی کردن و شستشوی سبزیجات استفاده کرد.

به گزارش ایلنا، مصرف سبزیجات و میوه های آلوده سبب ابتلا به بیماری ها و مسمومیت های بسیار خطرناک می شود بنابراین همیشه باید قبل از مصرف سبزیجات آنها را به روش صحیحی بشوییم و در شستشوی این خوراکی ها دقت بیشتری انجام دهیم .

بی توجهی به نکات بهداشتی در مراحل آماده سازی سبزیجات می تواند آنها را به یک ماده غذایی زیان بار تبدیل کند . بهترین روش شستشوی سبزیجات، 4 مرحله ای است که وزارت بهداشت توصیه می کند و در این بخش با بهترین روش شستشوی سبزیجات شما را آشنا خواهیم کرد.

 روشی صحیح برای شستشوی سبزیجات

میوه و سبزی را با چی بشوییم؟

آموزش مرحله به مرحله شستشوی سبزیجات

اولین مرحله پاک کردن سبزی

در اولین مرحله باید سبزی را پاک سازی کنیم یعنی همه برگ های زرد، چوب ها و گل و لای سبزی را از آن جدا کنیم و در صورت لزوم یک آب سطحی هم روی سبزیجات بگیریم.

دومین مرحله انگل زدایی

در این مرحله ظرفی را پر آب می کنیم و به ازای هر لیتر آب در آن 2 تا 4 قطره مایع ظرفشویی می ریزیم ، این کار سبب لیز و لزج شدن تخم و کیست انگل ها و به سطح آب آمدن آنها می شود. در این مرحله از شست وشو، آب روی سبزی را آرام خالی کنید و از درون ظرف سبزی را در آورید.

 روشی صحیح برای شستشوی سبزیجات

روش های صحیح شستشوی سبزیجات

بهترین دستورالعمل شستشوی سبزیجات

سومین مرحله میکروب زدایی

برای میکروب زدایی است دوباره سبزی تان را درون یک ظرف پر از آب بریزید و کمی محلول های ضدعفونی کننده حاوی پرکلرین را داخل آب سبزی بریزید. برحسب دستور روی کالا مقدار ماده ضدعفونی کننده را در آب بریزید.

مرحله چهارم آبکشی

برای از بین رفتن اثر مواد شیمیایی سبزی را دوباره داخل آب ریخته و سپس آبکشی کنید تا کاملا تمیز شود.

 روشی صحیح برای شستشوی سبزیجات

ضد عفونی کردن و شستشوی سبزیجات

علت افزودن مواد ضدعفونی کننده یا مایع ظرفشویی برای شستشوی سبزیجات

در کشورهای خارجی همواره توصیه می کنند که پس از خرید سبزیجات آن را فقط با آب بشویید و هرگز مواد ضدعفونی کننده یا مایع ظرفشویی برای شستشو بدان نیافزایید زیرا این مواد شیمیایی به درون بافت سبزیجات راه می یابند.

اما متاسفانه، در کشور خودمان به علت آبیاری سبزیجات با فاضلاب و کودهای انسانی چنین دستورالعملی برای شستن سبزی وجود دارد . گر چه همه ما می دانیم افزودن مواد شیمیایی به خوراکی ها، سبب پایین آوردن ارزش غذایی آنها می شود اما برای سلامت بودن لازم است به این طریق سبزیجات را بشوئید .

 روشی صحیح برای شستشوی سبزیجات

مضرات شستن سبزیجات با مایع ظرفشویی

توصیه های شش گانه برای شستشوی سبزیجات

1- مصرف مایع ظرف شویی برای مرحله انگل زدایی سبزی ها (در درازمدت) مضر است ، اما به این علت که سبزی های کشت شده در کشور دارای تخم انگل هستند نباید این مرحله را حذف کرد .

2- هنگام شستشوی سبزی ها برای حفظ تازگی، بهتر است سبزی ها را با آب خنک بشویید.

3- در مرحله دوم به این علت که تخم انگل ها به سطح آب می آیند، آب را به آرامی خالی کنید .

4- تمام سبزی های برگی را (از کاهو گرفته تا کلم برگ) را با این روش بشویید و سبزی ها برگ پهن آلودگی بیشتری نسبت به سبزی های دیگر دارند.

5- سبزی ها را نشسته داخل یخچال نگذارید . سبزی ها بعد از انجام تمام مراحل توصیه شده شسته و بعد از خارج شدن آب اضافی، در یخچال قرار دهید.

6- این طریقه شستشو برای سبزی هایی است که خام خورده می شوند و اما می توان سبزی هایی مانند هویج، سیب زمینی و پیاز که پوست محافظ دارند فقط با آب شست.

 روشی صحیح برای شستشوی سبزیجات

نکات مهم در مورد شستشوی میوه و سبزیجات

شستشو سبزیجات با مواد خانگی

شستن سبزیجات با آب نمک

در ظرفی آب ولرم بریزید و سپس 2 قاشق مرباخوری نمک را به آن بیافزایید ، اکنون میوه یا سبزی را به مدت 5 الی 10 دقیقه در آن بخوابانید و سپس با آب سرد بشویید.

ضدعفونی و شستشوی سبزیجات با محلول سرکه سفید

چنانچه در این بخش از نکات خانه داری در نمناک توضیح داده شده است دریک کاسه آب ولرم یک قاشق غذاخوری سرکه سفید بریزید و میوه و سبزی را به مدت نیم ساعت در آن قرار دهید ، سپس با آب سرد بشویید. اسید موجود در سرکه سفید سبب از بین رفتن باکتری ها و باقی مانده حشره کش از روی پوست میوه ها و سبزی ها می شود.

 روشی صحیح برای شستشوی سبزیجات

از بین بردن باکتری و شستشوی سبزیجات با سرکه سفید

شستن و ضدعفونی سبزیجات با مخلوطی از جوش شیرین و آب لیمو

روی میوه و سبزی برای ضد عفونی شدن مخلوطی از یک قاشق آب لیمو و 2 قاشق جوش شیرین بپاشید و پس از چند ثانیه آن را بشویید.

چطور باکتری ها به میوه و سبزی راه پیدا می کنند؟

باکتری ها از طریق مختلف بر روی میوه ها و سبزیجات راه می یابند. با کتری ها بیشتر از طریق آبیاری و دریافت کود و یا در تماس با مدفوع پرندگان و یا دیگر حیوانات وارد خاک و بعد وارد میوه و سبزی می شود.نشانه ای مبنی بر آلوده شدن سبزیجات به باکتری وجود ندارد و تنها شستشوی صحیح راه جلوگیری از عدم ابتلا به مسمومیت است.

بعد از دست زدن به سبزیجات یا میوه های خام دست خود را بشویید به خصوص افراد در معرض بروز عفونت شامل زنان باردار، افراد مسن و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف باید دست های خود را به طور کامل هنگام دست زدن به سبزی ضد عفونی کنند.هنگام رفتن به رستوران سالاد کاهو و سبزی خوردن سفارش ندهید .

منبع: نمناک

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز