خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه سبزه گندم به ۴ روش

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۷۹۲۸

احتمالا برای همه ما ایرانی‌ها، سبزه گندم نوستالژیک‌ترین سبزه عید نوروز است. سبزه گندم به خاطر شکل و شمایل صاف و یکدست، خواص سبزه گندم و روش آسان کاشت و نگهداری، پرطرفدارترین سبزه به حساب می‌آید.

به گزارش ایلنا،احتمالا برای همه ما ایرانی‌ها، سبزه گندم نوستالژیک‌ترین سبزه عید نوروز است. سبزه گندم به خاطر شکل و شمایل صاف و یکدست، خواص سبزه گندم و روش آسان کاشت و نگهداری، پرطرفدارترین سبزه به حساب می‌آید. همچنین سبزه گندم به زمان بسیار کمتری برای آماده شدن نیاز دارد. ما در این  مطلب به طرز تهیه سبزه گندم و روش صحیح نگهداری سبزه گندم می‌پردازیم. همچنین به این سوالات پاسخ می‌دهیم که سبزه گندم را کی بکاریم، چه کار کنیم که سبزه گندم کج نشود، چطور از زرد شدن سبزه گندم جلوگیری کنیم و هر آنچه را که باید درباره سبز کردن سبزه گندم بدانید، به شما خواهیم گفت.

طرز تهیه سبزه گندم عید نوروز

طرز تهیه سبزه گندم به ۴ روش

مواد لازم برای طرز سبزه گندم عید

  • گندم: ۱ پیمانه

  • آب: به میزان لازم

  • ظرف: با اندازه مناسب و ترجیجا سفالی یا چینی

  • پارچه نخی تمیز: به اندازه‌ای که روی گندم را بپوشاند

  • پنبه: به اندازه‌ای که زیر گندم را بپوشاند

مراحل سبز کردن سبزه گندم پرپشت

مرحله اول: گندم‌ها را در آب خیس کنید

در اولین قدم از طرز تهیه سبزه گندم، گندم‌ها را در یک ظرف مناسب بریزید و زیر آب بشویید. روی گندم‌ها را آب ولرم بریزید تا حدی که آن‌ها را بپوشاند.

مرحله دوم: آب گندم‌ را مرتبا عوض کنید

ظرف گندم را به مدت ۲۴ تا ۳۶ ساعت در دمای داخل خانه قرار دهید و ۱ تا ۲ بار آب آن را عوض کنید. در این فاصله گندم‌ها آب را به خود جذب می‌کنند، پس در صورت نیاز به ‌آن‌ها کمی آب ولرم تازه اضافه کنید.مرحله سوم: گندم‌ها را بین یک لایه پنبه و یک لایه پارچه نخی بریزید

در این مرحله از کاشت سبزه گندم، گندم‌ها را آبکش کنید. کف یک ظرف را مقداری پنبه تمیز بگذارید. گندم‌های آبکش شده را روی پنبه‌ها بریزید. بهتر است لایه ضخیمی از گندم بریزید تا سبزه‌تان پر پشت و یکدست شود. سپس روی آن‌ها را یک لایه پارچه نخی تمیز بیندازید تا آن‌‌ها را بپوشاند.

مرحله چهارم: روی گندم‌ها را آب اسپری کنید

پارچه روی گندم‌ها را نمدار و خیس کنید و روی ‌آن‌ها بیندازید. ظرف را در یک قسمت از خانه که نور خورشید به صورت غیرمستقیم می‌تابد، مثل پشت پنجره قرار دهید. هر روز روی پارچه را با اسپری آب بپاشید تا پارچه خشک نشود.

مرحله پنجم: پارچه را از روی گندم‌های جوانه زده بردارید

گندم‌ها به مدت ۲ تا نهایتا ۳ روز بعد جوانه خواهند زد. وقتی اندازه جوانه‌ها به ۱/۵ تا ۲ سانتی‌متر رسید، دستمال را از روی آن‌ها بردارید. از این به بعد آب را مستقیما روی جوانه‌های گندم، اسپری و آب جمع‌‌شده زیر ریشه آن را خالی کنید.

مرحله ششم: دور سبزه گندم‌ روبان بکشید

در آخرین مرحله از سبز کردن سبزه گندم، وقتی جوانه‌ها به اندازه کافی بزرگ شدند و رشد کردند، برای زیباتر شدن سبزه گندم، دور آن‌‌‌ها را یک روبان پارچه‌ای با رنگ دلخواه گره بزنید یا به روش‌ دلخواه و با خلاقیت خودتان، آن را تزیین کرده و روز سفره هفت سین قرار دهید.

سبز کردن سبزه گندم در خاک

طرز تهیه سبزه گندم به ۴ روش

در طرز تهیه سبزه گندم در خاک، مدت زمان کاشت سبزه گندم، کوتاه‌تر خواهد بود. چون سبزه از مواد مغذی درون خاک استفاده می‌کند و زودتر رشد خواهد کرد. در این روش، بعد از این‌که گندم را به مدت ۱ تا ۲ روز خیس و آب آن را عوض کردید. گندم‌ها را در ظرفی بریزید و روی آن‌ها را با دستمال نمدار بپوشانید. هر روز دستمال را خیس کنید.

بعد از اینکه گندم‌‌ها جوانه زدند، در ظرف سفالی، شیشه‌ای یا چینی، مقداری خاک پرلیت، کوکوپیت یا خاک ژله‌ای بریزید. بهتر است کف ظرف دارای منافذ باشد تا هوا جریان داشته باشد. قطر خاک را به حداقل ۲ تا ۳ سانتی‌متر برسانید.

گندم‌های جوانه زده را روی خاک بریزید. روی گندم‌ها را یک لایه نازک خاک بپاشید و روی خاک را آب اسپری کنید. اسپری کردن آب را هر روز انجام دهید. نباید سطح روی خاک کاملا خشک باشد. بعد از چند روز، جوانه‌های سبزه گندم از خاک بیرون می‌آیند. کماکان هر روز روی خاک را آب اسپری کنید.

سبز کردن سبزه گندم پرپشت در سبد

در این روش از طرز تهیه سبزه گندم، گندم را بشویید و یک تا دو روز در آب نگه دارید. بعد از آبکش کردن گندم‌ها، کف یک سبد را کمی خاک بپاشید یا مقداری پنبه قرار دهید. دانه‌های گندم را روی خاک یا پنبه بریزید و روی آن را با دستمال مرطوب بپوشانید.

بعد از ۲ تا ۳ روز که گندم‌ها جوانه‌ زدند، پارچه را بردارید و هر روز یک مرتبه، روی آن‌ها را آب بپاشید. آبیاری منظم را هر روزه را ادامه دهید تا گندم‌ها به اندازه کافی رشد کنند. سپس دور جوانه‌ها را روبان بپیچید و تزیین کنید.

آموزش کاشت سبزه گندم در تنگ ماهی

طرز تهیه سبزه گندم به ۴ روش

برای کاشت سبزه گندم در تنگ ماهی، بعد از این‌که گندم‌‌ها را آماده کردید و مراحل را تا جوانه‌ زدن گندم‌ها ادامه دادید، جوانه‌ها را به تنگ ماهی منتقل کنید. قبل از قرار دادن سبزه گندم در تنگ، کف آن را می‌توانید سنگریزه‌های رنگی یا خاک ژله‌ای بریزید. روی آن‌ها را جوانه‌های گندم بریزید و روی جوانه‌‌ها را با پارچه مرطوب بپوشانید. وقتی که جوانه‌ها به اندازه کافی رشد کردند، سبزه گندم را هر روز با آبپاش، خیس کنید.

نحوه نگهداری سبزه گندم

* تا زمانی که گندم را در آب خیس می‌کنید، آن را در دمای متعادل محیط قرار دهید.

*برای آبیاری سبزه گندم، بهترین روش اسپری کردن آب است. آب اضافه‌ای را که کف ظرف می‌ماند‌، دور بریزید. این آب باعث له شدن ریشه و کم شدن عمر سبزه گندم خواهد شد.

*روش دیگر برای آبیاری گندم این است که کل ریشه سبزه گندم را در آب قرار دهید تا به مدت ۲ ساعت بماند. سپس آن را خارج کنید و در ظرف قبلی خود بگذارید. این کار را هر روز یک مرتبه انجام دهید.

* گندم‌های جوانه زده را به صورت یک لایه ‌نازک در ظرف نریزید، اگر مقدار آن را کمی بیشتر در نظر بگیرید، سبزه‌تان پرپشت می‌شود.

*سعی کنید میزان پنبه زیر جوانه‌ها را با ضخامت کمتر قرار دهید تا سبزه رشد خوبی داشته باشد.

*در زمان انتخاب ظرف، هر چه ظرف سبزه، عمق کمتری داشته باشد، عمر سبزه گندم بیشتر می‌شود.

*سبزه گندم را به صورت ترکیبی با عدس، ماش یا دیگر حبوبات هم می‌توانید سبز کنید.

* آبی که برای طرز تهیه سبزه گندم به کار می‌برید، باید ولرم باشد.

*ظرف سبزه گندم را بهتر است در کنار پنجره بگذارید که دمای آن خنک‌تر و هوا در جریان باشد.

*در ۲ تا ۳ روز ابتدای کاشت سبزه گندم، اگر سبزه را در محیطی گرم (حتی نزدیک بخاری) قرار دهید، سرعت رشد جوانه‌ها بیشتر خواهد شد.

*بعد از این‌که اندازه جوانه‌های گندم به حدود ۲ تا ۴ سانتی‌متر رسید، در هنگام روز ظرف سبزه گندم را در بیرون از خانه قرار دهید و هنگام شب ظرف را به داخل خانه بیاورید تا زیادی رشد نکند.

*سبزه گندم بسته به ظرفی که در آن سبزه را می‌کارید و شرایط نگهداری، تا بعد از عید، ماندگاری خواهد داشت.

منبع:مجله کوروش

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز