خبرگزاری کار ایران

اوضاع داروخانه‌ها خوب نیست!

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۹۱۷۳

داروخانه‌ها در این روزها وضعیت خوبی ندارند. تاریخ انقضای خیلی از داروها در دوران کرونا می‌گذرد و توسط داروخانه‌ها دورریز می‌شود.

قبل از کرونا یک سری داروها به صورت مداوم مورد استفاده مردم بود و داروخانه‌ها هم برای این نیاز داروهای مورد نظر را تهیه می‌کردند، اما بعد از شیوع کرونا مراجعه به پزشکان بسیار کمتر شد، تقاضا برای خیلی از داروها کاهش پیدا کرد و همه این عوامل باعث شد داروخانه‌ها متضرر شوند، اما اگر این مسئله را توجیهی برای فروش آنلاین دارو بدانیم و بگوییم چون مصرف برخی داروها کم شده داروخانه‌های آنلاین را آزاد بگذاریم، در واقع فقط کمیت را در نظر گرفته‌ایم و کیفیت خدمات حتماً لطمه می‌خورد و حکایت درست کردن ابرو و کور شدن چشم می‌شود.

 

تجربه خطا در فروش اینترنتی دارو

در صحبت با پزشک داروساز یکی از داروخانه‌هایی که بعد از ابلاغیه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو پیرامون ممنوعیت همکاری داروخانه‌ها با استارتاپ‌های آنلاین دارو، این فرآیند را در داروخانه‌اش متوقف کرده بود متوجه شدیم در دوره‌ای که این خدمت را ارائه می‌کرده هم مشتری‌ها بسیار راضی بوده‌اند هم داروخانه رونق داشته است. به این ترتیب که مشتری‌ها از سرعت رسیدن داروها به دستشان، کاهش هزینه‌های رفت‌وآمد برای پیدا کردن دارو و دسترسی به برخی داروهای کمیاب بدون نیاز به جستجو رضایت داشته‌اند.

این پزشک داروساز اما صادقانه وجه دیگری از ماجرا را هم شرح داد؛ از او درمورد اشکالات یا اشتباهات در این نوع خدمات‌رسانی پرسیدیم و او اینطور توضیح داد که در آن دورانی که داروخانه‌اش با استارتاپی همکاری داشته، یکی دو مورد اشتباه رخ داده است مثلاً در یک مورد داروی قند برای بیماری بدون نسخه فرستاده شده و متاسفانه او دچار حساسیت می‌شود که چون بدون نسخه این دارو به بیمار تحویل داده شده بود می‌توانست منجر به اتفاقات بدتری شود، اما خوشبختانه مشکل این بیمار خیلی حاد نمی‌شود.

او در صحبت‌هایش پیشنهاد داد حالا که نگرانی‌های زیادی برای فروش آنلاین دارو وجود دارد، حداقل این امکان را فراهم کنند تا افراد اگر داروها رابه صورت حضوری خریداری می‌کنند، لااقل استارتاپ‌ها بتوانند موارد دیگری مثل برخی مکمل‌ها، لوازم آرایشی و بهداشتی را آنلاین به فروش برسانند.

اوضاع داروخانه‌ها خوب نیست!

انتقال فعالیت استارتاپ‌های فروش دارو به زیرزمین

با جود محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اعلام شده از سوی معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، همچنان بخش‌های آنلاین فروش دارو به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند و این یعنی ماجرا اگر به حال خود رها شود وارد فاز خطرناکتری می‌شود چرا که هیچوقت فعالیت‌های زیرزمینی مطمئن‌تر از انجام آشکار آن نبوده است و اتفاقاً در همین فعالیت‌های پنهانی است که احتمال سودجویی و تبعات ناشی از آن بیشتر می‌شود.

 

داروخانه منکر همکاری با استارتاپ‌ها می‌شوند

در تماس با یکی از داروخانه‌های تهران که می‌دانستیم با یکی از استارتاپ‌ها همکاری می‌کند متوجه شدیم یک نوع قرارداد پنهانی بین آنها و استارتاپ‌ها بسته شده و وقتی از همکاری‌شان پرسیدیم به طور کلی منکر این قضیه شدند، درحالی که همان روز برای یک مشتری داروی داکسی سایکلین (نوعی آنتی‌بیوتیک) را ارسال کرده بودند!

ما با مشتری دریافت کننده این دارو هم صحبت کردیم؛ او گفت چند روز دنبال این دارو بوده و وقتی احساس می‌کند این دارو در داروخانه‌ها کم‌یاب شده با این پلتفرم تماس می‌گیرد و این استارتاپ با سرعت زیاد و خدمت‌رسانی عالی دارو را به دستش می‌رساند.

سؤال اینجاست آیا به خاطر اینکه ممکن است در بین داروخانه‌های آنلاین تخلفی صورت بگیرد باید کل این کسب‌وکار را زیر سؤال برد یا بهتر است به جای پاک کردن صورت مسئله و مقاومت بیهوده که منجر به فعالیت‌های پنهانی این پلتفرم‌ها می‌شود، با ایده‌های نوآورانه درست هم راستا با کسب‌وکارهای نوین آنها را رگوله و امنیت کاربران را فراهم کرد؟

 

بعد از بررسی ابعاد مختلف موضوع فروش آنلاین دارو، به این نتیجه رسیدیم که بر فرض قانونی‌شدن این مقوله، یک داروخانه آنلاین و یک استارتاپ ارائه‌دهنده خدمات فروش دارو برای نزدیک شدن به استاندارد و جلب اعتماد مشتری باید ویژگی‌های داشته باشد؛

  • داروخانه آنلاین باید دارای مجوز از کارگروه یا تنظیم‌گری باشد که قرار است بر کار او نظارت کند و این مجوز باید برای کاربر به سهولت قابل رصد و اعتبارسنجی باشد.
  • استارتاپ فروش آنلاین دارو دارای سیستم پرسش و پاسخ و مشاوره آنلاین باشد.
  • پزشکان فعال در این پلتفرم مجوز طبابت داشته باشند و این امکان فراهم باشد تا کاربر بتواند با مراجعه لحظه‌ای به سایت تنظیم‌گر این حوزه از صحت اطلاعات مربوط به پزشک مطمئن شود.
  • به خاطر حساست خدمات درمانی و دارویی، امکان پیگیری و رسیدگی لحظه‌ای برای مشتری‌ها فراهم باشد تا در صورت مشاهده هرگونه خطا و تخلف اقدامات پیگیرانه صورت بگیرد.

البته می‌توان به این فهرست موارد دیگری هم اضافه کرد و حتی به مرور و بر اساس نیازسنجی آن را تغییر داد.

سرانجامِ این استارتاپ‌ها با همه‌گیری کرونا پیوند داشته باشد یا نداشته باشد، بعد از کرونا مردم بازهم خواهان خرید آنلاین دارو باشند یا نباشند، فعلاً در برهه‌ای از زمان هستیم که فناوری‌های نوین ارتباطی و کسب‌وکارهایی که بر این بسترهای نوظهور فعالیت می‌کنند با زندگی ما گره خورده است و احتمال گسست این پیوند با فرم و محتوای زیست بشر کم است و این سبک زندگی در دوران پساکرونا هم همراه ما خواهد بود پس شاید به جای تصمیمات سرعتی و واهمه از این فناوری‌ها، می‌توان به شناخت درستی از آنها رسید و از تهدیدهای آن فرصت‌های طلایی ساخت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز