خبرگزاری کار ایران

اسفنانی بیان کرد:

ارتباط مسئولان قضایی با مردم؛ تقویت‌ اعتماد عمومی و زمینه‌ساز اصلاحات در دستگاه قضا

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۹۳۲۵

معاون رئیس سازمان تعزیرات کشور با اشاره به ضرورت اجرای توصیه رهبر معظم انقلاب به رئیس جدید قوه قضاییه مبنی بر تقویت ارتباط با مردم گفت: درست است که این دیدارها مایه دلگرمی مردم و تقویت اعتماد عمومی به قوه قضاییه می‌شود اما نفع و برکت آن فقط به مردم نمی‌رسد بلکه دستگاه قضا نیز از آن منتفع شده و با شناسایی اشکالات، نواقص و تخلفات در بدنه دستگاه قضا زمینه اصلاحگری در این قوه فراهم شده و کارآمدی آن ارتقا می‌یابد.

محمدعلی اسفنانی، معاون رئیس سازمان تعزیرات کشور و سخنگوی پیشین کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره توصیه رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب رئیس جدید قوه قضاییه مبنی بر ارتباط نزدیک با مردم گفت: طبق قانون اساسی قوه قضاییه، ملجأ و پناهگاه مردم است و مردم برای تظلم‌خواهی باید به دستگاه قضا مراجعه کند و این حقی است که قانون برای مردم مشخص کرده و تکلیفی است که برای قوه قضاییه تعیین شده است.

رابطه با مردم در دستگاه قضا ضروری است

وی افزود: در واقع قوه قضاییه دستگاهی است که هر وقت مردم از سایر نهادها و دستگاه‌ها ناامید ‌شدند و یا مورد ظلم دستگاهی قرار گرفتند به آنجا مراجعه می‌کنند. درست است که سیستم قضایی باید منظم و طبق قواعد کار خود را انجام دهد اما این نافی ارتباط نزدیک مسئولان با مردم نیست. شاید در دستگاه‌های اجرایی اداره کاملاً سیستماتیک امور و بدون مراجعه مردم قابل تصور باشد اما در بخش‌هایی از قوه قضاییه نمی‌توان فقط به کار سیستماتیک اتکا کرد و رابطه مسئولان با مردم ضروری است به ویژه در دادگا‌ه‌ها و ارتباط مردم با قضات.

اسفنانی اظهار کرد: وقتی قاضی می‌خواهد درباره افراد قضاوت کند، به ویژه در مسائل کیفری، باید بسیاری از ابعاد و جوانب را بسنجد که این منوط به ارتباط با افراد است به همین دلیل در قانون آیین‌دادرسی کیفری ذکر شده که حتما باید برای متهم پرونده شخصیتی تشکیل شود تا قاضی برای رسیدگی به پرونده، شخصیت متهم را لحاظ کند که این امر در کشف جرم، انگیزه متهم، اعمال تخفیفات، نوع مجازات و حتی نحوه اجرای مجازات مؤثر است.

معاون رئیس سازمان تعزیرات کشور ابراز کرد: در واقع اجرای این مسائل را نمی‌توان به صورت کاملا سیستماتیک انجام داد و ارتباط با مردم ضروری است. حال اینکه رئیس قوه قضاییه و مسئولان قضایی باید ارتباط خود را با مردم تقویت کنند برای این است که صدای مردم را بشنوند و مردم احساس امنیت کنند تا بدانند قوه قضاییه مرجع احقاق حق است.

نقش پیشگیری از جرم در پی دیدارهای مسئولان قضا با مردم

وی یادآور شد: سابقه قضایی حدود سی ساله من ثابت کرده گاهی افرادی که تظلم‌خواهی می‌کنند، همین که مشکلات خود را بیان می‌کنند آرامش پیدا می‌کنند و شاید حتی نخواهند پیگیر ظلم رفته به خود شوند، لذا اگر مسئول مستقیم پرونده با فردی که مدعی تظلم‌خواهی است به صورت چهره به چهره صحبت کند از بسیاری از اتفاقات ناگوار پیشگیری می‌شود. زیرا دیده شده وقتی صدای فرد مورد ظلم قرار گرفته شنیده نمی‌شود و به درخواستش توجهی نمی‌شود، خودسرانه اقدام به انتقام‌جویی و تلافی کرده که این مسئله آسیب‌های جدی بعدی را در پی دارد.

اسفنانی درباره نقش دیدارهای مردمی مسئولان قضایی در شناسایی برخی نواقص، تخلفات و اشکالات در قوه قضاییه گفت: گاهی تخلفات، نارسایی‌ها و ناکارآمدی‌هایی در قوه قضاییه وجود دارد که ممکن است در خلال همین دیدارهای مردمی و شنیدن مشکلات مردم مشخص شود؛ این امر هوشیاری و دقت مسئولان قضایی را افزایش می‌دهد تا کنترل بیشتری بر روی سیستم داشته و نظارت جدی‌تری بر بدنه دستگاه قضا اعمال کنند و این می‌تواند زمینه‌ساز اصلاحات در قوه قضاییه شود، لذا نفع و برکت این دیدارها فقط به مردم نمی‌رسد بلکه دستگاه قضا نیز از آن منتفع می‌شود و کارآمدی آن ارتقا می‌یابد.

تغییر رئیس قوه قضاییه لطمه‌ای به اجرای سند تحول نمی‌زند

اسفنانی درباره اهمیت توجه به اجرای سند تحول قضایی در دوره جدید قوه قضاییه گفت: با توجه به اینکه حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای از متن قوه قضاییه به ریاست قوه رسیده و جایگاه‌های مختلفی را در این قوه تجربه کرده قطعاً شاهد تداوم اجرای این سند خواهیم بود. به خصوص اینکه ایشان معاون اول قوه قضاییه و نفر دوم این دستگاه بودند و کاملاً در جریان روندها و برنامه‌های این قوه از جمله تهیه و تدوین سند تحول قرار دارند.

وی تصریح کرد: لذا این نگرانی که تغییر رئیس قوه قضاییه به اجرای سند تحول لطمه بزند بی‌مورد است چون این سند اکنون به مثابه قانون و چارچوبی برای رفتارهای قوه قضاییه است. البته ممکن است شیوه و نحوه اجرای این سند در این دوره متفاوت باشد اما اصل اجرای سند دچار مشکلی نمی‌شود. ‌

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز