خبرگزاری کار ایران

علی لاریجانی در روز جهانی جمعیت:

سیاست افزایش جمعیت بدون دستپاچگی دنبال شود

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۱۹۱

«هنوز بین کار‌شناسان جمعیت‌شناسی اجماعی وجود ندارد به طوری که گروهی از جمعیت‌شناسان کاهش بارداری در ایران را مقطعی می‌دانند و گروهی دیگر معتقدند اگر روند فعلی رشد جمعیت ادامه یابد، جمعیت کشور به شدت کاهش می‌یابد.»

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نباید تنها به رشد کمی جمعیت توجه داشت چون به جز بند یک سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، مابقی بند‌ها تاکید فراوانی بر رشد کیفی جمعیت کشور دارند.

به گزارش ایلنا، رییس مجلس شورای اسلامی در سمینار روز جهانی جمعیت اعلام کرد: در سال جاری تمهیدات خوبی برای هرچه بهتر شدن وضعیت سلامت در کشور اندیشیده شده که امیدواریم با تلاش‌های لازم بتوانیم پایه‌های سلامت را هر بیشتر مستحکم کنیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه هم اکنون جمعیت کشور شرایط مطلوبی دارد، افزود: با این حال به نظر می‌رسد سمت گیری آن خیلی مطلوب نیست به طوری که نرخ ازدواج و طلاق و فاصله بین باروری‌ها نشان می‌دهد شرایط ایده آل کشور از نظر جمعیت جوان در حال تغییر است.

به گفته رییس مجلس شورای اسلامی البته آمار‌ها در زمینه افزایش یا کاهش رشد جمعیت متفاوت است ولی بر اساس سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، ۳ عامل تعیین کننده نرخ جمعیت در جامعه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان زاد و ولد، مهاجرت و مرگ و میر این سه عامل مهم هستند، توضیح داد: مساله جمعیت در کشور ما ابعاد مختلفی دارد که باید به تمامی آن‌ها پرداخته شود. چون سمت گیری کلی سیاست‌های جمیعتی به سوی اصلاح شرایط است تا جمعیت جوان تغییر موضع ندهد. برای همین اصلاح وضعیت اقتصادی و ترویج ازدواج را باید در راس برنامه‌ها قرار داد.

دکتر لاریجانی با اشاره به چالش‌های جمعیتی در کشور گفت: اولین چالش این است که هنوز بین کار‌شناسان جمعیت‌شناسی اجماعی وجود ندارد به طوری که گروهی از جمعیت‌شناسان کاهش بارداری در ایران را مقطعی می‌دانند و گروهی دیگر معتقدند اگر روند فعلی رشد جمعیت ادامه یابد، جمعیت کشور به شدت کاهش می‌یابد.

وی همچنین تاکید کرد: یکی از دلایل عمده تغییر رشد جمعیت در ایران و سیر نزولی آن تحولات فرهنگی و اجتماعی است به گونه‌ای که مردان و زنان شاغل به دلیل میل به پیشرفت‌های اجتماعی و شغلی تمایل به تک فرزندی پیدا کرده‌اند. همچنین کسانی که اعتقادات و پایبندی دینی قوی تری دارند، ترجیحشان به تک فرزندی کمتر است.

دکتر لاریجانی ادامه داد: دلایل رشد منفی جمعیت در ایران مقطعی باشد یا دائمی، نیاز به اقدامات دقیق و سنجیده دارد. به طوری که باید جدا از هر گونه دستپاچگی، به سوی جهت گیری‌های درست گام برداشت و از کارهای عجولانه پرهیز کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: طی سالهای گذشته سیاست‌های تشویقی زیادی برای فرزندآوری بیشتر اعلام شد. البته این سیاست‌ها تا حدی موثر هستند ولی ضروری است که تمام آن‌ها با شرایط کشور مطابقت داشته باشند چون بار مالی زیادی را به کشور تحمیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه بررسی‌های آماری حاکی است در حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان فقط به عنوان بودجه طرح‌های تشویقی در نظر گرفته شد، گفت: مشوق‌ها باید متناسب با شرایط کشور باشد و علاوه بر این سیاست‌های تشویقی باید به دنبال راه کارهای دیگر هم بود.

دکتر لاریجانی اذعان کرد: مهم‌ترین مساله قابل توجه، اهمیت به گسترش توسعه و رشد کشور است. ضمن اینکه نباید تنها به رشد کمی جمعیت توجه داشت چون به جز بند یک سیاست‌های کلی جمعیت، مابقی بند‌ها تاکید فراوانی روی رشد کیفی جمعیت کشور دارند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست‌های کلی جمعیت نگاه جامعی به حل مسائل و مشکلات جمعیتی کشور دارد، توضیح داد: یکی از مهمتری دغدغه‌های افزایش جمعیت در ایران بحران آب و محیط زیست است به طوری که در حال حاضر در ۱۲ استان با بحران جدی آب رو برو هستیم و اگر نسبت میزان آب با نرخ جمعیت مورد بررسی قرار نگیرد، در آینده باید منتظر مشکلات جدی تری باشیم.

دکتر لاریجانی با تاکید بر اهمیت دادن به جمعیت سالمند نیز گفت: جمعیت ایران به تدریج در حال رفتن به دوران سالمندی است و از همین الان باید به فکر سرمایه گذاری‌های لازم برای این جمعیت در سالهای آینده باشیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ۲۲۰ هزار سقط سالانه در ایران، اعلام کرد: از این میزان ۱۲۰ هزار سقط غیر قانونی و زیرزمینی انجام می‌شود که هر نوع آنچه قانونی و چه غیر قانونی قتل نفس محسوب شده و با معیارهای یک جامعه اسلامی سازگاری ندارد.

وی با تاکید بر نقش وزارت بهداشت در جلوگیری از افزایش میزان سقط جنین در جامعه گفت: در مجلس طرحی برای اصلاح رشد جمعیت در ایران مطرح شده و ابعاد آن در حال تکمیل است. امیدواریم با همکاری دولت این طرح در مجلس به تدوین قانونی جامع بینجامد.

گفتنی است سمینار روز جهانی جمعیت با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر بهداشت، و برخی نمایندگان صندوق جمعیت ملل متحد، در سالن اجتماعات سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. /

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز