خبرگزاری کار ایران

استاندار زنجان تاکید کرد:

ضرورت تشکیل ستاد رفع موانع تولید محصولات کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۴۲۷۰۱۸

استاندار زنجان با تاکید بر ضرورت حمایت از خانواده بزرگ کشاورزان در کشور اظهار داشت: باید ستاد رفع موانع تولید محصولات کشاورزی و حمایت از کشاورزان در اسرع وقت تشکیل شود.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از زنجان، اسداله درویش‌امیری امروز سه‌شنبه(18آبان) در جلسه شورای هماهنگی مدیران جهاد کشاورزی استان که با حضور معاون وزیر جهادکشاورزی در امور مجلس برگزار شد، با اشاره به نیاز جدی بخش کشاورزی به صنایع تبدیلی در کشور یادآورشد: محصولات‌کشاورزی ما بسیار آسیب‌پذیر هستند و علی رغم دسترسی ما به بازارهای مصرف کشورهای همسایه، هنوز مشکلات جدی در نگهداری، بسته بندی و حمل و نقل محصولات کشاورزی وجود دارد.

استاندار زنجان  با اشاره به اینکه اشتغال بخش کشاورزی در استان با 31.8 درصد، بالاتر از میانگین کشوری است، اظهار داشت: اشتغال در بخش کشاورزی کشور بطور میانگین 18 درصد اعلام شده است که استان زنجان در مقایسه با این رقم وضعیت بهتری دارد.

وی میانگین بیکاری در روستاهای استان را 4.5 درصد عنوان نمود که پائین تر از 7.6 درصد میانگین بیکاری روستاهای کشور می باشد و افزود: در روستاهای استان زنجان زمینه فعالیت های کشاورزی مهیاست.

مقام عالی استان با انتقاد از شیوه های مصرف آب در استان زنجان اظهار داشت: استان زنجان در حوزه کشاورزی از خاک مناسبی برخوردار است و جزو استان های کم آب کشور به شمار نمی آید ولی از آب موجود در استان استفاده صحیح صورت نمی پذیرد.

درویش امیری به شیوه های مختلف مصرف بهینه منابع آب در بخش کشاورزی اشاره نمود و گفت: با توجه به بحران آب در کشور، اجرای کامل سامانه آبیاری نوین باید به عزم و اراده ملی تبدیل شود تا بتواند خلاء های کمبود آب در بخش کشاورزی را برطرف نماید.

وی پیگیری توسعه سامانه آبیاری نوین را از پروژه های مصوب سفر ریاست محترم جمهور به استان زنجان در سال 93 و یکی از مهمترین موضوعات مورد بررسی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان دانست و خاطرنشان ساخت: در این زمینه فعالیتهای خوبی در استان انجام گرفته و اعتبارات مناسبی تخصیص یافته ولی 25 میلیارد تومان به کشاورزان بدهی داریم که باید با پیگیری از وزارتخانه تامین شود.

استاندار زنجان از پرداخت 1500 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: برای سال 96 نیز اعتباری معادل 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد و برای ادامه کار در استان باید سهم خود را از اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی نیز پیگیری نمائیم.

وی تاکید کرد: توجه دولت به این امر نشان دهنده اهمیت موضوع و اراده جدی دولت برای رفع مشکلات عمومی در بخش کشاورزی است.

نماینده عالی دولت در استان ارائه تعریف صحیح از انواع شیوه های کِشت و جایگزینی محصولاتی که به آب کمتری نیاز دارند را از راهکارهای مصرف بهینه منابع آبی برشمرد و افزود: با توجه به اینکه کشاورزی سنتی هنوز دیدگاه بخش اعظمی از کشاورزان را به خود اختصاص داده، وزارت جهاد کشاورزی باید معرفی مشاغل جایگزین به کشاورزان را در دستور کار خود قرار دهد.

درویش امیری  بر ضرورت آموزش و ترویج راهکارهای موثر در بخش کشاورزی تاکید نمود و خاطرنشان کرد: اراده قوی برای جلوگیری از برداشت های غیرمجاز آب می تواند در بهینه سازی مصرف منابع آب موثر باشد.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اختصاص 443 میلیارد تومان سهم استان از مجموع 16 هزار میلیارد تومان اعتبارات دولتی برای رفع موانع تولید، تثبیت و ایجاد اشتغال جدید در دو حوزه صنعت و کشاورزی، اظهار داشت: تاکنون 164 میلیارد تومان از سوی بانکهای استان به همین منظور تخصیص یافته که 113 میلیارد تومان در حوزه صنعت و معدن و 52 میلیارد تومان در حوزه کشاورزی بوده است.

وی افزود: تاکنون 109 طرح کشاورزی مشمول حمایت این طرح قرار گرفته اند و 220 مورد هم در حال عقد قرارداد در بانک‌هاست که بخش عظیمی از آنها در حوزه کشاورزی است.

درویش امیری اقدامات انجام شده در وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید را کارنامه درخشان و قابل قبولی عنوان نمود که با وجود مشکلات حوزه کشاورزی، توفیقات بسیاری کسب کرده و آبروی نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

گفتنی است پس از پایان این جلسه دو پروژه مهم واحدهای تولیدی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی استان و نیز فاز دوم کشتارگاه مرغ در استان با حضور آقائی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس و استاندار زنجان مورد بهره برداری قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز