خبرگزاری کار ایران

مسئول موزه باستانشناسی مردان نمکی زنجان خبرداد:

فتحعلی شاه قاجار روستای " کوسه لر " را هدیه کرد

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۶۷۷

مسئول موزه باستانشناسی مردان نمکی زنجان مسئول موزه باستانشناسی مردان نمکی زنجان با اعلام این خبر گفت: فرمان صادر شده از فتحعلی شاه قاجار به فرزند خویش عبداله میرزا دارا حاکم وقت زنجان به تاریخ ۱۲۳۹ ه ق از اشیاء موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان در معرض بازدید قرار دارد.

مسئول موزه باستانشناسی مردان نمکی زنجان, گفت: این فرمان از طرف فتحعلیشاه قاجار به فرزند خویش عبدالله میرزا دارا حاکم وقت زنجان به تاریخ ۱۲۳۹ ه ق در خصوص واگذاری قریه " کوسه لر " از توابع شهرستان ایجرود به حسین قلی خان به پاداش خدمات شایسته اش صادر شده است.

به گزارش ایلنا از زنجان, پرستو قاسمی اندرود، امروز سه شنبه(۱۵مهر) با اعلام این خبر, اظهار داشت: دوره قاجار به دلیل نزدیکی به عصر ما حضوری پررنگ در حافظه تاریخی نسل های کنونی تاریخ معاصر ایران داشته است لذا این دوره از لحاظ بررسی اسناد خطی تاریخی بسیار مورد توجه پژوهشگران تاریخی است.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۸۱ هنگام مرمت عمارت تاریخی ذوالفقاری شهر زنجان(از بناهای اواخر قاجاریه) از داخل دیوار بنا از میان انبوهی کاغذ و سند قدیمی کشف و بعد از مطالعه به شماره ۹۰۰ در فهرست اموال تاریخی فرهنگی استان به ثبت رسید.

کارشناس ارشد باستان شناسی و مسئول این موزه که بازخوانی آن را انجام داده اند ذکر کرد: این فرمان از طرف فتحعلیشاه قاجار به فرزند خویش عبدالله میرزا دارا حاکم وقت زنجان به تاریخ ۱۲۳۹ ه ق در خصوص واگذاری قریه " کوسه لر " از توابع شهرستان ایجرود به حسین قلی خان به پاداش خدمات شایسته اش صادر شده است.

قاسمی با بیان اینکه: سند با مرکب مشکی بر روی کاغذ آبی رنگ دراندازه ۳۲ ×۴۱ سانتی متر با خط شکسته نستعلیق در ۹سطرتنظیم و از اسناد مالی و دیوانی دوره فتحعلی شاه می باشد، اظهار کرد؛ در بالای سند مهر فتحعلی شاه در قاب محرابی با متن گرفت خاتم شاهی زقدرت ازلی قرار در کف شاه زمانه وجود دارد که در ظهر یا پشت فرمان، ۹ مهر به تایید حاضران به خط های نسخ و نستعلیق دیده می شود.

وی همچنین اشاره کرد: عبداله میرزا دارا در سال ۱۲۱۱ ه ق در تهران متولد و یازدهمین فرزند فتحعلی شاه بود و مادرش کلثوم خانم از سادات زنجان بوده به همین علت پدر او را به حکومت زنجان برگزید.

پرستو قاسمی اندرود در پایان تصریح کرد: عبداله میرزا دارا از شاهزادگان ادیب و شاعر قاجار بوده و خود را دارا تخلص می کرد، که مسجد جامع و مسجد میرزایی زنجان از آثار وی می باشد و یکی از فرزندان ذکور ایشان اسحاق میرزا که مسجدی هم به نام ایشان در بافت تاریخی زنجان قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز