خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره مطالعات معاونت آبخیزداری استان زنجان مطرح کرد:

پارک آبخیز جنوب زنجان، گامی برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی ملی

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۳۸

این طرح در راستای افزایش فضای سبز حاشیه شهر، کنترل سیل و روانابهای حوضه پارک و استفاده از آن برای تامین آب مورد نیاز و همچنین جلوگیری از تغییر کاربری اراضی ملی و ترویج، آموزش و ارتقا سطح دانش عمومی جهت حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی در سال ۱۳۷۲ پایه گذاری شده است.

رئیس اداره مطالعات معاونت آبخیزداری استان زنجان، درباره پارک آبخیز جنوب زنجان گفت: این طرح در راستای افزایش فضای سبز حاشیه شهر، کنترل سیل و روانابهای حوضه پارک و استفاده از آن برای تامین آب مورد نیاز و همچنین جلوگیری از تغییر کاربری اراضی ملی و ترویج، آموزش و ارتقا سطح دانش عمومی جهت حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی در سال ۱۳۷۲ پایه گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جعفر بیات، مساحت حوضه این پارک را ۷۰۰ هکتار و میزان رواناب سالانه حوضه را ۶۵۰ هزار متر مکعب اعلام کرد و درباره مشخصات این طرح افزود: ارتفاع حوضه پارک ۱۵۹۰ تا ۱۸۶۹ متر از سطح دریا و میزان بارندگی متوسط سالانه حوضه ۳۱۰ میلیم‌تر بوده و گونه‌های غالب مرتعی حوضه را گون، استیپا، فستوکا، درمنه، جو وحشی تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به عملیات انجام شده در این پارک از سال ۱۳۷۲ اعلام کرد: در این پارک ۴۶ هکتار جنگلکاری شامل گونه‌های کاج، سرو، اقاقیا، سنجد، زبان گنجشک و شمشاد انجام انجام شده است.

بیات از احداثیک دستگاه سد خاکی با ارتفاع ۲۲ متر و حجم مخزن ۴۵۰ هزار متر مکعب و تجهیز ایستگاه پمپاژ در این طرح خبر داد و گفت: احداثبندهای تاخیری با حجم ۲۹۰۰ متر مکعب و ساخت ۱۵ کیلومتر جاده به عرض ۶ متر و استخر ذخیره آب با حجم ۶۲۵ متر مکعب و احداثساختمان حفاظتی ۲۰۰ متر مربعی از دیگر اقدامات انجام شده در پارک است.

وی درباره ادامه عملیات در این پارک افزود: جهت انتقال آب از سد حسن ابدال به این پارک ۵۱۸۵ متر لوله گذاری ۲۰۰ میلیمتری انجام شده و ۶۷۰۰ متر لوله ۱۱۰ و ۱۲۵ میلیمتری نیز جهت شبکه آبیاری پارک نصب شده است.

رئیس اداره مطالعات معاونت آبخیزداری استان، از اجرای پروژه‌های مختلف در آبخیزهای شهری شمال زنجان(گاوازنگ) به مساحت ۱۹۶۰ هکتار و جنوب زنجان(سلمانلو) با مساحت ۷۰۰هکتار و آبخیز شهری قیدار با مساحت ۱۳۰۰ هکتار خبر داد و احداثمخازن ذخیره آب و بانکت، جنگلکاری، بذرکاری و کودپاشی مراتع، بهسازی چشمه‌ها، احداثپلکانهای مخصوص ورزشی و پیاده‌روی و بندهای رسوب‌گیر را نیز یادآور شد.

این مقام مسئول، در پایان، ساخت کانال‌های آبیاری، جاده‌های مخصوص ماشین رو، پیاده‌رو و کوهنوردی، پیست دوچرخه سواری کوهستانی و همچنین احداثسد خاکی در این طرح‌ها به ارتفاع ۲۲ متر برای ذخیره آب برای استفاده تفریحی و آبیاری درختان را نیز از نتایج اجرای طرهای آبخیز عنوان کرد و ادامه داد: جدای از این توانسته‌ایم علاوه بر کنترل سیل و فرسایش خاک تفرجگاه زیبای را برای شهروندان شهرهای مختلف استان به وجود آوریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز