خبرگزاری کار ایران

مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست به ایلنا خبر داد:

اجرای طرح «توانمندسازی زنان روستایی در جهت توسعه پایدار» در سیستان و بلوچستان

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۶۲۷

اهداف این پروژه آشنایی زنان روستایی با مفاهیم توسعه پایدار، حفاظت محیط زیست، تشکیل صندوق‌های محلی برای ایجاد انگیزه و پرداخت وام برای راه‌اندازی فعالیت‌های درآمدزا و ایجاد معیشت جایگزین کشاورزی است.

مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز طرح «توانمندسازی زنان روستایی در جهت توسعه پایدار مشارکتی» در روستاهای حاشیه دریاچه هامون خبر داد.

شهربانو امانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد سفر اخیر خود به روستاهای حاشیه دریاچه هامون در استان سیستان و بلوچستان گفت: این سفر در راستای اجرای پروژه‌ای برای آگاهی‌رسانی و توانمندسازی جوامع محلی با عنوان «توانمندسازی زنان روستایی در جهت توسعه پایدار مشارکتی» انجام شده است.

وی ادامه داد: در ابتدا مرحله پایلوت این پروژه در ده روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام شد، و سپس در گام بعدی در ۳۱ روستا در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی ادامه یافت و اکنون در گام بعدی، انجام این پروژه در سیستان و بلوچستان دنبال می‌شود.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: شروع این پروژه در استان سیستان و بلوچستان را با بررسی و بازدید میدانی از روستاهای ۳ شهرستان حاشیه دریاچه هامون به عنوان نمونه، آغاز کرده‌ایم و پس از انجام بررسی و ارزیابی لازم از منطقه، وارد فاز اجرایی آن خواهیم شد.

امانی در مورد اهداف این پروژه اظهار کرد: اهداف این پروژه آشنایی زنان روستایی با مفاهیم توسعه پایدار، حفاظت محیط زیست، ایجاد سازمان‌های محلی زیست محیطی با هدف تحقق توسعه پایدار، تقویت سازمان‌های محلی موجود، تشکیل صندوق‌های محلی برای ایجاد انگیزه و پرداخت وام برای راه‌اندازی فعالیت‌های در آمدزا و ایجاد معیشت جایگزین کشاورزی، است.

وی تصریح کرد: همچنین کمک به ایفای نقش جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار، دیگر هدف این پروژه است که این بخش با همکاری جهاد کشاورزی در مناطق دارای فعالیت‌های کشاورزی قابل توجه، صورت می‌گیرد.

مشاور امور زنان و خانواده سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: معمولا در این پروژه‌های محلی، گروهی متولی برای برگزاری چند جلسه آموزشی به منطقه مورد نظر می‌روند و پس از ارائه آموزش‌ها پروژه تمام می‌شود؛ اما این پروژه منجر به ایجاد سازمانی محلی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار خواهد شد به طوری که یک زن فعال و باانگیزه در روستا به عنوان توسعه‌یار و یک زن به عنوان رئیس سازمان محلی مشخص می‌شوند و به دیگر نیرو‌های محلی به طور مداوم آموزش می‌دهند.

امانی تصریح کرد: بر اساس این ساختار هیچ تصمیمی به جوامع محلی از بالا القا نمی‌شود، بلکه خود افراد محلی با ایجاد هم افزایی به طرح مساله و برنامه ریزی در رابطه با مشکلات خود می‌پردازند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برای اجرای این پروژه روستاهای اطراف دریاچه ارومیه و هامون در الویت قرار گرفته‌اند، گفت: زندگی مردم سیستان و اطراف ارومیه با این دریاچه‌ها گره خورده و خشکی این دریاچه‌ها مشکلات بسیاری همچون بیکاری و مهاجرت شدید مردان از این روستا‌ها را موجب شده است، همچنین اکنون برای احیا این دریاچه‌ها میان مردم این مناطق مطالبه مشترکی شکل گرفته که همه حاضرند برای آن به مسولان دولتی کمک کنند.

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین مساله احیا دریاچه ارومیه برای دولت یازدهم بسیار جدی است که این امر در گرو آموزش مردم محلی و همکاری آنها در فرآیند احیا و پس از آن است که اهداف این پروژه می‌تواند به این مساله کمک زیادی کند.

امانی ادامه داد: همچنین باید توجه داشت که آموزش به زنان در حوزه توسعه پایدار بسیار اهمیت دارد، زیرا زنان می‌توانند این آموزش‌ها را به فرزندان خود، یعنی نسل آینده، انتقال دهند، در کشور‌های توسعه یافته نیز معمولا به آموزش زنان تاکید بیشتری می‌شود، زیرا که آموزش از این طریق پایداری بیشتری پیدا می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: استمرار این پروژه بسیار برای ما مهم است و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز دستور اولیه برای اجرای این پروژه در همه استان‌ها را صادر کرده است و امیدواریم که دیگر دستگاه‌ها نیز در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشند تا علاوه بر دستیابی به اهداف این پروژه بتوانیم شاهد حفظ جمعیت به ویژه جمعیت مولد در روستا‌ها باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز