خبرگزاری کار ایران

کار‌شناس کارآفرینی زنان درگفتگو با ایلنا:

مشکل کارآفرینی زنان، تامین منابع و گرفتن وام است

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۶۲۰

مهمترین مشکلی که در عرصه کارآفرینی برای زنان وجود دارد، تامین منابع و گرفتن وام است، زنان اعتماد به نفس دریافت وام و اعتبارات را ندارند و روسای بانک‌ها نیز سخت‌تر به آنها اعتماد می‌کنند.

یک کار‌شناس کارآفرینی زنان با بیان اینکه جدا ماندن زنان از فضای کسب و کار و تفکیک جنسیتی دستاورد انقلاب صنعتی بوده است، گفت: بالا بردن عزت نفس زنان و آموزش‌های تخصصی برنامه‌ریزی می‌تواند نقش زنان را در کارآفرینی افزایش دهد و میان زندگی خانوادگی آنها و اشتغال آن‌ها تعادل ایجاد کند.

زهرا بهروز آذر در گفت‌ و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد جایگاه زنان در کارآفرینی گفت: کارآفرینی زنان مقوله جدید جامعه امروز نیست، بلکه از زمان خلقت بشر زنان پا به پای مردان در حوزه اشتغال حضور داشتند.

وی ادامه داد: زنان همواره در روستا‌ها در عرصه کشاورزی و تامین درآمد خانواده مشارکت داشتند اما با صنعتی‌تر شدن جوامع شکاف میان نقش زن و مرد افزایش پیدا کرد.

بهروز آذر افزود: جداسازی محل کار زنان و مردان و ایجاد عدم تعادل میان وظایف خانوادگی و اشتغال از جمله مشکلاتی بود که جامعه صنعتی به وجود آورد و در دوران معاصر زنان تلاش می‌کنند تا دوباره به جایگاه خود بازگردند و در عرصه صنعت و تولید نقش داشته باشند.

این کار‌شناس کار آفرینی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات زنان در این حوزه مشکلاتی عمومی همچون نحوه تامین سرمایه، ناآگاهی و… است، افزود: مشکلات فرهنگی و خانوادگی به صورت اخص زنان را در حوزه کارآفرینی دچار مشکل کرده است. بدین صورت که پس از جدا شدن نقش‌های زن و مرد در زمان انقلاب صنعتی پرورش کودکان بر عهده زنان قرار گرفت، ازهمین رو آنها فشار بیشتری را متحمل می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه در اسلام تربیت فرزندان بر عهده زن و مرد قرار گرفته، گفت: در روایات آمده است که حضرت زهرا(س) باغ فدک را اداره می‌کرده و در تربیت فرزندان ایشان و حضرت علی(ع) با هم مشارکت می‌کردند. بنابراین باید شرایطی را فراهم آوریم تا در جوامع جدید پدر دوباره نقش خود را در خانواده پیدا کند.

وی ادامه داد: مهمترین مشکلی که در عرصه کارآفرینی برای زنان وجود دارد، تامین منابع و گرفتن وام است، زنان به دلیل تربیتی که در دوره کودکی می‌شوند که معمولا تربیتی جامعه‌گریز است اعتماد به نفس دریافت وام و اعتبارات را ندارند و روسای بانک‌ها نیز سخت‌تر به آن‌ها اعتماد می‌کنند.

این کار‌شناس کارآفرینی افزود: در قانون ما برای گرفتن وام و اعتبارات زنان و مردان حقوق مساوی دارند، بنابراین باید به زنان کمک کرد که عزت‌نفس خود را به دست آورند و مهارت‌های برنامه‌ریزی و ایجاد تعادل بین خانواده و کار را کسب کنند. همچنین فرهنگ جامعه نیز باید به سمت کسب و کار پایاپای سوق داده شود.

بهروز آذر در مورد این تفکر که زنان باید از انجام فعالیت‌های اقتصادی دور باشند، تاکید کرد: کنار گذاشتن ۵۰ درصد از نیروی کار فعال جامعه کار منطقی نیست و عملا نیز در جامعه امکان ندارد زیرا هر چقدر این فشار ایجاد شود فشار اقتصادی دوباره زنان را به حوزه اشتغال بازمی‌گرداند.

وی افزود: برخی گمان می‌کنند، زنان شاغل نسبت به خانواده خود بی‌توجهند در حالی که این زنان برای تامین معاش خانواده و برداشتن فشار اقتصادی از دوش همسرشان وظیفه مضاعفی برای خود قائل شده‌اند.

بهروزی آذر گفت: بنابراین به دو شکل می‌توان با این مساله رو به رو شد؛ اول آنکه می‌توانیم بگوییم زنان شایستگی حضور در جامعه را ندارند و بخشی از نعمت‌های خداوند را نادیده بگیریم یا اینکه می‌توانیم فضای کسب و کار را در جهت آرامش، رعایت معیارهای اخلاقی و بهبود وضعیت خانواده هدایت کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه کودکان باید در سنین کم آموزش‌های جنسیتی را فرا بگیرند تا در جامعه شاهد بی‌اخلاقی‌ها و بی‌احترامی‌ها به زنان نباشیم، گفت: تعالی خانواده و افزایش جمعیت تا زمانی که مشکلات اقتصادی حل نشود صورت نخواهد گرفت بنابراین رسیدگی به وضعیت اشتغال زنان بسیار ضروری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز