خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایلنا:

زنان روستایی ظرفیت عظیمی برای توسعه ملی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۸۳۰۰۲

«دسترسی به منابع دولتی و بانکی با توجه به ضمانت‌ها و وثیقه‌های مورد نیاز، برای زنان روستایی دشوار است.»

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور زنان و خانواده با بیان اینکه زنان روستایی ظرفیت عظیمی برای توسعه ملی هستند افزود: اگر دیگر دستگاه های مربوطه قسمتی از منابع مالی و یا خدماتی خود را در اختیار این زنان قرار دهند شاهدتحولات و توسعه چشمگیری در خانواده ها، روستا ها و کل کشور خواهیم بود.

فروغ بنی‌هاشم مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور زنان و خانواده در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد برنامه‌های دفتر امور زنان گفت: برنامه ریزی و سیاست‌گذاری‌های این دفتر در راستای ارتقای توانمندیهای زنان روستایی و عشایری برای ایفای نفش موثر‌تر در بخش کشاورزی، با هدف بهبود معیشت و ارتقای سطح زندگی خانوار روستایی است.

وی افزود: در سال‌های اخیر مهاجرت از روستا به شهر افزایش داشته است. شواهد و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که در مرحله اول این مهاجرت‌ها مردانه است و خانم‌ها در روستای محل زندگی خود می‌مانند. به همین دلیل است که از نظر ترکیب جمعیتی، جمعیت مردان درروستاهاعمدتا در گروه‌های سنی غیر فعال متمرکز است. حال آنکه در مورد زنان اینگونه نیست و هنوز تعداد زیادی از زنان در گروه سنی فعالیت در روستا‌ها زندگی می‌کنند.

بنی‌هاشم با اشاره به اینکه ۷ میلیون از جمعیت ۱۰ میلیونی زنان روستایی وعشایری در سنین ۱۵ تا ۶۵ سال قرار دارند ادامه داد: با توجه به این آمار، با جمعیتی آماده به کار، با انگیزه وعلاقمند درمناطق روستایی مواجه هستیم که با برنامه‌ریزی برای ارتقا توانمندی آن‌ها می‌توان انتظار مهاجرت معکوس از سوی مردان را داشت.

مشاور وزیر کشاورزی گفت: اگر زنان فضای مناسب با در امد قابل قبول در روستا‌ها از نظر کسب و کار داشته باشند می‌توانیم انتظار داشته باشیم که مردان روستایی به محل زندگی خود بازگردند. بنابراین، نگاه‌ این وزارتخانه در مورد توانمندسازی زنان ناظر به بهبود وضعیت خانوار، کمک به توسعه روستایی ودر ‌‌نهایت نقش آفرینی در توسعه ملی است.

وی افزود: زنان روستایی اعم ازمتاهل و مجرد اغلب به نحوی سرپرست خانوار محسوب می‌شوند. بنابراین احساس مسئولیت برای ایفای نقش اقتصادی در میان آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. از این رو افزایش سطح پوشش خدمات آموزشی - ترویجی و مهارتی و تسهیل و تسریع دسترسی به منابع مالی از طریق صندوق‌های مالی خرد محلی در دستور کار ما قرار دارد.

وی ادامه داد: دسترسی به منابع دولتی و بانکی با توجه به ضمانت‌ها و وثیقه‌های مورد نیاز، برای زنان روستایی دشوار است. بنابراین تسهیل و تسریع دسترسی و تاکید بر ایجاد منابع مالی خرد از جمله برنامه‌های دفتر امور زنان در این حوزه است.

وی با تاکید بر اینکه صندوق‌های اعتبار خرد محلی از طریق تجمیع پس اندازهای زنان و کنترل اجتماعی‌ شکل می‌گیرد واداره می‌شود. نقش وام‌های خرد را در راه اندازی کسب وکارهای کوچک بسیار موثر دانست.

بنی‌هاشم در پاسخ به این سوال که «وضعیت زنانی که در زمین‌های خانوادگی کشاورزی می‌کنند و از دریافت حقوق، مزایا و بیمه محرومند به چه شکلی خواهد بود؟» گفت: با تشکیل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر تمامی افرادی که در روستا زندگی می‌کنند با پرداخت ۱۵ سال حق بیمه، با حداکثر ۶۵ سال سن می‌می‌توانند از مزایای تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

وی با اشاره بر افزایش نسبت تجرد در میان زنان در مناطق روستایی اظهار کرد: از آنجا که زنان روستایی به دنبال امنیت اجتماعی هستند و میزان زنان سرپرست خانوار در میان آنان نیز افزایش پیدا کرده است، کمتر پیش می‌آید که خودزنان و یا خانواده‌هایشان در زمینه پرداخت حق بیمه کوتاهی کنند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر ظرفیت عظیمی از زنان روستایی برای کمک به توسعه ملی وجود دارند اما تمامی مسائل مربوط به این زنان که مطالبات گسترده‌ای در حوزه اشتغال و مسائل فرهنگی - اجتماعی دارند در حوزه اختیارات ووظایف وزارت جهاد کشاورزی قرار نمی‌گیرد.

بنی‌هاشم افزود: بنابراین اگر تمامی دستگاه‌های مربوطه درصدی از منابع مالی، خدماتی وآموزشی خود را به جمعیت زنان روستایی وعشایری اختصاص دهند اتفاق عظیمی در زمینه توسعه روستایی و ملی رخ خواهد داد. امروزه در دنیا زنان روستایی تنها استفاده کنندگان از مواهب توسعه نیستند. آن هایکی از فعالان ومشارکت کنندگان جدی در فرایند توسعه وپیشرفت محسوب می‌شوند. بر این اساس سازمان خواروبارجهانی، فائو تصریح می‌کند که مسئله توانمندسازی زنان روستایی تنها موضوعی منحصر به زنان نیست. بلکه موضوعی مرتبط با کل جامعه، توسعه وپیشرفت آن است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز