خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره مددکاری قوه قضائیه در گفتگو با ایلنا:

قانون حمایت از خانواده به زودی ابلاغ می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۱۵۲

«دستور العمل اجرایی این لایحه در وزارت دادگستری نوشته شده و تحویل رئیس قوه قضاییه شده است. / در دفا‌تر حمایت از حقوق زنان و کودکان به مشکلات مربوط به حوزه خانواده از جمله روابط زوجین و پیشگیری از اختلافات آن‌ها؛ اختلافات مالی و مسائلی کیفری مانند کودک آزاری مشکلات مربوط به نفقه، مهریه، حضانت فرزند و… پرداخته می‌شود.»

رئیس اداره مددکاری و خدمات مشاوره قوه قضائیه گفت: قانون حمایت از خانواده در مرحله ویرایش نهایی در قوه قضاییه قرار دارد و به زودی برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

«پرنیان قوام» در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد آخرین وضعیت قانون حمایت از خانواده گفت: دستور العمل اجرایی این لایحه در وزارت دادگستری نوشته شده و تحویل رئیس قوه قضاییه شده است.

وی ادامه داد: قانون حمایت از خانواده اکنون در مراحل نهایی ویرایش در قوه قضاییه قرار دارد و به زودی برای اجرا ابلاغ می‌شود.

گفتنی است لایحه حمایت از خانواده در اسفند ۱۳۹۱ به قانون تبدیل شد که بر اساس این قانون دادگاه خانواده با حضور رئیس یا دادرس علی‌البدل و دو مستشار تشکیل می‌شود که حتی المقدور یکی از مستشاران دادگاه از بانوان دارنده پایه قضایی باشد، رسمیت جلسه و صدور رای با اکثریت امکان‌پذیر است در حالیکه در قانون قبلی حضور مستشاران زن الزامی بود که این الزام برداشته‌شده است.

همچنین اگر هر فرد خارجی بدون اخذ اجازه مذکور در ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی با زن ایرانی ازدواج نماید، به حبس از نود و یک روز تا یک سال محکوم می‌شود. در این صورت زن چنانچه به اختیار خود ازدواج کرده باشد و ولی دختر در صورتی که ازدواج به اذن وی صورت گرفته باشد و همچنین عاقد به عنوان معاون در جرم مزبور محکوم خواهند شد.

وظایف دفا‌تر حمایت از حقوق زنان

قوام در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه دفا‌تر حمایت از حقوق زنان و کودکان این قوه نزدیک به ۱۰ سال است ایجاد شده است گفت: این مراکز در دادگستری‌های کل کشور، مراکز استان‌ها و چند شهر بزرگ هر استان وجود دارد.

وی در مورد وظایف این دفا‌تر افزود: در این دفا‌تر به مشکلات مربوط به حوزه خانواده از جمله روابط زوجین و پیشگیری از اختلافات آن‌ها؛ اختلافات مالی و مسائل کیفری مانند کودک آزاری مشکلات مربوط به نفقه، مهریه، حضانت فرزند و… پرداخته می‌شود.

قوام ادامه داد: این دفا‌تر برنامه سالانه‌ای برای بازدید از زندان و کانون‌های اصلاح و تربیت دارد، همچنین به ارائه مشاوره حقوقی و روان‌شناختی با همکاری بهزیستی می‌پردازد و افراد را برای برخورداری از حمایت‌های مالی به بهزیستی و کمیته امداد معرفی می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز