خبرگزاری کار ایران

میانگین عمر زنان ایرانی دو برابر شده است

asdasd
کد خبر : ۱۵۲۴۶۴

خوشبختانه خانم ها از بیشترین سلامت زیستی و مراقبت‌های بهداشتی برخوردار بوده و به دور از بسیاری از آسیب‌ های گذشته می‌توانند در هر سنی ازدواج کرده و توفیق فرزندآوری را در بعد از سنین ۴۰ و ۴۵ سالگی داشته باشند.

ایلنا: رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی با بیان اینکه ازدواج زنان بعد از ۳۵ و ۴۰ سالگی به پدیده ای طبیعی تبدیل شده است، گفت: امید به زندگی در نیم قرن گذشته در جمعیت زنان و مردان به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است، به گونه‌ای که میانگین عمر خانم‌های ایرانی نسبت به یکصد سال گذشته حدود دو برابر شده است.

به گزارش ایلنا، " غلامعلی افروز " در نهمین نشست اندیشه‌ورزی با موضوع «ازدواج در آئینه سن زیستی و روانی و فرزندآوری بعد از ۴۵ سالگی؛ نگاهی فراتر از باورهای کلیشه ‌ای» با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر خانواده، برترین بستر آرامش گری متقابل زن ها و شوهرهاست. هدف غایی ازدواج، احساس آرامش و تجربه خوشبختی است و دیگر عملکردهای ازدواج همچون ارضای مطلوب و مشروع تمایلات جنسی و کشش های نفسانی و فرزندآوری از پیامدها و نتایج قهری ازدواج است و نه هدف اصلی آن.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می توان برای ازدواج، یک سقف محدود سنی را تعیین و تعریف کرد، گفت: در آموزه های عقلانی و جهان شمول دینی و در فرهنگ های متعالی در گستره جغرافیایی زمین، هیچ سقف سنی‌ برای ازدواج تعیین نشده است. همه زن ها و همه مردها برای همیشه زندگی، به ویژه در سال های سالمندی و پیری، بیشتر به آرامش نیاز دارند و ازدواج برای داوطلبان دل آرام ازدواج در هر سنی، ارزشمند و مطلوب است.

به گفته افروز زندگی بدون همسر و مجرد ماندن آقایان و به ویژه خانم ها به صرف اینکه سن ایشان بالای ۴۰،۵۰، ۶۰ و حتی بیشتر از ۷۰ سال است، نمی‌تواند در قاموس هستی و از منظر خالق زوج‌آفرین، امری میمون و مطلوب باشد. نباید خانم و یا آقایی که ازدواج ناموفقی را در گذشته تجربه کرده و یا به دلایلی همسر قبلی ‌اش را از دست داده است، اندیشه ازدواج مجدد، مطلوب و دل آرامی را از دست بدهد ولو آنکه در سنین کهنسالی به سر می برد.

سلامت زیستی و پویایی حیاتی دختران ۴۰ ساله امروز همانند دختران ۲۰ ساله چهل تا پنجاه سال گذشته است

استاد ممتاز دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران اضافه کرد: امید به زندگی در نیم قرن گذشته در جمعیت زنان و مردان به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است، به گونه‌ای که میانگین عمر خانم‌های ایرانی نسبت به یکصد سال گذشته حدود دو برابر شده است.

وی تصریح کرد: سلامت زیستی و پویایی حیاتی دختران ۴۰ ساله امروز همانند دختران ۲۰ ساله چهل تا پنجاه سال گذشته است و مطلقاً روا نیست که در مخاطب قرار دادن دختران مجرد ۴۰ سال به بالا که عموماً از نظر زیستی و روانی آمادگی کامل برای ازدواج موفق و فرزندآوری مطلوب دارند اصطلاحات فوق العاده قدیمی نظیر «پیر دختر» را که نشان از واماندگی فرهنگی و دور بودن از یافته های پژوهش‌های نوین و جهان ‌شمول است - به زبان جاری کرد و علاوه بر ایجاد اضطراب و تعارض در آنها و خانواده‌های ایشان مانع فرهنگی دیگری را به موانع ازدواج افزود.

زنان ۴۵ ساله به دور ازآسیب های گذشته ازدواج کنند و فرزند بیاورند

افروز ادامه داد: استانداردهای بهداشتی نسبت به گذشته فوق‌العاده فراگیر شده است و خوشبختانه خانم ها از بیشترین سلامت زیستی و مراقبت‌های بهداشتی برخوردار بوده و به دور از بسیاری از آسیب‌ های گذشته می‌توانند در هر سنی ازدواج کرده و توفیق فرزندآوری را در بعد از سنین ۴۰ و ۴۵ سالگی داشته باشند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت و اصالت ازدواج و فرزندآوری در دوره جوانی، با ارائه نتایج پژوهش‌های سال های اخیر در چندین کشور گفت: حقیقت این است که ازدواج خانم‌ها بعد از ۳۵ و ۴۰ سالگی نیز به پدیده‌ای کاملاً طبیعی تبدیل شده است.

افروز تصریح کرد: فرزندآوری بعد از ۴۰ سالگی دیگر نمی‌ تواند پدیده‌ای غیرعادی و غیرمعقول تلقی گردد، چرا که به دلیل سلامت زیستی خانم ها و برخورداری غالب ایشان از رحم سالم و شرایط مطلوب زیستی و روانی و مراقبت های ویژه بهداشتی و پزشکی و بعضاً غربال گری های لازم ژنتیکی و کروموزومی، عموماً نوزادان این قبیل مادران از سلامت عمومی قابل توجهی برخوردار هستند و مطالعات حاکی از آن است که فراوانی آسیب‌پذیرفتگی ها یا معلولیت های جسمی یا ذهنی در نوزادان این قبیل مادران، دیگر همانند یکصد سال و یا نیم قرن گذشته نیست و در غالب موارد، میانگین آسیب‌پذیرفتگی نوزادان ایشان کمتر از میانگین کل نوزادان جامعه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز