خبرگزاری کار ایران

مدیر انجمن حامی زنان مطرح کرد:

زنان قربانیان اصلی حضور جنبش‌های بنیانگرایانه در منطقه‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۹۲

بازی‌های سیاسی در دهه‌های گذشته، جنگ‌های ویرانگری را رقم زده است که موجب مهاجرت اجباری و بدبختی زنان شد و این موجود سرنوشت‌ساز جامعه را به بدبختی‌های زیادی کشاند.

ایلنا: مدیر انجمن حامی؛ زنان را قربانیان اصلی حضور جنبش‌های بنیانگرایانه در منطقه دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گروه قضات محاکم افغانستان در چهارمین روز حضور خود در ایران در نشست هم‌اندیشی با عنوان آثار جنگ و خشونت‌های ناشی از افراطی‌گری بر زنان و کودکان منطقه که به همت انجمن حامی(انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده) در هتل باباطاهر تهران برگزار شد، حضور یافتند.

در ابتدای این نشست؛ فاطمه اشرفی(مدیر انجمن حامی و عضو پویش مادران مسلمان برای صلح) اظهار داشت: با بروز پدیده افراطی‌گری مذهبی شاهد تغییرات در شرایط منطقه هستیم که زمینه را برای از بین رفتن حقوق مردم فراهم کرده است.

وی ادامه داد: نمونه بارز آن بروز پدیده طالبان در افغانستان بود. برهیچ کسی پوشیده نیست که حضور طالبان چه آثار نگران کننده‌ای بر جای گذاشته است. با مشابه این پدیده، در حضور الشاب در آفریقا و در کشورهای عربی با القاعده روبرو هستیم. اینها نگرانی‌هایی است که آثار عملی آن را داریم می‌بینیم.

وی با بیان اینکه همین مسئله باعثشد تا در ماه‌های اخیر تلاشی از سوی زنان فرهیخته ایران که دغدغه اثرات مخرب جنگ‌هایی این چنین بر زنان و کودکان داشتند، به نام پویش مادران مسلمان برای صلح شکل بگیرد، اظهار داشت: این حرکت، تلاش برای ایجاد فرصتی است برای اینکه زمینه همکاری میان زنان کشورهای مسلمان و زنان مسلمان در سایر کشورها فراهم شود.

وی با بیان اینکه این ابتکار عمل با شور و شوق زیادی روبرو شد و گرایش‌ها و سطوح مختلف نسبت به این مسئله پاسخ مثبت دادند، گفت: یکی از گروه‌هایی که اعلام آمادگی کرد، جامعه قضات زن افغان بود که در این هیئت اعضای زیادی از قضات زن وجود دارد.

اشرفی درمورد دعوت از این جامعه اظهار داشت: فکر کردیم شاید لازم باشد این جامعه آنچه را که در جنگ شاهد بود، با زبان خودشان بیان کند، تا با جنبه‌هایی از خشونت علیه زنان بر اثر جنگ آشنا شویم.

رئیس دادگاه اطفال افغانستان: جنگ مستقیم به شرف زن صدمه می‌زند

در ادامه این نشست؛ هما علیزوی(رئیس دادگاه اطفال افغانستان و عضو پویش مادران مسلمان برای صلح) با بیان اینکه زنان افغان بیشتر از همه؛ از جنگ‌ها در این کشور متأثر شدند، گفت: زنان در جنگ با از دست دادن فرزند، پدر، شوهر، برادر روبرو هستند.

وی ادامه داد: آثار مخرب جنگ بر روح و روان زن تأثیر گذاشته است. این زنان باید به کجا پناه ببرند، جز ریختن اشک و تحمل در فقر و آوارگی چاره‌ای نداشته‌اند. بازی‌های سیاسی در دهه‌های گذشته، جنگ‌های ویرانگری را رقم زده است که موجب مهاجرت اجباری و بدبختی زنان شد و این موجود سرنوشت ساز جامعه را به بدبختی‌های زیادی کشاند.

به گفته وی؛ دین اسلام برای زن ارزش زیادی بیان کرده و بهشت را زیر پای مادران عنوان کرده است. این یعنی زن ستون اجتماع است. اما جنگ به این قشر که نقش کلیدی در تربیت اجتماع دارد؛ آسیب جدی می‌زند.

علیزوی معتقد است که جنگ مستقیم به شرف زن صدمه می‌زند، همچون دوره طالبان که زنها مورد توهین واقع شدند و از ابتدایی‌ترین حقوق اجتماعی بازماندند. زنان در خانه‌هایشان محصور شدند و خشونت و افراطی‌گری صدمات زیادی به زنان وارد کرد.

رئیس دادگاه اطفال افغانستان با بیان اینکه ما با همه زنان زجرکشیده هم نوا هستیم، اظهار امیدواری کرد تا شرایطی فراهم شود و روزی بیاید که هیچ زنی قربانی جنگ و خشونت نشود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز