خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن‌ صنفی کارگران خباز:

تامین اجتماعی در محاسبه سابقه سخت و زیان آور کارگران خباز سنگ اندازی می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۸۲۹۷۰

بسیاری از کارگران خباز که بیش از ۱۰ سال در کارگاه‌های خبازی مختلف اشتغال داشته‌اند از سازمان تأمین اجتماعی درخواست کرده‌اند قانون مشاغل سخت و زیان آور برای آنان اجرا شود اما سازمان سابقه سخت و زیان آور آنان در کارگاه‌های خبازی تعطیل شده را به حساب نمی‌آورد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران خباز کشور ضمن بیان اینکه کارگران خباز در تورم فعلی با مزدپایه ۹۱ زندگی‌شان را می‌گذرانند، از دولتمردان خواست با پذیرفتن واقعیت‌های اقتصادی جامعه برای حل این بحران چاره ای بیندیشند.

«علی یزدانی» در این باره به ایلنا گفت: افزایش دستمزد برای همه آحاد جامعه از اول فروردین ماه ملاک قرار می‌گیرد اما ما کارگران خباز در سراسر ایران در سال ۹۲ و همچنین از ابتدای سال جاری تا به امروز هیچگونه افزایش دستمزدی نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: این در حالی است که دستمزد همه کارگران در سال‌های ۹۲ و ۹۳ در هر سال ۲۵ درصد افزایش یافته، بنابرین جمعاً ۵۰ درصد از افزایش قانونی دستمزد ما اجرا نشده است.

این فعال کارگری افزود: به دلیل آنکه نان کالایی حساس و به عبارتی قوت غالب جامعه است افزایش قانونی دستمزد ما به افزایش قیمت نان مشروط شده و دولت در این خصوص از کارفرمایان خبازی ها حمایت می‌کند.

یزدانی در تشریح توجیه کارفرمایان خبازی ها برای افزایش ندادن مزد پایه کارگران، تصریح کرد: کارفرمایان خبازی ها می گویند وقتی دولت اجازه افزایش قیمت نان به میزان یک ریال هم نمی‌دهد، چگونه حقوق کارگران را افزایش دهیم؟

وی در ادامه ضمن انتقاد از آنچه سنگ اندازی سازمان تأمین اجتماعی برای محاسبه سابقه سخت و زیان آور کارگران خبازی ها می‌خواند، گفت: بسیاری از کارگران خباز که بیش از ۱۰ سال در کارگاه‌های خبازی مختلف اشتغال داشته‌اند از سازمان تأمین اجتماعی درخواست کرده‌اند قانون مشاغل سخت و زیان آور برای آنان اجرا شود اما سازمان سابقه سخت و زیان آور آنان در کارگاه‌های خبازی تعطیل شده را به حساب نمی‌آورد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران خباز کشور در پایان با اشاره به مکاتبات نهاد صنفی متبوعش با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و معاون روابط کار وزارت کار، مدعی شد: این شیوه محاسبه سابقه سخت و زیان آور برای کارگران خباز با رأی دیوان عدالت اداری در همین رابطه که به منزله قانون است، مغایرت دارد اما مسئولان دولتی به این رأی تمکین نمی‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز