خبرگزاری کار ایران

وزیر کار:

کارگران مشمول دریافت یارانه خواهند شد

asdasd
کد خبر : ۱۵۸۱۶۴

«تعیین دستمزد سال جاری در تفاهم کامل میان شرکای اجتماعی تعیین شد / کارگران مشمول دریافت یارانه خواهند شد / حدود ۶ میلیون نفر فاقد بیمه هستند / درصدد کاستن هزینه از جیب بیماران هستیم / با رشد بیکاری و بیکاری انباشته شده مواجه هستیم / بخشی از منابع حاصل از اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها به سمت تولید سوق می یابد».

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر روح خیر جمعی در ایرانیان، گفت: هم اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه می شود که اگر انصراف از دریافت یارانه افزایش یابد، سفره های فقرا غنی تر خواهد شد.

به گزارش ایلنا «علی ربیعی» در گفت و گویی تلویزیونی، در خصوص موضوع انصراف از یارانه، افزود: با وجودی که اجرای فاز دوم یارانه ها از سه سال پیش تکلیف قانونی بوده و باید اجرایی می شد اما روند اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه ها صحیح نبود که تلاش می شود فاز دوم این قانون، به شکل صحیح و کامل توسط دولت اجرا شود.

وی پرداخت یارانه را یکی از سیاست های مورد توجه دولت ها که همواره از منابع درآمدی آن در جهت توسعه کشور استفاده می کنند، یاد کرد.

ربیعی با انتقاد از کامل اجرا نشدن فاز اول هدفمندی یارانه ها، گفت: پایین نگه داشتن قیمت انرژی در ایران نه تنها فقر را کاهش نداد بلکه سبب افزایش مصرف و قاچاق سوخت به کشورهای همسایه شد.

به گفته این مقام مسئول، پایین نگه داشتن قیمت انرژی سبب وارد شدن خسارت به اقتصاد شده که باید این رویه اصلاح می شد، ضمن آنکه هدفمندی که در ذات قانون بود نه تنها بدرستی تحقق نیافت بلکه سبب گسترش فقر و بیکاری شد.

وزیر کار با بیان آنکه با پایین نگه داشتن قیمت حامل های انرژی کرامت مردم را حفظ نکرده ایم، افزود: با وجودی که دولت و مجلس همسو بایکدیگر بر ضرورت اجرای هدفمند کردن یارانه ها تاکید داشتند اما با اجرای نادرست فاز نخست کارشناسان اقتصادی افزودند پولی که از هدفمندی یارانه ها به مردم داده می شود به یک جیب وارد و چند برابر آن از جیب دیگر خارج می شود.

تمهیدات دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص تصمیم دولت برای کاهش نگرانی مردم در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، اظهار داشت: در گام نخست و پیش از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، دولت تلاش کرد که نرخ تورم را کاهش دهد که در این زمینه به موفقیت های چشمگیری نیز دست یافت.

ربیعی همچنین در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، ادامه داد: اجرای فاز دوم با شیب ملایمی آغاز خواهد شد و تغییر نامتعارفی در قیمت ها ایجاد نمی شود.

وی یادآور شد: به طور مثال دولت در افزایش قیمت گازوئیل وضعیت کشاورزان را در نظر می گیرد به طوری که افزایش قیمت به گونه ای نخواهد بود که کشاورزان دچار شوک شوند. افزایش نرخ تورم حتی کمتر از رشد نرخ تورم در دوره های قبلی خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد که نرخ تورم در ماههای آتی به رقم ۲۵ درصد کاهش یابد.

تعیین دستمزد ۹۳ با تفاهم کامل شرکای اجتماعی

ربیعی در خصوص حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۳، گفت: تعیین دستمزد سال جاری در تفاهم کامل میان شرکای اجتماعی تعیین شد، خوشبختانه کارگران و کارفرمایان با یک درک مشترک دستمزد امسال را تعیین کردند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ ادامه داد: حداقل دستمزد ۲۵ درصد، حق مسکن کارگران پیشتر دو برابر شده بود و هزینه خواربار به ۸۰ هزار تومان ارتقا یافت به طوری که می توان گفت حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۳ در مجموع بیش از ۲۸ درصد نسبت به سال ۹۲ رشد داشته است.

وی تاکید کرد: کارگران مشمول دریافت یارانه خواهند شد، سیاست امنیت غذایی که دولت تدبیر و امید پیگیری می کند برای مبارزه با فقر مطلق است.

بیمه ها و تامین سلامت مردم

وی ضمن قدردانی از ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص سلامت، اظهار داشت: ابلاغیه یادشده موجب دلگرمی و حمایت بیشتر از موضوع سلامت مردم است، خوشبختانه در دولت هماهنگی و تعامل میان وزرا در خصوص ارتقا سلامت مردم به نحو شایسته ای مشاهده می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ تاکید کرد: موضوع سلامت یکی از مباحثبسیار جدی است که از سوی رئیس جمهور منتخب مردم، پیگیری می شود.

به گفته ربیعی، بخشی از درآمد حاصل از انصراف مردم برای دریافت نقدی یارانه به ارتقا بخش سلامت اختصاص خواهد یافت. همچنین یک درصد از سهم مالیات ارزش افزوده قرار است به موضوع سلامت مردم تخصیص یابد.

وی گفت: برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید همه ایرانی هایی که فاقد دفترچه بیمه هستند، دفترچه درمان دریافت خواهند کرد.

وی از دیگر خدمات ارزشمند دولت طی هشت ماه گذشته را افزایش سرانه درمان روستائیان از پنج هزار تومان به ۱۶هزار و ۶۰۰ تومان عنوان کرد، ضمن آنکه پیشتر به اعتبار دفترچه ها توجه نمی شد اما امروز با افزایش ارزش سرانه اعتبار دفترچه ها نیز افزایش می یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: دولت یازدهم در صدد است که هزینه از جیب بیمار را کاهش دهد و نگذارد بیمار به غیر از رنج بیماری نگرانی دیگری را تحمل کند.

ربیعی در خصوص سرانه بیمه جامعه شهری نیز گفت: سرانه بیمه جامعه شهری را علیرغم وضعیت بودجه ای به ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان ارتقا داده ایم، ضمن آنکه هم اکنون طرح بیمه اجباری را به دولت می بریم تا همه آحاد جامعه از این امنیت برخوردار شوند.

وی تعداد افرادی که فاقد دفترچه های بیمه هستند را حدود ۶ میلیون نفر ذکر کرد و گفت: در برخی از موارد، افراد دارای ۲تا سه دفترچه هستند که با الکترونیکی شدن اطلاعات افراد بیمه شده این همپوشانی ها از بین می رود.

تشکیل منظم شورای عالی بیمه

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ اظهار داشت: شورای عالی بیمه در دولت تدبیر و امید همواره نشست های متعددی داشته است. در موضوع بیمه نیاز به اصلاح ساختارها داریم و برای این منظور شورای راهبری اصلاح ساختارها بیمه را در وزارتخانه های بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی طراحی کرده ایم.

وی ادامه داد: همچنین کمیته های مختلفی طراحی شده و دفترچه های بیمه هم به سمت الکترونیکی شدن پیش می روند.

بدهی تامین اجتماعی

ربیعی از اقدا مات ارزشمند سازمان تامین اجتماعی در دولت یازدهم را تسویه بدهی های صندوق تامین اجتماعی با داروخانه ها ذکر کرد و گفت: بدهی صندوق تامین اجتماعی به مراکز درمانی و بیمارستانها در حال تسویه است و این در حالی بود که در سالهای گذشته همواره سازمان تامین اجتماعی به مراکز درمانی، بدهکار بود.

وزیر کار یادآور شد: در سال ۹۳ درصدد هستیم که بدهی های سازمان تامین اجتماعی به مراکز درمانی را صفر کنیم.

ربیعی تاکید کرد: در کنار همه این موارد باید فرهنگ استفاده از دفترچه، دارو و مراجعه به پزشک نیز ارتقا یابد تا طوری نباشد که مردم بی رویه دارو مصرف و یا برای تشخیص بیماری به چندین پزشک مراجعه کنند.

هدفمندی و اشتغال

ربیعی اضافه کرد: بخشی از منابع حاصل از اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها به سمت تولید سوق می یابد، هرچند این مهم باید در فاز نخست اجرا می شد اما متاسفانه به دلیل سوء مدیریت این امر تحقق نیافت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ تاکید کرد: هم اکنون با رشد بیکاری و بیکاری انباشته شده مواجه هستیم که کار دولت را با مشکل مواجه می کند، ضمن آنکه دانشجویانی که هم اکنون در حال تحصیل هستند با یک تاخیر چند ساله بزودی وارد بازار کار می شوند.

وی با اشاره به بیکاری متورم در کشور تصریح کرد: نیروی کار با ذائقه های متفاوت و فرهنگ جدید، تحصیلات بالا و همچنین زنان تحصیلکرده در حال ورود به بازار کار هستند که شرایط جدیدی را در خصوص موضوع اشتغال و بیکاری ایجاد خواهد کرد.

ربیعی با بیان اینکه سالانه یک میلیون نفر وارد بازار کار می شوند، گفت: حتی اگر یک ریال از درآمد هدفمندی یارانه ها به جامعه بازگردد جامعه را به سوی سعادت سوق داده ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ تاکید کرد: شغل پدیده ای فرهنگی و اجتماعی است، خانواده سه نفره ای که یک میلیون تومان درآمد دارد اگر درآمد ۱۳۵هزار تومانی از محل هدفمندی را دریافت کند ارزشمندتر است یا اینکه از محل درآمد آن خانواده به اشتغال یک فرد کمک شود؟

تدابیر اتخاذ شده برای اشتغال

ربیعی افزود: مهار تورم یکی از برنامه های مهم دولت برای اشتغال بود زیرا در صورتی که تورم افزایش یابد، دیگر اشتغال مقرون به صرفه نیست.

وزیر کار ادامه داد: همچنین دولت در صدد است که بنگاههایی که ظرفیت جذب نیروی کار را دارند، توسعه دهد.

به گفته این مقام مسئول، مسئله اشتغال فقط موضوع پول نیست بلکه نیاز به تغییر ساختارها است.

وی گفت: آقای روحانی بر رفع مشکل بیکاری اهتمام خاصی دارد و به همین دلیل در نشست شورای عالی اشتغال که در سال جاری برگزار شد، حضور یافت.

وی همچنین با اشاره به نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد اشتغال، تاکید کرد: دولت در صدد است که در این حوزه اشتغال را توسعه دهد. مشاغل خانگی و صنایع کوچک از دیگر حوزه هایی بود که ربیعی بر ایجاد اشتغال در آن بخش ها تاکید داشت.

ربیعی تاکید کرد که با یونیدو نیز همکاری مشترک در زمینه اشتغال پایدار داریم. هم اکنون یک کمیته اصلی و سه کمیته فرعی از سوی دولت برای بهبود فضای کسب و کار تشکیل شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ ادامه داد: دولت در خصوص بخش هایی که مغفول مانده نظیر صنعت جهانگردی اهتمام خاص دارد زیرا این حوزه ظرفیت ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بالا را دارد.

تعاونی ها ارتقا می یابند

ربیعی گفت: متاسفانه در سالهای اخیر توانمندی تعاونی ها مورد غفلت قرار گرفته و این بخش نتوانسته جایگاه واقعی خود را در اقتصاد بیابد.

وی یادآور شد: در بحثهدفمندی یارانه ها به موضوع توسعه بخش تعاون توجه جدی خواهد شد و تعاونی های تولیدی مورد توجه قرار می گیرند.

سهام عدالت

وزیر کار در خصوص سهام عدالت نیز اظهار داشت: در صورتی که توزیع سهام عدالت بخوبی تحقق یابد می توان سهم بخش تعاون را از این طریق در اقتصاد افزایش داد.

احساس آرامش در جامعه

ربیعی در بخشی از سخنان خود به موضوع احساس آرامش در میان مردم اشاره کرد و گفت: کاهش تصادفات رانندگی در نوروز امسال نشان می دهد مردم نسبت به گذشته آرامش بیشتری یافته اند که این مهم از طریق همدلی میان مردم و دولت محقق شده است.

انصراف از دریافت یارانه ها

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در صورتی که انصراف از دریافت یارانه افزایش یابد، وضعیت حمل و نقل بهبود، سلامت مردم ارتقا، فقر کاهش و اشتغال افزایش خواهد یافت.

وی افزود: دولت تدبیر و امید با کمک مردم در تحقق اهداف یادشده مصمم است و مردم ایران در درک موقعیت ها بسیار هوشمند هستند و همواره در شرایط خاص به یاری منتخبان خود آمده اند.

وی با تاکید بر روح خیر جمعی در ایرانیان گفت: هم اکنون ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه می شود و در صورتی که انصراف از دریافت یارانه افزایش یابد سفره های فقرا غنی تر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دولت منتخب مردم از درآمد حاصل از انصراف، منابعی که در بخش های مختلف را سرمایه گذاری می کند به مردم گزارش می دهد.

ربیعی از مراجع تقلید، دانشگاهیان، هنرمندان و سایر اقشار مردم که به صف انصراف دهندگان از دریافت یارانه پیوسته اند، تشکر و قدردانی کرد و یادآور شد: روح جمعی مردم ایران با انصراف از یارانه سبب می شود تا دولت در برنامه های خود به خیر جمعی کمک کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: انصراف از یارانه باعثمی شود شغل ایجاد شود، ازدواج صورت گیرد و در نهایت از میزان آسیب های اجتماعی کاسته شود و رنج بیماری با رنج بی پولی گره نخورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز