خبرگزاری کار ایران

حذف یارانه حامل‌های انرژی؛

تقوی: ضعف دولت در اخذ مالیات از ثروتمندان را مزدبگیران جبران می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۸۵۸

چکیده: مهدی تقوی معتقد است حذف یارانه حامل‌های انرژی همانند طرح هدفمندی یارانه‌ها که در دولت احمدی‌نژاد اجرا شد، به تشدید رکود تورمی منجر می‌شود.

یک کار‌شناس اقتصادی معتقد است حذف یارانه حامل‌های انرژی همانند طرح هدفمندی یارانه‌ها که در دولت احمدی‌نژاد اجرا شد، به تشدید رکود تورمی منجر می‌شود.

«مهدی تقوی» در این باره به ایلنا گفت: در صورتی که بنزین گران شود، هزینه حمل و نقل بالا می‌رود و به تبع، قیمت کالا‌ها افزایش پیدا می‌کند و شاهد افزایش تورم افسار گسیختهٔ فعلی خواهیم بود که با سیاست اعلام شدهٔ دولت مبنی بر مهار تورم همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: از طرفی، وقتی که هزینه بنگاه‌های تولیدی افزایش پیدا کند، تولید کاهش می‌یابد، بیکاری گسترده‌تر می‌شود و فضای رکود اقتصادی تشدید خواهد شد.

به گفته تقوی، حذف یارانه حامل‌های انرژی‌‌ همان پیامدهای زیانبار طرح هدفمندی یارانه‌ها در پی دارد که به تورم ۴۰ درصدی و نرخ بیکاری بی‌سابقه دامن زد و ضریب جینی(شکاف طبقاتی) را افزایش داد.

این اقتصاددان و استاد دانشگاه، طرح هدفمندی یارانه‌ها را شاهکار دولت احمدی‌نژاد توصیف کرد که کشور را تا مرز ورشکستگی اقتصادی پیش برد و گفت: در صورتی که تصمیم دولت بر حذف یارانه حامل‌های انرژی در سال آینده است، تورم ناشی از آن باید در مزد ۹۳ کارگران پیش بینی شود.

وی تصریح کرد: دولت روحانی همانند دولت‌های گذشته امکان اخذ مالیات از ثروتمندان را ندارد یا شاید هم نمی‌خواهد و به جای آن از کارگران، کارمندان، معلمان و… مالیات می‌گیرد بنابراین قصد دارد درآمدش را از محل حذف یارانه حامل‌های انرژی تامین کند.

این کار‌شناس اقتصادی در پایان با انتقاد از تیم اقتصادی دولت روحانی به دلیل اجرای سیاست‌های راست گرایانه، اظهار کرد: تیم اقتصادی آقای روحانی تقریبا‌‌ همان تیم اقتصادی دولت سازندگی هستند که با اجرای سیاست تعدیل اقتصادی، محبوبیت آقای هاشمی را به شدت کاهش دادند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز