خبرگزاری کار ایران

جزئیات توافقات بندری ایران و اوکراین

asdasd
کد خبر : ۵۱۰۱۵۱

سفیر و مسئولان بلندپایه اوکراین با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره توسعه همکاری‌های دریایی و بندری و توسعه کریدورهای ترانزیتی مذاکره کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد سعیدنژاد در جلسه بررسی توسعه همکاری‌های دریایی و بندری ایران و اوکراین گفت: مسیر بندر بمبئی به بندرعباس و بنادر اوکراین می‌تواند مسیری ارزان، سریع و کوتاه در حوزه ترانزیت باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: باید کمیته‌ای متشکل از بخش خصوصی و دولتی فعال دو کشور، در حوزه دریا و بندر مشخص شود تا ارتباطات جامعی داشته باشند و به طور مشخص، پروژه‌های دریایی، بندری و ترانزیتی دو طرف را پیگیری کند.

وی ادامه داد: برای آنکه بتوانیم ایده توسعه خط ترانزیتی بندر بمبئی - بندرعباس و بنادر اوکراین را دنبال و ارزیابی کنیم، ضروری است کالا را به عنوان پایلوت، از این مسیر ترانزیتی عبور دهیم تا شرایط، زمان و هزینه‌های عبور ارزیابی شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهاد توسعه خواهرخواندگی بین بنادر ایران و اوکراین را مطرح کرد و گفت: در زمینه تأمین نیازهای دو طرف در حوزه دریا، انتقال دانش فنی، آموزش و سرمایه‌گذاری می‌توان مذاکرات جامعی داشت.

سعیدنژاد به وضعیت استراتژیک بندر ایران در خلیج فارس و دریای عمان اشاره کرد و گفت: مدل کلی سرمایه‌گذاری در بنادر ایران اینگونه است که تأسیسات زیربنایی از محل منابع عمومی و دولتی تأمین می‌شود که در این باره می‌توان به حوضچه بندری و اسکله‌ها اشاره کرد اما بقیه فعالیت‌ها از سوی بخش خصوصی در بنادر سرمایه‌گذاری می‌شود. در واقع انبارها، سیلوها، محوطه‌ها و تجهیزات توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود.

وی افزود: بهره‌برداری از بخش خصوصی از طریق قراردادهای پیمانکاری است اما در بقیه موارد بخش خصوصی خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: سرمایه‌گذاران ما حاضرند در بنادر اوکراین و دریای سیاه نیز سرمایه‌گذاری کنند و ضروری به نظر می‌رسد شرایط از سوی کشور اوکراین فراهم شود.

سعیدنژاد اظهار داشت: ما در دریای کاسپین، خلیج فارس و دریای عمان آماده جلب سرمایه‌گذار هستیم.سرمایه‌گذاری‌های دو طرف موجب افزایش سهم ترانزیت و بار در کریدورهای مشترک می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش‌های فنی و دریایی دو طرف می‌توانند همکاری‌های مشترکی در راستای توسعه این بخش داشته باشند، گفت: گواهینامه‌های دریایی صادر شده از سوی دو طرف می‌تواند مورد پذیرش طرفین باشد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به عملیات تکمیل راه‌آهن ایران به اوکراین در مسیر انزلی - آستارا اشاره کرد و گفت: ما در چارچوب کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ارتباطاتی داریم که باید تقویت شود.

سعیدنژاد گفت: براساس مذاکرات قبلی مقرر است تا یک ماه آینده هیأتی از سازمان بنادر و دریانوری ایران به اوکراین برود و مذاکراتی با طرف اوکراینی داشته باشیم که این جلسه می‌تواند کمک مؤثری برای جدی شدن مذاکرات مذکور باشد.

وی افزود: منتظر این هستیم که ارتباطات قوی‌تری بین مجموعه‌های بندری و دریایی ایران و اوکراین در دو بخش خصوصی و دولتی فراهم شود.

بنابراین گزارش در ادامه این جلسه ویکتور یوشچنکنو رئیس جمهور سابق اوکراین که به همراه سفیر اوکراین در ایران در این جلسه حاضر شده بود، اظهار داشت: اوکراین در قسمت شرقی اروپا واقع شده است و از طریق دریا به گرجستان و ترکیه متصل است.

وی ادامه داد: اوکراین در زمینه حمل‌ونقل و ترانزیت کالا مایل به ارتقای همکاری با ایران است.

رئیس جمهور سابق اوکراین با اشاره به موقعیت مناسب جغرافیایی این کشور در کریدورهای بین‌المللی دنیا گفت: یکی از کریدورهای ترانزیتی ما از مسیر گرجستان برنامه‌ریزی شده و اوکراین برای حمل کالای خود از این کریدور به بندرعباس مصمم است.

وی افزود: در حال حاضر مذاکرات حمل کالا از طریق اوکراین به چین و آسیا شرقی در حال انجام است و همانطور که رئیس جمهور ما عنوان کرده است کوتاه‌ترین راه به اروپا و آلمان از اوکراین می‌گذرد.

وی با اشاره به اینکه اوکراین در سال ۲۰۱۶ میلادی به کریدور تراسیکا پیوسته است، گفت: اوکراین دارای کوتاه‌ترین مسیر برای کامیون‌ها به اروپای شرقی و غربی است.

وی گفت: اوکراین آماده است در زمینه تأمین ریل، سوزن ریل، لوکوموتیو و واگن قطار با کشور ایران همکاری کند.

در ادامه این جلسه همچنین مدیرکل همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی وزارت توسعه اقتصادی و بازرگانی اوکراین و جمعی از فعالان بخش خصوصی ایران و اوکراین در حوزه دریا و بندر مواردی را مطرح کردند که پس از آن، مقرر شد دو طرف زمینه را برای حضور بهتر بخش خصوصی در توسعه دریا و بندر دو کشور فراهم کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز