خبرگزاری کار ایران

ساخت بنادر اختصاصی گردشگری راهی برای ارتقای این صنعت / کشتی‌های کروز را ۲ ماهه کرایه کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۹۱۲۹۶

در حال حاضر تنها اسکله مخصوص گردشگری در منطقه نخل خدا واقع دربندرعباس در حال ساخت است همچنین فقدان طرح جامع بهره‌برداری از دریا بزرگترین مشکلی است که باید با متولی‌گری وزارت کشور تبیین شود و زیرساخت‌هایی از قبیل اسکله‌های گردشگری، ورود کشتی‌های کروز، پلاژهای دریایی، ساخت کلوپ‌های ساحلی جهت بهره برداری از دریا آماده شود.

به جرات می‌توان گفت هیچ کدام از دولت‌های گذشته برنامه منسجم و هدفمندی برای توسعه گردشگری دریایی ارائه نداده اند و در این سال‌ها هم رغبتی برای تولید نداشته اند.
در این سال‌ها با وجود داشتن ۲ هزار کیلومتر ساحل مستعد در شمال و جنوب کشور همچنین پتانسیل داشتن ارتباطات بین‌المللی از طریق دریا به این نعمت خدادادی جفای زیادی شد و به راحتی این بستر را در اختیار کشورهای همسایه قرار داده‌ایم در صورتی که در کشورهای اروپایی به دلیل زاویه دید متفاوت به این معقوله با ساده‌ترین ابزار از گردشگری دریایی درآمد کسب می‌کنند حتی کشور هند که در بسیاری از مسائل یک کشور عقب مانده‌تر از ایران است به دلیل سیاست‌های مناسب و برنامه ریزی هدفمند در این خصوص بالاتر از ما قرار دارد.


شاید بتوان ریشه‌ای ترین دلیل این مسئله را به تمدن ایران گره زد که در قرن‌های گذشته دریا تنها به عنوان ابزاری جهت ارتباطات اقتصادی و جابجایی کالا کاربرد داشته است اما در سال‌های آتی نیز تلاشی برای تغییر این رویکرد نشد داشتن نعمت‌های خدادای متعدد از قبیل چاه‌های نفت، معادن طلا، مس، روی و سنگ آهک به دریا مجالی برای قد علم کردن نداد.
مهدی شیرخانی فعال گردشگری در حوزه اکو توریست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با انتقاد به نگاه جزیره‌ای در این حوزه گفت: فعالیت‌های سازمان بنادر و سازمان گردشگری به عنوان دو متولی این امر به صورت یکپارچه و در راستای یکدیگر نیست در صورتیکه سازمان بنادرو دریانوردی موظف به مهیا کردن زیرساخت‌ها و سخت‌افزارهای استاندارد و بین‌المللی مورد نیاز ار قبیل شناور، ترمینال‌های مسافری، اسکله و بنادر لازم است و سازمان گردشگری باید نرم‌افزاها و نیروی انسانی را برای توسعه گردشگری دریایی مهیا کند.


وی تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی اقدام به ساخت اسکله و بندر می‌کند اما زاویه دیدش در راستای توسعه گردشگری نیست و این جای خالی باید به همکاری میان سازمان گردشگری پر شود.

وی در پاسخ به این سئوال که افزایش سفر دریایی تا ۱۴ میلیون نفر در سال گذشته را می‌توان نقطه عطفی در گردشگری دریایی دانست گفت: رشد سفرهای دریایی موجب ظرفیت سازی می‌شود و ما تا کنون ظرفیت حمل‌ونقل مسافر را بالا بردیم در صورتی‌که به آسایش و راحتی مسافران دریایی بی توجهی کرده‌ایم به همین دلیل با جایگزینی یک مسیر جدید از میزان سفرهای دریایی کاسته خواهد شد.


شیرخانی به پل خلیج فارس که قرار است بندرعباس را به قشم متصل کند اشاره کرد و افزود: با احداثاین پل مردم مسیر زمینی را به آبی ترجیح خواهند داد زیرا برای ایجاد جذابیت دریایی گردشگران شدیدا فکری نشده است.
این فعال گردشگری در حوزه اکو توریست ادامه داد: البته با احداثپل حوزه گردشگری دریایی به چالش کشیده خواهد شد که در صورت وجود چشم بازی منجر به تغییراتی در این حوزه می شود.


وی با اشاره به اینکه بعد مسافت حاشیه‌های ساحلی به پایتخت در تصمیمات تاثیر به سزایی داشته است تصریح کرد: فاصله نوار آبی شمالی و نوار آبی جنوبی به مرکز موجب کاهلی در انجام تصمیمات شده است.
شیرخانی در پاسخ به این سئوال که آیا ایران دارای کشتی کروز به عنوان یکی از ابزارهای توسعه گردشگری به شمار می رود گفت: خیر تا کنون در حد ملی توجهی به این معقوله نشده است و به دلیل اینکه این نوع کشتی از خاک کشور جدا می‌شود و نظارت بر روی آن نمی‌توان داشت یک گاردی در این معقول وجود دارد.


وی با اشاره به اینکه چگونه می‌توان این محدودیت‌ها را کاهش داد افزود: ما باید یک نگاه اقتباسی به قوانین بین المللی داشته باشیم همچنین نباید یک مسئله را فدای مسئله دیگر کنیم و به دلیل استراتژیک بودن خلیج فارس خود را محدود کنیم بلکه با مدیریت صحیح می‌توان این مشکل را از میان برداشت.


این فعال گردشگری در حوزه اکو توریست ادامه داد: می‌توان به صورت موقت و امتحانی کشتی های کروز را به مدت ۲ ماه از کشورهای استرالیا، امریکا، افریقای جنوبی، مالزی، سنگاپور و کره جنوبی برای یک لاین مشخص اجاره کنیم.
شیرخانی با بیان این مطلب که ساخت بنادر اختصاصی در حوزه گردشگری مفید است تصریح کرد: در حال حاضر تنها اسکله موجود در کشور با این عنوان در منطقه نخل خدا در بندرعباس است که هم اکنون در دست احداثاست.


فعال گردشگری در حوزه اکو توریست ادامه داد: طرح جامع بهره‌برداری از دریا با متولی‌گری وزارت کشور همچنین تفاهمنامه‌هایی بین سازمکان بنادر و گردشگری و اماده کردن زیرساخت‌ها از قبیل اسکله‌های گردشگری، ورود کشتی‌های کروز، پلاژهای دریایی، ساخت کلوپ‌های ساحلی می‌توانند زمینه ساز استفاده از دریا باشد.


وی با اشاره به اینکه کار کارشناسی در این زمینه برای جذب سرمایه گذار نشده است افزود: اگر تلاشی هم بوده در حد مطالعات متوقف شده است و قانونی در این راستا ابلاغ نشده است.
شیرخانی در پاسخ به این سئوال که آیا دولت یازدهم تا کنون برنامه‌ای برای توسعه صنعت گردشگری دریایی داشته است گفت: تنها فعالیتی که ما دیدیم ارسال نمامه ای بود که خواهان نظر نهادهای مختلف در مورد بهره‌برداری از دریا بودند که پس از آن دولت پیگیری دیگری نداشته است.

خبرنگار: شانلی عبادیان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز