رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد؛
تاکید وزیر راه و شهرسازی بر جایگزینی رویه های بتنی با آسفالت
رویههای بتنی هم از لحاظ کیفیت مطلوبتر از رویههای آسفالتی هستند و هم ۲ برابر آنها عمر مفید دارند همچنین به دلیل افزایش قیمت قیر و مازاد تولید سیمان این تغییر رویکرد مورد توجه قرار گرفته است.
محمد شکرچیزاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در اولین نشست این مرکز با اشاره به بخشنامه وزیر راه و شهرسازی مبنی بر جایگزینی رویههای بتنی به جای رویههای آسفالتی اظهار داشت: در کشور ما به دلیل عدم توجه به کیفیت قیر رویههای آسفالتی با مشکل مواجه بودهاند و عمر آنها به ۳ تا ۵ سال که کمتر از متوسط جهانی است تقلیل پیدا کرده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، وی دو دلیل را عامل اصلی چرخش به سمت رویههای بتنی دانست و افزود: افزایش قابل توجه قیمت قیر موجب شده است به غیر از رویههیا آسفالتی روشهای دیگر مورد توجه قرار گیرند همچنین به دلیل مازاد تولید سیمان که در کشور وجود دارد روش رویههای سیمانی انتخاب شده است.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: این نوع رویهها هم از لحاظ کیفیت مطلوبتر از رویههای آسفالتی هستند و هم از لحاظ مدت عمر ۲ برابر آنها عمر می کنند.
شکرچیزاده با اشاره به اینکه رویکرد غالب در کشور رویه های اسفالتی بوده است ادامه داد: در کمیتهای که به همین منظور و به دستور وزیر راه و شهرسازی تشکیل شده است سیاستهای تشویقی برای ترغیب شرکتهای راه کشور به سمت رویههای بتنی در حال بررسی است.
وی ترویج دانش رویههای بتنی و استفاده از مهمترین کارهای این مرکز اعلام کرد و ادامه داد: با دستور وزیر راه و شهرسازی کمیتهای برای توسعه و اشاعه رویههای بتنی در مرکز تاسیس کردهایم و از متخصصین و مهندیسین دانشگاهی کمکم گرفتهایم تا زمینههای مناسب را فراهم کنیم.
شکرچیزاده افزود: تا کنون اقدامات خوبی انجام شده است و بر اساس بخشنامه وزیر کارکرد رویه های بتنی با توجه به حساسیت اجرای ان مورد توصیه اکید قرار گرفته است.
وی با بیان این مطلب که اجرای این رویههای بتنی نظارت دقیقی را میطلبد ادامه داد: به این دلیل باید یک ارتباط سیستماتیک بین شرکتهای مربوط با مرکز تحقیقات به وجود بیاید همچنین به سازمانهای تابع تکلیف شده است که با همکاری مرکز اقدام به اجرای رویههای بتنی بکنند.