خبرگزاری کار ایران

عضو کابینه دولت یازدهم

عمران را به جای توسعه اشتباه گرفته‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۴۱۷

تا زمانی که ایفای نقش راهبردی وظیفه دولت است مهندسین تنها کارگزار باقی خواهند ماند و میزان بهره وری از حجم سرمایه گذاری اندک خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا کنون در هیچ یک از ابعاد صنعت، کشاورزی و دیگر حوزه‌ها توسعه صورت نگرفته است و عمران به جای توسعه به کار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در چهلمین سالگرد تاسیس جامعه مهندسان مشاور ایران ضمن اشاره به اینکه در تصمیمات باید گذشته ایران و آینده درکنارهم لحاظ شوند اظهار داشت: باید به صراحت بگویم در هیچ یک از دولت‌ها توسعه صورت نگرفته است همیشه این موضوع در صدر قرار گرفته است اما عمده کاری که انجام شده عمرانی بوده است.

وی ادامه داد: در هیچ زمان از توسعه به عنوان موتور محرک استفاده نشده است و با وجود قرار داشتن در پارادایم عمرانی صحبت از برنامه‌های توسعه ای می‌کنیم که در حوزه مهندسی نیز این موضوع صدق می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی مهندسین را پیشتاز در فعال کردن موتور توسعه دانست و گفت: باید از دوران عمرانی توسط دولت عبور کرد و این وظیفه را برعهده شهروندان که مهندسین جزیی از آن‌ها محسوب می‌شوند گذاشت.

آخوندی با تاکید بر نیاز کشوربه مهندسین شهروند به جای کارگزار افزود: کشور نیار به مهندسین پرسشگر دارد نه پاسخ دهنده، که به دنبال حق خود از توسعه کشور به عنوان یک شهروند باشند و قبل از انجام کار فنی به فکر انجام وظیفه خود به عنوان شهروند هستند اما تا کنون پرسش اجتماعی که مربوط به توسعه ایران باشد شکل نگرفته است.

وی تصریح کرد: در این زمان خواهیم توانست بهترین میزان بهره وری را از سرمایه گزاری‌هایمان داشه باشیم.

عضو کابینه دولت یازدهم شرط اثرگذار بودن فعالیت‌های عمرانی دولت وصل بودن آن به سازمان اجتماعی اعلام کردو ادامه داد: تاکنون طرح‌های جامع شهری، توسعه منطقه‌ای و ناحیه بسیاری تا کنون به تصویب رسیده است اما به ندرت به سازمان اجتماعی پیوند خورده است و به این دلیل بوده که در ‌‌نهایت بسیار کم اثر بوده‌اند.

وی با اشاره به نقش مهندس به عنوان هدایتگر جامعه گفت: تا زمانی که ایفای نقش راهبردی وظیفه دولت است مهندسین تنها کارگزار باقی خواهند ماند و میزان بهره وری از حجم سرمایه گذاری اندک خواهد بود.

آخوندی میزان راندمان کشور را را در مقایسه با دیگر کشور‌ها یک پنجم بیان کرد و ادامه داد: به دلیل گسسته بودن اقدامات عمرانی از یکدیگر است به طوری که ما اکنون ۱۰ هزار کیلومتر خط راه آهن در کشور تعریف کرده‌ایم اما در ناوگانمان عمری ۲۹ ساله دارد.

وزیر ره و شهرسازی افزود: با توجه به زبان مشترکی که در دولت جدید به وجود آمده است یک باید به مطرح کردن خواسته‌ها در نهادهای تخصصی توجه نشان داد، دوم باید تصمیمات در سازمان اجتماعی گرفته شود زیرا تصمیماتی اداری فاقد کارایی لازم هستند.

وی تصریح کرد: موفقیت بنده در گرو تبدیل مسائل به مسائل اجتماعی است و در غیر این صورت هزینه‌ها را هدر داده‌ام.

آخوندی به چند راه‌کار برای عبور از مرحله عمران و رسیدن به توسعه اشاره کرد و ادامه داد: ماندگاری بنگاه‌های توصعه از مسائلی است که به آن بی‌توجهی می‌شود و بنگاه با تاسیس فرد موسس شروع به کار می‌کند و با مرگ وی به کار خود پایان می‌دهد و باید به بنگاه به عنوان یک سرمایه ملی نگاه کرد.

عضو کابینه دولت یازدهم افزود: باید هر امر مهندسی در امر پیرامونی آن دیده شود که بازده قابل قبولی داشته باشدبه عنوان مثال ساخت یک آزادراه را به عنوان یک کار مهندسی نبینیم بلکه آن را باید کریدر توسعه به حساب آورد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مسئله که بنده بسیار بر آن تاکید دارم این است که رابطه طرح جامع شهری را باید با سازمان اجتماعی آن کنیم و بدانیم شهر مجموعه‌ای متشکل از مجموعه‌ای از انسان‌ها است که در آن زندگی می‌کنند و باید نقش آن‌ها را در طرح شهر سازی در نظر بگیریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز