خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن صنفی شرکت های کنترل و بازرسی ساختمان در گفت‌وگو با ایلنا خبر داد:

مظنه امضافروشی مهندسان ۱۵ میلیون تومان

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۴۳۳

مهندسان بابت این رقم امضای خود را به کارفرمایان و مالکان پروژه می فروشند و ساختمان بدون نظارت مهندس ناظر و سایر عوامل دخیل در این امر ساخته می شود / پدیده دیگر اجاره مدارک دانشگاهی و پروانه اشتغال بکار به شرکت‌های ساختمانی است که قیمت ان هم بستگی به میزان تحصیلات مهندسان دارد.

رییس انجمن صنفی شرکت‌های کنترل و بازرسی ساختمان با بیان اینکه مظنه امروز فروش امضای مهندس ناظر دارای پروانه پایه یک برای پروژه‌های ساختمانی چیزی حدود ۱۵ میلیون تومان در سال است، گفت: ‌ مهندسان بابت این رقم امضای خود را به کافرمایان و مالکان پروژه می‌فروشند و ساختمان بدون نظارت مهندس ناظر و سایر عوامل دخیل در این امر ساخته می‌شود.

علی اصغر کاردوست در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا ادامه داد‌: علاوه بر امضا فروشی، پدیده دیگر اجاره مدارک دانشگاهی و پروانه اشتغال به کار به شرکت‌های ساختمانی است که قیمت ان هم بستگی به میزان تحصیلات مهندسان دارد.

وی با اشاره به تاثیر مکانسیم عرضه و تقاضا بر قیمت امضا فروشی و اجاره مدارک دانشگاهی و پروانه اشتغال بکار، اظهار کرد: نرخ اجاره مدارک تحصیلی و پروانه اشتغال به شرکت‌های ساختمانی که اعضای ان شرکت مهندس نیستند و اغلب بساز بفروش هستند، ‌۵ میلیون تومان در سال است البته این قیمت بنا بر مقطع تحصیلی مهندسان متغیر است.

کاردوست با بیان اینکه امضافروشی و اجاره مدارک و پروانه اشتغال مهندسان به شرکت‌های ساختمانی پدیده جدیدی نیست، گفت: پروانه اشتغال، صلاحیت افراد برای ورود به رشته‌های مهندسی را تایید می‌کند بنابراین امروز که افراد مختلفی از صنفوف غیر مرتبط وارد ساختمان سازی شده‌اند به این مجوز نیاز دارند و هر وقت هم نیازی وجود داشته باشد بازارش هم ایجاد می‌شود.

رییس انجمن صنفی شرکت‌های کنترل و بازرسی ساختمان ادامه داد: ‌ امضا فروشی به یکی از تخلفات رایج تبدیل شده که در این پروسه مهندسان براساس وسعت فعالیتی که در پروانه‌شان ذکر شده بدون آنکه نظارتی بر نحوه ساخت و ساز داشته باشند و یا مسئولیتی را بر عهده بگیرند، بابت سرقفلی امضا وجهی را از کارفرما و مالک پروژه دریافت می‌کنند.

وی افزود: ‌تخلف دیگری که امروز در حال رواج است، ‌ استفاده از مدارک و پروانه اشتغال به کار مهندسان در شرکت‌های مهندسی و ساخت و ساز ساختمانی است بدون انکه این مهندسان در این شرکت‌ها حضور یا فعالیت داشته باشند.

کاردوست با بیان اینکه شرکت‌ها براساس درجه تحصیلات مهندسان رتبه بندی می‌شوند، ‌ گفت: ‌شرکت‌های زیادی هستند که هیات مدیره ان‌ها هیچ تحصیلانی در زمینه مهندسی ندارد و از نظر علمی در سطح ضعیفی قرار دارد بنابراین از مدارک مهندسان استفاده می‌کنند که رتبه شرکت را ارتقا دهند. مهندسان هم به ازای مدت زمانی که پروانه را در اختیار شرکت قرار می‌دهند وجهی را دریافت می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز