خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی

نمایندگان مجلس بر امکان دریافت حق دسترسی در بزرگراه ها رای مثبت دهند

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۹۱۶

یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر امسال به عراق سفر کردند که یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر آنها از طریق مرزهای زمینی و ۵۰ هزار نفر نیز با استفاده از سایر وسایل نقلیه به عراق مسافرت کردند که بازگشت آنها به یکباره خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی در سفربه استان آذربایجان شرقی با اشاره به برنامه های این وزارتخانه برای اتصال شبکه جاده‌ای ایران به راه‌های آسیایی و ارتباط ریلی ایران به جمهوری آذربایجان اعلام کرد: برای بازگشت زائران عتبات عالیات سه رام قطار در مرز شلمچه تامین شده و تلاش می‌شود این تعداد به پنج رام قطار افزایش یابد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی که به همراه برخی از معاونان خود از پروژه های حوزه راه و شهرسازی در استان آذربایجان شرقی بازدید می کرد، در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش سه برابری عزیمت مسافران و زائران عتبات عالیات در سال جاری نسبت به سال گذشته اظهار کرد: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر امسال به عراق سفر کردند که یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر آنها از طریق مرزهای زمینی و ۵۰ هزار نفر نیز با استفاده از سایر وسایل نقلیه به عراق مسافرت کردند که بازگشت آنها به یکباره خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: از زائران تقاضا کردیم در بازگشت تحمل به خرج داده و با صبر و حوصله به کشور بازگردند چراکه بازگشت یکباره فشار زیادی برای بازگشت به مردم وارد می‌آورد؛ تاسیسات مرزی و راه‌های ارتباطی ایران و عراق توانایی پذیرش ناگهانی این میزان مسافر را ندارد.

وی با بیان اینکه در مرز شلمچه توانسته‌ایم سه رام قطار را تامین کنیم و در تلاشیم آن را به پنج رام قطار افزایش دهیم گفت: از مسئولان شهرداری‌ها و دیگر دستگاه‌های شهرستان‌های مرزی درخواست کردیم تمام تلاش خود را برای تامین رفاه حال زائران در زمان بازگشت به کار گیرند.

برنامه‌ریزی برای اتصال ریلی ایران به جمهوری آذربایجان

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه علاوه بر دستور رئیس جمهور مبنی بر اتصال راه آهن ایران به عراق، به دنبال اتصال شبکه ریلی کشور به جمهوری آذربایجان از طریق راه آهن قزوین - رشت - آستارا هستیم، از بررسی روش های جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی در وزارت راه و شهرسازی خبر داد.
وزیر راه وشهرسازی در جلسه شورای اداری شهرستان اظهار کرد: آنچه در حوزه وزارت راه و شهرسازی اهمیت دارد توسعه متناسب مرزها و راه‌های منتهی به مرزها است تا توسعه تجارت جهانی ایران و مناسباتمان با دیگر کشورها افزایش یابد.
وی اتصال راه آهن گرگان - اینجه برون به ترکمنستان را یکی از نمونه‌های اتصال ریلی ایران به کشورهای همسایه دانست و گفت: رئیس جمهور دستور اتصال راه آهن ایران به عراق از طریق مرز شلمچه را صادر کرده، همچنین به دنبال اتصال ریلی ایران به جمهوری آذربایجان از طریق راه آهن قزوین رشت آستارا هستیم.

اتصال شبکه جاده‌ای ایران به راه‌های آسیایی

آخوندی تلاش کشور برای اتصال شبکه جاده‌ای به شبکه راه های آسیایی را از اهداف مهم وزارت راه و شهرسازی برشمرد و تاکید کرد: یکی از محورهایی که در این وزارتخانه در دستور کار داریم بهبود کیفیت راه‌های منتهی به مرزها، بهبود کیفیت عملکرد پایانه های مرزی و ارتقای جایگاه گمرکات مرزی ایران است؛ همچنین در این منطقه مرز مناسبی با آذربایجان از طریق اصلان‌دوز و جلفا و نیز با ارمنستان از طریق مرز نوردوز داریم که به افزایش تعاملات استانی و ملی با همسایگان کمک می‌کند.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش یکی از راه‌های خروج از رکود را اتکا به صنایع صادراتی دانست و گفت: توسعه صنعت نیاز به توسعه تاسیسات زیربنایی ارتباطی اعم از جاده‌ای، ریلی، بندری و فرودگاهی دارند، علاوه بر اینکه توسعه صادرات در جذب گردشگر می‌تواند موثر باشد.

بودجه ۶ هزار میلیاردی وزارتخانه در برابر تعهد ۱۳۰ هزار میلیاردی

آخوندی با بیان اینکه در ردیف ۱۲ لایحه بودجه سال آینده اعتبار خوبی برای توسعه مرزهای اصلان‌دوز و جلفا پیش بینی شده است، به تنگناهای اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های موجود وزارت راه و شهرسازی نیاز به سرمایه گذاری داریم در حالی که بودجه وزارت راه‌وشهرسازی حدود ۶ هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین هم در تامین منابع و هم استرداد آنها باید روش های خود را تغییر دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه باید بپذیریم اجرای این پروژه‌ها برای توسعه کشور ضروری است ادامه داد: به جای اتکا به دولت باید به دنبال سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی باشیم؛ به همین دلیل چند پیشنهاد سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این استان در دست بررسی داریم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: وقتی سرمایه گذاری را می‌پذیریم باید این موضوع پذیرفته شود که اصل و سود آن به سرمایه گذار بازگشت داده شود؛ ضمن اینکه اعطای حق دسترسی از تاسیسات زیربنایی به سرمایه گذار، بازگشت اصل و سود سرمایه را تضمین می‌کند.

آخوندی ادامه داد: بنابراین مردم با این انتخاب مواجه هستند که حق دسترسی را پرداخت کنند اما توسعه سریع انجام شود یا حق دسترسی صفر باشد و توسعه ده ها سال به طول بیانجامد.

ساخت راه‌های منتهی به مرزها در اولویت قرار دارد

بنابر این گزارش وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفر خود به آذربایجان شرقی در جلسه شورای اداری شهرستان اهر با اشاره به افزایش ۱۰ میلیارد تومانی اعتبار ساخت بزرگراه اهر - تبریز گفت: ساخت راه‌های منتهی به مرزها در اولویت قرار دارد.
وی با بیان اینکه این دومین سفرش به اهر از ابتدای دولت یازدهم است ادامه داد: محور اهر - تبریز و اهر – کلیبر دو محور شریانی برای دسترسی به جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان هستند از این رو حائز اهمیت بوده و اتمام پروژه از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است.

آخوندی با اشاره به مشکلات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تاکنون و ادامه راه انقلاب با همدلی مردم، به وضعیت فعلی کشور اشاره کرد و افزود: کشور از نظر مالی در وضعیت مناسبی قرار ندارد و هموار کردن شرایط سخت بین‌المللی نیازمند تدبیر است از این رو رئیس جمهور به دنبال تعامل با دنیا براساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است.
آخوندی به انتقادهای نماینده مردم اهر در مجلس درباره کندی اجرای بزرگراه اهر - تبریز اشاره و تاکید کرد: دولت با محدودیت‌های مالی مواجه است و آقای فلاح در کمیسیون برنامه و بودجه از این شرایط سخت، مطلع است اما با این وجود ساخت ۱۴ کیلومتر از این پروژه در شرایط سخت مالی دولت بود که عمدتا در یکسال اخیر انجام شد، حال آنکه این پروژه در سال ۸۶ کلنگ خورد و اگر با سرمای زودرس مواجه نمی‌شدیم تمام ۱۹ کیلومتر قطعه اول مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت؛ ضمن اینکه در سال گذشته در همین شهرستان ۵۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت و عملیات زیرسازی ۷۰ کیلومتر راه روستایی نیز طی یک سال انجام شد که در سال ۹۴ آسفالت می‌شود.

بازسازی یا ساخت تمام پایانه‌های مرزی در دستور کار
آخوندی با بیان اینکه به مسئولان راهسازی وزارت راه و شهرسازی دستور دادم تا ساخت راه‌های منتهی به مرزها را که هم از نظر ایمنی مردم و هم از نظر توسعه تجارت مرزنشینان و افزایش درآمد آنها مهم است، در اولویت قرار دهند گفت: به همین دلیل در یک سال و نیم اخیر که از عمر دولت می‌گذرد بازسازی یا ساخت تمام پایانه‌های مرزی را مورد توجه قرار داده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت آزادراه اهر - تبریز گفت: اهمیت این آزادراه عامل سفر مجدد به اهر شد ضمن اینکه سخت‌ترین قطعه ساخت این آزادراه قطعه اول است که در حال حاضر بخش زیادی از آن ساخته شده و به زودی زیر بار ترافیکی می‌رود؛ همچنین ۱۰ کیلومتر از قطعه منتهی به تبریز ساخته شده و سخت‌ترین بخش آن که تملک زمین‌های اطراف آزادراه است به پایان رسید.

آخوندی با بیان اینکه ساخت بزرگراه اهر – تبریز در ابتدای سال تنها ۵ میلیارد تومان اعتبار به آن تخصیص داده شده بود اما به دلیل اهیمت بزرگراه اعتبار پروژه را به ۱۵ میلیارد تومان افزایش دادیم، گفت: ساخت محور اهر - تبریز بسیار بیش از این مبالغ اعتبار نیاز دارد اما امکانات وزارت راه و شهرسازی تنها در همین میزان است. در کل اگر با عملکردمان تبلیغ کنیم بهتر از آن است که در هر شهری می‌رویم بگوییم دو میلیارد تومان به این پروژه می‌دهیم. من نیت کردم تا پایان دوره مسئولیتم به مردم دروغ نگویم و وعده بی اساس ندهم اما با تدبیر کارها را به پیش ببرم.

تبصره جدید لایجه بودجه ۹۴ راهکار سرمایه گذاری های جدید

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنانش از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد به تبصره جدید لایجه بودجه ۹۴ مبنی بر امکان دریافت حق دسترسی در بزرگراه ها رای مثبت دهند. زیرا تصویب این تبصره می تواند موجب جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای مشارکت و اجرای طرح های بزرگ این وزارتخانه در بخش های مختلف همچون راه آهن، بنادر، جاده ها و حتی فرودگاه ها و ورود بخش خصوصی در حوزه ساخت بزرگراه ها می شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه راهکار اتمام پروژه‌های مهم بزرگراهی متوقف شده را تصویب لایحه بودجه ۹۴ در مجلس دانست و اظهار کرد: در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی شده که با حمایت بخش خصوصی بزرگراه‌ها تکمیل و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از محل عوارض مسترد شود.

وی با توضیح اینکه در حال حاضر بر اساس قانون فقط درآزاد راه ها می توان حق دسترسی و گذر دریافت کرد، تصریح کرد: این تبصره دروازه ای برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی برای اجرای طرح های دیگر وزارت راه و شهرسازی است.

هزینه‌های تبادلات مرزی را کاهش دهیم

وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای اداری شهرستان کلیبر با بیان اینکه سیاست دولت تدبیر و امید تعامل حداکثری با جهان بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است، گفت: نقاط مرزی کشور نه تنها باید وضعیت معیشتی بهتری داشته باشند بلکه باید دروازه ورود ثروت کشور واقع شوند. این مهم در سایه سیاست تعاملی مثبت با کشورهای همسایه به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه سیاست این وزارتخانه ارتقای کیفیت راه‌های مرزی و مبادی ورودی کشور است افزود: شهرستان کلیبر در مرز ایران و آذربایجان قرار دارد و می‌توانیم از این مسیر به آذربایجان ارتباط داشته باشیم.

آخوندی فاصله کوتاه کلیبر به تبریز و حاصل‌خیزی آن را دو عنصر اساسی در توسعه منطقه دانست و درخواست کرد: طرح توسعه شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری آذربایجان شرقی تهیه شود تا توسعه منطقه ارسباران به صورت یکپارچه در دستور کار قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در جاده کلیبر - اهر - تبریز روزانه ۹ تا ۱۲ هزار وسیله نقلیه تردد می‌کند که ظرفیت تبدیل شدن به بزرگراه را دارد؛ در صورت تبدیل شدن به بزرگراه این مسیر می‌تواند یکی از راه‌های دسترسی به آذربایجان و جذب گردشگر باشد.

آخوندی در پایان سخنان خود اظهار داشت: امیداریم بتوانیم در این سفر هزینه‌های تبادلات مرزی را کاهش دهیم تا مردم دو کشور ایران و آذربایجان بتوانند به بهترین وجه تبادلات منطقه‌ای خود را افزایش دهند؛ همچنین در این سفر درباره راه‌های استانی، راه‌های اصلی و طرح های شهرسازی تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی در بدو ورود خود به استان آذربایجان شرقی در فرودگاه تبریز در جریان ساخت باند بتنی این فرودگاه که اخیرا ساخت آن به پایان رسیده و نخستین باند بتنی فرودگاهی در کشور است، قرار گرفت.

همچنین از جاده ورودی اهر - کلیبر با حضور وزیرراه و شهرسازی بهره برداری شد. آخوندی پیش از عزیمت به تبریز، در فرودگاه مهرآباد تهران بازدیدی سرزده از ترمینال ۲ این فرودگاه و پروژه های در دست اجرا این فرودگاه انجام داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز