خبرگزاری کار ایران

مشاور فرهنگی رئیس جمهور:

برای اجرای اعتدال نیازمند انتخاب سیاست‌های درست هستیم

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۵۲۵

مشاور فرهنگی رئیس جمهور پرسید چرا سرنوشت وزیر با پیامک ها تعیین می شود چون ما نیاموخته ایم که پیامک قابل اطمینان نیست و باید برای تصمیم های مهم وقت و دقت صرف کنیم.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: یک ملت احتیاج دارد تا احساس هویتی واحدی در میان همه وابستگان آن ملت وجود داشته باشد اما واقعیت این است که در زیر چتر هویت عام تنوع و تکثرهای فرهنگی وسیعی می تواند وجود داشته باشد.

به گزارش ایلنا، حسام الدین آشنا در اختتامیه همایش ملی اعتدال که در کتابخانه ملی برگزار شد گفت: اگر خواننده پاپ با عمر دو سال فعالیت در خیابان های تهران و ۲۶ شهر کشور با بدرقه نمادین مواجه می شود باید از خود پرسید این حال تدبیر ما در سیاست های مرتبط با حیات فرهنگی است یا تبعات ناخواسته اعمال سیاست ها و اعمال نکردن سیاست های مناسب در این عرصه است؟ ‌

وی افزود: عرصه های فرهنگ در تقسیم بندی سیاستگذارن به ۵ عرصه میراثفرهنگی، هنر، ارتباطات و رسانه، سرگرمی، تفریحی و ورزش و گردشگری تقسیم می شود.

وی افزود: در این پنج عرصه اصلی فرهنگ، سه سیاست کلی باید تعیین تکلیف شود که تعیین تکلیف در حوزه هویت فرهنگی، حیات فرهنگی و امنیت فرهنگی از آن جمله است.

آشنا گفت: حوزه هویت فرهنگی با دو چالش اصلی همبستگی و گسست مواجه است.

وی افزود: یک ملت احتیاج دارد تا احساس هویتی واحدی در میان همه وابستگان آن ملت وجود داشته باشد اما واقعیت این است که در زیر چتر هویت عام تنوع و تکثرهای فرهنگی وسیعی می تواند وجود داشته باشد.

آشنا گفت: در حوزه هبستگی نقطه افراط، یکسان سازی فرهنگی و در حوزه تکثر نقطه افراط گسست فرهنگی است.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور افزود‌: گاهی در عملکرد خود چنان سفت می گیریم که غیر از هویت غالب چیزی را به رسمیت نمی شناسیم و چنان دیگران را سرکوب می کنیم که به قتل عام و نسل کشی فرهنگی محکوم می شویم و گاهی چنان بی توجهیم که به گسست فرهنگی در میان نسل ها و اقوام های فرهنگی مواجه می شویم.

آشنا گفت: سیاست اعتدالی در این میان سیاست افتخار فرهنگی است و بدان معنی است که همه به هویت چتر و بالاسری خود افتخار می کنیم و سیاست های قومی و فرهنگی در آن قابل احترام است.

وی افزود: مسئله این است که چگونه زندگی مردم را فرهنگی تر کنیم و فرهنگ وارد زندگی آنان شود.

اشنا گفت: ‌ما در حیات فرهنگی با دو معضل عدالت و رونق فرهنگی مواجه ایم و احتیاج داریم در میان همه مردم دسترسی به امکانات فرهنگی و تولیدات فرهنگی فراهم باشد و کسب و کار فرهنگی نیز در جامعه رونق یابد.

وی افزود: اینکه از دهها گروه برای تولید فرهنگی حمایت کنیم اما جامعه آنها را مصرف نکند و یا بسیار مصرف کند و آنچه را که از آن حمایت نمی کنیم و یا حتی مانع از آن می شویم مورد استفاده مردم قرار گیرد، چالش بزرگ سیاست گذاری فرهنگی در عرصه حیات فرهنگی است.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور ادامه داد: آفت حیات فرهنگی در عدالت و رونق ویژه خواری و مصرف گرایی است.

وی گفت: این بدان معناست که کسانی از امکانات و تجهیزات فرهنگی به صورت نا برابر و با بهانه های مختلف برخوردار باشند.

آشنا افزود: یک روز به اسم حمایت از اصلاح طلبان روزی به اسم اصولگرایی روزی به اسم مبارزه با تهاجم فرهنگی و روزی به اسم گفتگوی تمدن ها، رانت خواری ها اتفاق افتاده است.

وی گفت: در بسیاری از نمایشگاهها حضور تولید کنندگان و غرفه داران از مراجعه کنندگان آن بیشتر است و شاهد همایش هایی هستیم که سخنرانان آن نیز از شنوندگان تجاوز می کند و در عرصه کتاب و سینما نیز اینگونه است که تعداد تولیدات فیلم های اکران نشده از اکران شده آن بیشتر است و هزینه ساخت فیلم ها نه در اکران بلکه در زمان تولید به دست می آید.

آشنا افزود: ویژه خواری در فرهنگ دست کمی از عرصه های دیگر ندارد.

وی معضل دوم در سیاستگذاری حیات فرهنگی را مسئله مصرف زدگی فرهنگی دانست و گفت: وقتی شهروندان توانمند در تولید فرهنگی، نقد فرهنگی و مدیریت زمان خود مصرف کننده محصولات فرهنگی نیستند با مصرف زدگی به شدت بالا روبرو هستیم.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور پرسید چرا سرنوشت وزیر با پیامک ها تعیین می شود چون ما نیاموخته ایم که پیامک قابل اطمینان نیست و باید برای تصمیم های مهم وقت و دقت صرف کنیم.

وی گفت: چرا جوانان ما اینگونه علاقمند شبکه های ماهواره ای هستند؟

آشنا افزود: ‌ در حوزه امنیت فرهنگی نیز نفوذگری و نفوذ پذیری دو مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود.

وی گفت: همه فرهنگ ها سرمایه گذاری می کنند تا الگوها و سرمایه هایشان در همه جهان منتشر شود. و نفوذ گری پایه امنیت فرهنگی و همه در صدد توسعه طلبی فرهنگی خود هستند.

آشنا افزود: از آن طرف نیز همگان مراقب نفوذ پذیری فرهنگی خود نیز هستند و اگر به این دو وجه توجه نکنیم به انزوا و یا انحلال فرهنگی مبتلا می شویم.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: سیاست مناسب در این عرصه اقتدار فرهنگی است یعنی بتوانیم نفوذ گری و نفوذ پذیری خود را انتخابی کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز