خبرگزاری کار ایران

انصاری در جمع معاونان پارلمانی دستگاه‌های اجرایی:

دستگاه‌ها از موضع رسمی دولت در مورد لوایح حمایت کنند

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۶۹۹

متاسفانه مواردی بوده که طرح یا لوایحی از سوی دولت به مجلس ارسال شده اما نهادی ضمن مخالفت با نظر دولت برای اهداف خود فعالیت کرده که قابل قبول نیست.

معاون امور مجلس رییس جمهور تاکید کرد: درمورد لوایح و طرح هایی که جنبه حساسی دارد به هیچ وجه معاونت‌های پارلمانی دستگاه‌ها برای تغییر لوایح و طرح‌های تقدیمی دولت نباید فعالیت کنند چرا که این اقدام آنها زحمات دولت را از بین می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایلنا حجت الاسلام مجید انصاری در چهارمین نشست معاون امور مجلس رئیس جمهور با معاونین امور مجلس و حقوقی دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: اخیرا یک دستورالعملی در خصوص چگونگی تعامل میان دولت و مجلس تهیه کردیم که قرار بود امروز در اختیار معاون اول رئیس جمهور قرار دهیم. البته کلیات آن قبلا به رئیس جمهور و معاون اول داده شده بود که در آن به تفصیل در مورد برگزاری جلسات منظم میان معاونین پارلمانی دستگاه‌ها و نیز نحوه حضور و پاسخگویی به نمایندگان مجلس آمده است.

وی با اشاره به در پیش بودن هفته دولت اظهار کرد: روز گذشته سالروز رای مجلس به هیات دولت یازدهم بود که لازم می‌دانم از مجلس، اکثریت نمایندگان، هیات رئیسه و بویژه از رئیس مجلس بابت همراهی و همکاری‌ها قدردانی و تشکر کنم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر هماهنگی و تعامل قوا یادآور شد: خواست ملت ما نیز این است که مسئولان با یکدیگر تعامل داشته و از مشاجره با یکدیگر بپرهیزند از این رو تاکید بر همدلی و همفکری قوا برای خدمت رسانی به مردم یک ضرورت است.

انصاری اضافه کرد: خوشبختانه در طول یکسال اخیر درسطح سران قوا همراهی و تعامل برقرار بود و جلسات سران قوا که تعطیل شده بود مجدد برقرار شده که برای نظام کشور پربرکت خواهد بود.

وی به همکاری ها و تعاملات میان دولت با مجلس شورای اسلامی اشاره کرد وگفت: تاکنون بارها وزرا و مدیران ارشد دستگاه‌های دولتی در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس حضور یافته و مجامع نمایندگان ۲۲ استان کشور نیز با رئیس جمهور دیدار کردند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به مسئله کثرت سوال از وزرا و تذکر به مسئولان دولتی گفت: بنا به دلایلی تعداد سوالات زیادی از ناحیه نمایندگانی که در ترکیب افراد یا جریان خاصی بودند داشتیم اما مسئولان دولتی حق مجلس را به رسمیت شناخته و دولت پایبند به قانون بوده و به این قانون‌مداری افتخار می‌کند ولی انتظار دولت این است که با توسعه ارتباطات از میان سوال، استیضاح و تذکرات رسمی بکاهیم.

انصاری با بیان اینکه این کثرت سوالات وقت مجلس و وزرا را می گیرد، اظهار کرد: برخی وزرا هر چند به حق مجلس احترام قائل هستند اما آن را موجب گرفته شدن وقت برای خدمت رسانی بیشتر می‌دانند ولی با این وجود درجلسات حاضر و به سوالات نمایندگان پاسخ دادند.

وی در مورد مکاتبات نمایندگان مجلس با وزرا و معاونان پارلمانی نیز گفت: خوشبختانه اکنون این مسئله تنظیم شده و در کوتاه‌ترین فرصت به درخواست نمایندگان پاسخ داده می‌شود و سعی شده چنین رابطه‌هایی به چالش کشیده نشود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه حضور معاونان پارلمانی در مجلس الزاما مربوط به دستورات کاری مجلس نیست، گفت: فلسفه تعیین معاون پارلمانی برای دستگاه‌ها این بوده که نمایندگان به جای مراجعه به دستگاه دولتی، فردی به عنوان معاون از دستگاه در مجلس حضور داشته باشد تا نمایندگان به او مراجعه و از مکاتبات اضافی جلوگیری شود.

انصاری به معاونان پارلمانی دستگاه‌ها توصیه کرد در هفته‌هایی که وزرا در سفر نیستند، طبق زمانبندی اعلام شده وزرا در مجلس حضور یابند چرا که حضور آنان موجب می‌شود تا در جریان خواست نمایندگان قرار گرفته و نمایندگان نیز حرف وزرا و مسئولان اجرایی را بشنوند تا از این رو فضا برای همدلی و همکاری بیشتر مهیا شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست با اشاره به روند بررسی طرح‌ها ولوایح در مجلس اظهار کرد: زمانی که طرحی از سوی نمایندگان مطرح می‌شود طبق مکانیزم موجود باید دولت پاسخ دهد که آیا با آن طرح موافق است یا خیر. در بسیاری از موارد به دلیل بررسی طولانی مدت طرح‌ها در کمیسیو‌ن‌های فرعی، کمیسیون‌های اصلی و جلسه هیات دولت، عملا به خواسته‌های دولت توجه نمی‌شد از این رو قرار شده به جز طرح‌های مفصل که باید در کمیسیون های فرعی و اصلی دولت بررسی شود مابقی طرح‌ها به محض مطرح شدن، آقای خباز از دستگاه‌های مربوطه استعلامات لازم را انجام خواهد داد که امیدواریم دستگاه‌ها ظرف مدت مقرر نظریات خود را به طور دقیق اعلام کنند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور به دستور رئیس جمهور مبنی بر اینکه دستگاه‌های ذیربط چه درمورد طرحها و چه لوایح باید از موضع رسمی دولت حمایت کنند تصریح کرد: درمورد لوایح و طرح هایی که جنبه حساسی دارد به هیچ وجه معاونت‌های پارلمانی دستگاه‌ها برای تغییر لوایح و طرح‌های تقدیمی دولت نباید فعالیت کنند چرا که این اقدام آنها زحمات دولت را از بین می‌برد.

انصاری با تاکید براینکه طبق قانون وزرا موظف به حمایت از مصوبات نهایی هیات دولت هستند گفت: متاسفانه مواردی بوده که طرح یا لوایحی از سوی دولت به مجلس ارسال شده اما نهادی ضمن مخالفت با نظر دولت برای اهداف خود فعالیت کرده که قابل قبول نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز