خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست خبری با عبدالله گل:

طرح خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای مورد توافق ایران و ترکیه است

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۸۸۶

ایران و ترکیه همه توان خود را به کار خواهند بست تا اسلام رحمانی را به عنوان اسلام واقعی به دنیا معرفی کنند. / ایران و ترکیه مصمم هستند، همکاری‌های خود را برای رفع این بی‌ثباتی‌ها و ارتقای امنیت منطقه افزایش دهند

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی با اشاره بر اینکه ایران و ترکیه اهداف و برنامه های مشترکی دارند، تاکید کرد که سفرش به آنکارا در صدر هیاتی بلند پایه به ترکیه بی تردید نقطه عطفی در روابط دو کشور خواهد بود.

به گزارش ایلنا، رییس جمهور که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ترک خود سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه ایران و ترکیه در مسیری گام برمی‌دارند که به نفع گسترش روابط دو کشور و دو ملت باشد، اظهار کرد: اراده دولت تدبیر و امید، توسعه روابط با کشورهای دوست و بویژه همسایگان است و در بین این کشورها ترکیه جایگاه خاصی دارد.

وی استعدادهای فراوان موجود در هر دو کشور و موقعیت ژئوپلتیک خاص ایران و ترکیه در منطقه را از مزایای در دسترس دو کشور برای گسترش روابط عنوان کرد و افزود: در دیدارم با آقای گل و نیز در نشست عمومی که داشتیم به این توافق رسیدیم که حجم روابط دو کشور را به میزان دو برابر سال گذشته یعنی ۳۰ میلیارد دلار در سال برسانیم که محاسبات دو طرف نشان می‌دهد که این هدف تحقق یافتنی است.

روحانی تصریح کرد: در زمینه گسترش زیرساخت‌های ارتباطی بویژه اتصال خط آهن دو کشور از مسیر مرز بازرگان که می‌تواند خلیج فارس و دریای عمان را به دریای سیاه و مدیترانه متصل کند و حجم روابط دو کشور را گسترش داده و منافع بسیاری به دو کشور و منطقه برساند، توافق انجام شد و همچنین توافقات خوبی برای ارائه تسهیلات به بخش‌های خصوصی دو طرف برای فعالیت آنها در کشور مقابل حاصل شد که امیدوارم این توافق با توجه به دیدار روز سه‌شنبه ما با فعالان بخش خصوصی و کارآفرینان ترکیه همکاری‌های دوجانبه در این عرصه را به صورت موثر به پیش ببرد.

رییس جمهور همچنین توافق در زمینه گسترش همکاری‌های علمی، فرهنگی و همکاری مشترک پارک‌های فناوری دو کشور و نیز گسترش همکاری‌های دو طرف در زمینه گردشگری را مورد اشاره قرار داد، گفت: در نشست هیأت‌های عالی رتبه دو کشور آمادگی ایران برای پذیرش مشارکت سرمایه‌گذاران ترک برای ساخت هتل در آن دسته از شهرهایی که ظرفیت خوبی برای پذیرش گردشگر دارند، اعلام شد.

وی توافق ایران و ترکیه برای گسترش مبادلات بانکی به عنوان شریان تعاملات پولی و بانکی را از دیگر توافقات امروز دو طرف عنوان کرد و از تصمیم مسئولان دو کشور برای تسهیلات بیشتر در راستای گسترش روابط بانک‌های خصوصی و دولتی ایران و ترکیه خبر داد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایران و ترکیه به عنوان کشورهای مهم منطقه و جهان اسلام با تروریسم و خشونت مخالف هستند و همه توان خود را برای مقابله با آن بکار می‌گیرند، اظهار کرد: ایران و ترکیه همه توان خود را به کار خواهند بست تا اسلام رحمانی را به عنوان اسلام واقعی به دنیا معرفی کنند.

وی با اشاره به وجود بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه و با تصریح به اینکه این وضع به نفع هیچ کس در منطقه و جهان نیست، گفت: ایران و ترکیه مصمم هستند، همکاری‌های خود را برای رفع این بی‌ثباتی‌ها و ارتقای امنیت منطقه افزایش دهند و در این زمینه از هیچ تلاشی که در توان آنها باشد، فروگذار نخواهند بود.

رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه ایران و ترکیه در موضوع هسته‌ای نظرات مشترکی دارند، تصریح کرد: دو کشور معتقدند همه می‌توانند بر طبق معاهده ان‌پی‌تی از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشند و طرح خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی به عنوان پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مورد توافق و تاکید دو طرف است.

روحانی خاطر نشان کرد: ترکیه همواره حامی حقوق هسته‌ای ایران بوده و در اینجا از حمایت‌های موثر این کشور از ایران تشکر می‌کنم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در مذاکراتش امروزش با رییس جمهور ترکیه درباره مسایل سوریه و مصر هم سخنی به میان آمد، گفت: در مذاکرات امروز ضمن مذاکره درباره مسایل دو جانبه، درباره مبارزه با افراطی‌گری و خشونت و مسایل کشورهای منطقه نیز سخن به میان آمد و کشورهایی که موضوع مذاکره ما بودند بیش از دو کشوری بود که در سوال مطرح بود و شامل بسیاری از کشورهای همسایه و منطقه شد.

رئیس جمهور اظهار کرد: در مذاکره امروز درباره سوریه و مصر هم بحثشد اما آنچه مهم بود، توافق دو کشور برای تلاش جهت برقراری ثبات و صلح در منطقه و حاکمیت رای مردم برای اداره کشورهایشان و پایان جنگ و خونریزی در کشورها و همچنین کمک برای رسیدن به راه حل مورد رضایت همکاران جهت پایان دادن به مشکلات این کشورها بود.

روحانی تصریح کرد: ایران و ترکیه در گذشته نیز درباره این مسایل با یکدیگر همفکری کردند و اراده آنها بر ادامه این همفکری‌ها است تا به ثبات و امنیت در منطقه کمک کنند.

عبدالله گل نیز در این کنفرانس خبری با اشاره به دوستی دیرینه و اشتراکات فرهنگی و تاریخی ایران و ترکیه، بر عزم کشورش برای گسترش همکاری ها با ایران در همه زمینه‌ها تاکید کرد.

رییس جمهور ترکیه با بیان اینکه تهران – آنکارا برای گسترش روابط با یکدیگر هر چه در توان دارند به میدان خواهند آورد، گفت: روابط ایران و ترکیه در سال‌های اخیر همواره رو به رشد بوده و دیدارهای امروز و اجلاس عالی همکاری‌های راهبردی دو کشور که قرار است برگزار شود، نشانگر اهمیتی است که دو طرف برای ارتقاء سطح روابط قائل هستند.

وی دیدارش با روحانی را مفید و پربازده توصیف کرد و افزود: ۱۰ سند همکاری که امروز بین دو کشور انجام شد گواه جدی ایران و ترکیه برای گسترش روابط است و دو کشور از پتانسیل و اراده لازم برای این امر برخوردار هستند.

گل با بیان اینکه ایران با اجرای سیاست‌های روحانی که توجه ویژه‌ای به مباحثاقتصادی دارد، بیش از پیش پیشرفت خواهد کرد، اظهار داشت: توسعه روابط ایران و ترکیه تنها مسأله این دو کشور نیست، چرا که تحولات مربوط به این دو کشور بزرگ منطقه و گسترش همکاری‌های آنها باعثاستقرار ثبات و امنیت و ارتقاء رفاه اقتصادی در منطقه خواهد شد.

رییس جمهور ترکیه تصریح کرد: در همین ارتباط گفت‌وگوهایی در دیدار امروز داشتیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم مشکلات منطقه را حل کرده و از درد و رنج ملت‌ها بکاهیم و بر مشکل عدم ثبات فائق آییم که گفت‌وگوها و مشورت‌های مثبت و سازنده‌ای بود.

وی در ادامه با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران، گفت: همواره بر حل این مسأله از طریق دیپلماسی تأکید داشته‌ایم و موضع شفاف و روشنی در این زمینه داشته و تأکید کردیم که مایل نیستیم که هیچ کشوری در منطقه از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی برخوردار باشد و متقابلا مایل نیستیم هیچ کشوری از حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای محروم شود و باید در این زمینه استانداردهای جهانی مد نظر باشد تا هر کشوری که با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی همکاری داشت بتواند از این حق برخوردار باشد.

گل تأکید کرد: مذاکرات ایران با ۱ + ۵ بسیار خوب پیش رفته و ترکیه از آن حمایت می‌کند و البته پیش از این نیز از هیچ تلاشی در زمینه حل این مسأله فروگذار نکرده و این رویکرد را ادامه خواهد داد.

رییس جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران و ترکیه نیز مانند فرانسه و آلمان همکاری‌های راهبردی در حوزه اقتصاد و سایر عرصه‌ها مد نظر دارند، گفت: ایران و ترکیه پتانسیل‌های زیادی دارند که باید مورد استفاده قرار گیرد و این دو کشور نیز مثل فرانسه و آلمان اقتصاد مشابه یکدیگر را دارند و باید مبادلات و تعاملات خود را بیش از پیش گسترش دهند.

وی تصریح کرد: ایران بویژه در دوره جدید و با مدیریت جناب آقای روحانی راه را برای حضور بیشتر بخش خصوصی در اقتصاد هموار کرده و این مسأله زمینه‌ها برای گسترش همکاری‌های اقتصادی دو طرف بویژه فعالان اقتصادی بخش خصوصی دو طرف را فراهم کرده و این سفر می‌تواند نقطه عطف بسیار مهمی در ارتقاء سطح روابط دو کشور باشد. امروز با خوش‌بینی و حسن‌نیت چند سند همکاری مشترک را به امضاء رساندیم که می‌توانیم در آینده نزدیک میوه‌های آن را برداشت کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز