خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری: / کامل /

اختصاص سبد کالا به بازنشستگان تامین اجتماعی بررسی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۶۰

مصمم هستیم که در بهمن ما نخستین سبد کالا و در اسفند‌ماه یعنی پیش از شب ‌عید دومین سبد کالا را ارائه دهیم / چهره‌های اقتصادی مجلس با رییس‌جمهور دیدار می‌کنند.

سخنگوی دولت گفت: با مشورت وزارت کار، اختصاص سبد کالا به بازنشستگان تامین اجتماعی بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در ادامه سخنان خود در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید «مصوبه دولت در مورد تخصیص سبد کالا سخنی درباره بازنشستگان تامین اجتماعی به میان نیامده است، آیا قرار است سبد کالا به این افراد اختصاص یابد؟» گفت: در خصوص اینکه جامعه هدف برای دریافت سبد کالایی کدام‌ها هستند و اینکه بازنشستگان تامین اجتماعی شامل آن می‌شوند یا خیر امروز با آقای ربیعی وزیر کار صحبت کردیم. چرا که وزارت خانه وی در این خصوص مسئوولت مستقیم دارد، قطعاً در این مورد به گونه‌ای عمل می‌شود که نسبت به افرادی که استحقاق دریافت این سبد کالا را دارند چیزی مغفول نماند.

محمدباقر نوبخت در ادامه سخنان خود در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، در خصوص سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چرا مدیران باشگاههای ورزشی بزرگ دا ئماً یکدیگر را متهم به دریافت پول از وزارت ورزش و جوانان می‌کند؛ این وعده را داد که در جلسه هفته آینده هیات دولت گودرزی وزیر ورزش و جوانان نیز برای پاسخگویی به این مسئله در جمع خبرنگاران حاضر شود.

وی همچنین در پاسح به سوالی دیگری در خصوص اظهارات محمد‌ جواد لاریجانی مبنی بر رسیدگی پرونده موسوی و کروبی عنوان کرد؛ در این خصوص مرجع قضایی وجود دارد و سخنگوی قوه قضاییه می‌تواند به این سوال پاسخ دهد.

سخنگوی دولت در خصوص آغاز سفرهای استانی رئیس‌جمهور نیز اظهار داشت: سفر رئیس جمهور به استان‌ها آغاز شده و هم اکنون ستادی در حال تمهید این مسئله است که این سفر‌ها به شکل مطلوب ادامه پیدا کند.

نوبخت با بیان اینکه قطعاً ما از تجارب سفرهای قبل بهره‌مند خواهیم شد، گفت: تلاش می‌شود که نقایص برخی سفر‌ها وجود نداشته باشد، هرگاه سفر استانی قطعی شود آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی در خصوص معرفی استاندار استان خراسان رضوی، گفت: تاکنون وزیرکشور فردی را برای استانداری خراسان رضوی معرفی نکرده است، اما می‌دانم که وی در حال مطالعه است که پرونده تغییرات استانداران در آینده‌ای نزدیک بسته شود.

سخنگوی‌ دولت در خصوص پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی گفت: ما در مرحله‌ای به عنوان عضو ناظر در این سازمان حصور داشتیم، البته این مسئله با بهبود روابطی که جمهوری اسلامی با دیگر کشور‌ها به ویژه کشورهای صنعتی دارد مرتبط است. ضمن‌ اینکه قطعاً این موضوع با نتایج ژنو نیز گره خورده است.

در ادامه خبرنگاری با بیان اینکه در مصوبه دولت در مورد تخصیص سبد کالا سخنی درباره بازنشستگان تامین اجتماعی به میان نیامده است، از نوبخت پرسیدکه آیا قرار است سبد کالا به این افراد اختصاص یابد که وی پاسخ داد: در خصوص اینکه جامعه هدف برای دریافت سبد کالایی کدام‌ها هستند و اینکه بازنشستگان تامین اجتماعی شامل آن می‌شوند یا خیر امروز با آقای ربیعی وزیر کار صحبت کردیم. چرا که وزارت خانه وی در این خصوص مسئوولت مستقیم دارد، قطعاً در این مورد به گونه‌ای عمل می‌شود که نسبت به افرادی که استحقاق دریافت این سبد کالا را دارند چیزی مغفول نماند.

وی افزود: اختصاص سبد کالا اولین اقدامی است که در کنار هد‌فمندی یارانه‌ها به شکل کمکی تعریف شده است. ممکن است که کار در مرحله اول نقایصی داشته باشد که آن را با سرعت برطرف خواهیم کرد.. قطعاً نهادهایی معرفی می‌کنیم که اگر خانوارهایی وجود دارند که در سرفصل ما نیستند شناسایی شوند، چراکه ما می‌خواهیم سبد کالا را تقدیم دولت کنیم هدف دولت کمک به همه اقشار است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که چرا افزایش ده هزار تومانی حق مسکن کارگران به سال آینده موکول شد، گفت: تا جایی که من در ذهن دارم، مصوبه هیات وزیران مروبط به امسال بود، نه سال اینده. اما چون در این خصوص تردید دارم باید به مصوبه مراجعه کنم. با این وجود قطعاً مصوبه بر اساس واقعیت‌ها تهیه شده و اگر امکان تسریع داشت، قطعاً اقدام می‌شد.

در ادامه خبرنگاری از نوبخت پرسید که آیا در جلسه امروز در خصوص قیمت حاملهای انرژی نیز بحثی صورت گرفت که سخنگوی دولت پاسخ داد: در جلسه امروز گزینه‌های مختلفی مطرح شد که پس از جمع بندی اعلام خواهد شد.

وی در خصوص زمان دقیق ارائه سبدهای کالایی نیز گفت: ما مصمم هستیم که در بهمن ما نخستین سبد کالا و در اسفند‌ماه یعنی پیش از شب ‌عید دومین سبد کالا را ارائه دهیم.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا دولت در خصوص عدم تایید اظهارات بابک زنجانی از سوی بانک مرکزی بنای شکایت از وی را خواهد داشت، گفت‌: قوه قضاییه تاکنون همه موارد این پرونده را مورد بررسی قرار می‌دهد که برخی از آن‌ها نیز مطالبه دولت است. به یاری خدا با این مسئله عادلانه برخورد خواهد شد.

محمد باقر نوبخت در ادامه سخنان خود در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه روز گذشته وزیر ارشاد سومین کارت زرد دولت را از مجلس دریافت کرد در حالی که این مسئله برای دولت گذشته در سال ‌اخر اتفاق افتاد، گفت: همه واکنشهای دولت در قبال کنش ‌نمایندگان مجلس در چهار‌چوب قانون تعبیر می‌شود. از این جهت وزراء ضمن اینکه به وظایف قا نونی خود ادامه می‌دهند با توجه به آیین نامه داخلی مجلس به هر سوالی که از سوی نمایندگان مطرح شود پاسخ‌گو خواهند بود.
وی افزود: درمورد اینکه طرح این سوالات با چه انگیزه‌ای صورت می‌گیرد و آیا وزاری مورد سوال باید غیر از پاسخ رفتار دیگری داشته باشند، گفت: ما معتقدیم که راه دیگری چیز پاسخ قانونی موجه وجود ندارد، چرا که ما با محیطی شفاف و ما مردمی هوشمند و فهیم مواجه هستیم که همه چیز را مورد مدا‌قه دارند و نسبت به همه رفتار‌ها ارزیابی می‌کنند.

نوبخت با بیان اینکه مردم هم فرصت دارند تا دیدگاه خود را نسبت به رفتار خدمت‌گزاران خود در قوه مقننه و ‌مجریه اعلام کنند، گفت: انتخابات مجلس همیشه فرصتی بوده تا مردم رضایت و عدم رضایت خود را به نمایندگان اعلام کنند، همانطور که انتخابات ریاست جمهوری نیز فرصتی است تا مردم نظر خود را به عملکرد دولت نشان دهند.

وی افزود: ما بدون دغدغه و با توجه به اینکه مردم هوشمندی و ارزیابی لازم را دارند، بیش از اینکه وقت خود را به چالش‌های فی‌مابین اختصاص دهیم به پاسخگویی می‌پردازیم، ضمن اینکه حق نمایندگان را نیز محترم می‌شماریم و آن‌ها می‌توانند در چهار چوب قانون اساسی سوال کنند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور همچنین در خصوص مسئله تشخیص و مکانیزم مشخص شدن دهک‌های جامعه گفت: یکی از مسائل مهم و حساس در ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها شناسایی جمعیت‌هایی است که باید طبق ماده ۷ متناسب درآمدهای خود از یارانه‌ها استفاده کنند، بنابراین در این خصوص کمیته‌ای مامور شده و کارهای مطالعاتی را انجام داده است. یکی از مبنای تصمیم‌گیری ما در این تبصره اجمالی قطعاً گزارشاتی است که این کمیته ارائه می‌دهد.

سخنگوی دولت با تاکید بر حمایت دولت از بخشهای تولیدی گفت: بانک مرکزی در جهت تامین سرمایه‌های ثابت و سرمایه‌های در گردش واحدهای تولیدی خود را موظف می‌داند که بازار تولید را در کنار بازار سرمایه تقویت کند، اما دولت ضمن حمایت از تولید به مردم هم فکر می‌کند.

وی تصریح کرد: وقتی قیمت ارز حالت صعودی پیدا می‌کند، روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد اما در برخی موارد با کاهش قیمت ارز برخی دستگاه‌ها قیمت خود را تغییر نمی‌دهد در این موارد نیز دولت در کنار مردم است و از حقوق مردم دفاع می‌کند دستگاه‌ها نیز باید خود را با تغییرات قیمت‌ها متناسب کنند.

سخنگوی‌ دولت در خصوص تک‌نرخی شدن قیمت ارز نیز گفت: اگر منظور از تک‌نرخی شدن این است که در همه جا یک نرخ مورد استفاده قرار گیرد باید بپذیریم که در هیچ‌کجا چنین چیزی وجود ندارد، اما با توجه به ظرفیت اقتصادی ایران و توانمندی ما امیدواریم که همان‌گونه که مجلس نیز برابری نرخ ریال و دلار را تصویب کرد، اقتصاد کشور نیز خود را با این مسئله تنظیم کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا دستور مبارزه با ویژه خواری در مورد اطرافیان دولت رعایت خواهد شد، گفت: قطعاً دولت با هر نوع تخلفی چه در مجموع ستاد دولت و چه در بیرون برخورد می‌کند. ‌‌‌ همان طور که آقای روحانی نیز در برنامه‌های انتخابی خود اعلام کرد نسبت به این مسئله حساسیت خاصی دارند، اما نباید در این مورد با اقدامات شتاب زده و سطحی تصمیم گیری کرد، قطعاً در این مورد بررسی می‌شود و اگر لازم باشد برخورد خواهیم کرد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس ‌جمهور در خصوص انتقال پاییتخت و جلوگیری از مهاجرت از شهرهای بزرگ توسط دولت، یادآور شد: در خصوص انتقال مرکز سیاسی کشور دولت مصمم است تا کاستی‌ها را برطرف کند وشخص رئیس جمهور از زمانی که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی حضور داشت به مطالبات مربوط به این مسئله پرداخت و در مرکز تحقیقات استراتژیک نیز آن را تکمیل کرد که حتی کتابی نیز در دست تالیف دارد که امیدوارم زود‌تر منتشر شود، در این کتاب به ضرورت انتقال مرکز سیاسی کشو تاکید شده است.

وی افزود: در صورتی که امکانات به شکل متوازن در شهر‌ها توزیع شود، هیچ کسی ترجیح نمی‌دهد که در هوای آلوده شهرهای بزرگ زندگی کند. همه ما می‌دانیم که شهرهای کوچک فضای مطلوب‌تری برای زندگی دارند. خوشبختانه امروز شرایط خوبی در بحثهای تحصیلی و بهداشتی در شهرهای کوچک فراهم شده است.

در ادامه نوبخت در خصوص تاثیر ارائه سبد کالایی دولت عنوان کرد: اگر افراد برای تامین نیازهای خود سبد کالایی در اختیار داشته باشند به جای مراجعه به بازار که فشار تقاضا و متعاقب آن قیمت را افزایش می‌دهد، به شکل مستقیم کالای خود را دریافت می‌کند در واقع ما بخشی از تقاصای مردم را تامین می‌کنیم که شاید بتواند فشار تورمی را کاهش دهد.

محمد باقر نوبخت در حاشیه جلسه امروز ‌هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص مصوبات امروز –چهارشنبه - هیات وزیران عنوان کرد‌: تقریبا تمام وقت جلسه امروز – چهارشنبه - به اظهار نظر و‌جمع بندی در خصوص موضوع هدفمندی یارانه‌ها و چگونگی ادامه اجرای آن اختصاص یافت.

وی افزود: با عنایت به مطالعات و بررسی‌های تیم اقتصادی دولت امروز نظرات اعضای هیات وزیران در خصوص اجرای قانون هدفمندی یارانه استماع شد و به جهت ضرورت توجه به همه نظرات مختلف، رئیس‌ جمهور برای فردا عصر روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس و تعدادی از نمایندگان اقتصادی مرتبط با قا‌نون هدفمندی یارنه‌ها دعوت کرد تا در جلسه‌ای نظرات آن‌ها مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی دولت افزود: ما آماده‌ایم تا ضمن برخورداری از نظرات صاحب‌ نظران و کار‌شناسان که از ماههای گذشته و جمع آوری شده است، نسبت به ارائه تمهیداتی در خصوص چگونگی اجرای قانون هد‌فمندی یارانه‌ها در قالب تقدیم لایحه‌ای جامع‌ به مجلس شورای اسلامی اقدام کنیم.

وی ادامه داد: البته ‌جمعی از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون‌ها این پیشنهاد را داشتند که به جای ارائه یک لایحه جامع، تبصره‌ای در خصوص بحثچگونگی اجرای قا‌نون هدفمندی یارانه‌ها به لایحه بودجه سال ۹۳ الحاق شود که با استماع نظرات نمایند گان در جلسات فردا نهایتاً در این خصوص جمع بندی می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز