خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور در نشست استانداران سراسر کشور:

دولت از نقد استقبال می‌کند / نباید فضای جامعه امنیتی شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۷۰۸

مدیریت در استانها باید به گونه ای باشد که هیچ جناحی احساس شکست نکند / باید اجازه دهیم جامعه باز و آزاد باشد، نباید بگذاریم فضای جامعه امنیتی شود، فضای جامعه ما باید فضای فرهنگی سیاسی و اقتصادی باشد.

رییس‌جمهور تاکید کرد: دولت از نقد نمی‌هراسد بلکه از آن استقبال می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجه الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جمع استانداران که در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، گفت: دولت یازدهم در روز تحلیف لیست کابینه خود به مجلس تقدیم کرد و این برای اولین بار بود که این اتفاق افتاد.

اختلاف بین قوا به صلاح کشور نیست

وی با تاکید بر این که مجلس تعامل خوبی با دولت داشته است، گفت: گرچه تعداد سوالات و احضارهای وزرا ممکن است خاطر برخی همکاران ما را مکدر کرده باشد، اما نباید شیوه تعامل با مجلس را از دست بدهیم و سه قوه می‌توانند تحت نظر رهبری کارها را پیش ببرند و اختلاف بین قوا به صلاح کشور نیست.

وی با تاکید بر این که مجلس تا امروز در زمینه‌های مختلف همکاری خوبی با دولت داشته است، گفت: این که رئیس‌جمهور برای معرفی یک وزیر مجبور شد ۴ بار به مجلس برود گرچه بی سابقه بود، اما در عین حال حق مجلس بود. نباید از این امور برنجیم و باید به مجلس احترام بگذاریم. چرا که ما غیر ازقانون‌گرایی راهی پیش روی خود نداریم و فرار از قانون دارای ضررهای بسیار و طولانی مدت خواهد بود.

وی با اشاره به انتخاب استانداران گفت: در انتخاب استانداران بار سنگینی بر دوش وزیرکشور بود. بنده می‌دیدم که ایشان برای انتخاب برخی استانداران چه سختی‌هایی را تحمل کردند،؛ چرا که طبیعی است نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و مسئولین آن استان توقعاتی داشته باشند و جمع کردن این توقعات کار ساده ای نبود، اما بحمدالله این کار مهم در زمان معقول انجام شد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مدیریت در استانها باید به گونه ای باشد که هیچ جناحی احساس شکست نکند و اگر بازی برد - باخت باشد توافق پایدار نخواهد بود. استاندار باید به گونه‌ای رفتار کند که هیج جناح و حزبی احساس با‌خت نکند و راه حل آن این است که مشترکات مورد توافق به عنوان معیار اصلی مد‌نظر قرار گیرد.

وی با تاکید بر این که استاندار باید به دنبال حل مشکلات استان باشد، خاطر‌نشان کرد: مثلا اگر معضل محیط زیست استان حل شود همه برنده هستند و در چنین شرایطی است که همه آن استان احساس پیروزی می ‌کنند و بازی برد - باخت از بین می‌رود.

روحانی خطاب به استانداران با بیان این که شما نماینده عالی نظام در استان هستید، تاکید کرد: اگر استاندار خط قانون را برگزیند، ایا کسی احساس باخت می‌کند؟

روحانی با اشاره به تدوین اولیه منشور اولیه حقوق شهروندی گفت: من از استقبال گسترده مردم نسبت به این پیش‌نویس متعجب شدم و این نشان می دهد که مردم می‌خواهند حقوق شهروندی تحقق پیدا کند که این همان اجرای اصل سوم قا‌نون اساسی است.

اولین قدم عدالت اجتماعی ایجاد فرصت برابر برای همه مردم است

رئیس‌جمهور با تاکید بر این اولین قدم عدالت اجتماعی ایجاد فرصت برابر برای همه مردم است، گفت: ‌برای مثال زنان ما باید این باور قلبی را داشته باشندکه جنسیت معیاری برای امتیاز فردی نیست و بارها توصیه کردم در شرایط مساوی انتخاب مدیران با اولویت خانم ها باشند و این به خاطر بی ‌عدالتی است که در سالهای گذشته وجود داشته و باید بتوانیم قدم به قدم آن را جبران کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر این که نسخه نهایی حقوق شهروندی در اختیار استاندارن قرار خواهد گرفت، گفت: استانداران باید این حقوق را به مردم آموزش دهند تا مردم از حقوق خود مطلع شوند.

نباید بگذاریم فضای جامعه امنیتی شود

روحانی با تاکید بر این که انتقاد به نفع ماست، گفت: باید اجازه دهیم جامعه باز و آزاد باشد، نباید بگذاریم فضای جامعه امنیتی شود فضای جامعه ما باید فضای فرهنگی سیاسی و اقتصادی باشد.

وی ادامه داد: استانداران باید با نگاهی توسعه‌‌نگر توام با در نظر گرفتن عدالت جغرافیایی و امتیازات بر مبنای آمایش سرزمینی فعالیت کنند.

دولت از نقد نمی‌هراسد

رییس‌جمهور تاکید کرد: دولت از نقد نمی‌هراسد بلکه از آن استقبال می کند، وزرا ء باید در برنامه های استانی خود برنامه کلی دولت را مد‌نظر قرار دهند.

وی ادامه داد: معیار استانداران در انتخاب همکاران خود باید شایسته سالاری و بدون توجه به جناح الف یا ب باشد. باید افرادی انتخاب شوند که به نظام، ولایت فقیه، اعتدال اعتقاد دارند و باید افراد افراط گرا از هر جناحی برگزیده نشود و اگر ما نتوانیم با هم کار کنیم چه طور می‌توانیم ادعا کنیم که تفکر و سیاست ما باید الگوی جهان باشد.

مردم از افراط خسته شده‌اند

رئیس‌جمهور با تاکید بر این که مردم از افراط خسته شده‌اند، گفت: مردم خدمتگزاری می‌خواهند که معضلات آنها را حل کند، اگر دولت در این شرایط سبد کالا به مردم می‌دهد به خاطر وجود مشکلات است و در این مسیر آن بخش آسیب پذیرتر جامعه ‌مد نظر ما بوده است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: استانداران باید امور را به مردم واگذار کند و به ویژه در مسائل اجتماعی و سیاست های داخلی باید مواردی که امکان دارد به مردم واگذار کنیم. مثلا ً در بحثامنیت مردم بهتر از هر‌کسی می توانند امنیت را برقرار کنند، البته دستگاههای مربوط نیز کار خود را می کنند.

دولت در پی تقویت احزاب قانونی است

روحانی تاکید کرد: دولت در پی تقویت احزاب قانونی است و بنا دارد در چارچوب مقررات حامی و تسهیل کننده فعالیت های انها باشد.

وی با اشاره به معظل دریاچه ارومیه گفت:اگر نتوانیم اقدامی برای نجات دریاچه ارومیه انجام دهیم، میلیونها تن از مردم آن منطقه مجبور به ترک محل زندگی خود خواهند شدو هیچ خطری با این برابری نمی‌کند. لذا کارگروه ویژه این موضوع تشکیل شده است.

وی با اشاره به قانون هد فمندی یارنه‌ها نیز گفت: یارانه برای اقشار آسیب پذیر است، ولی شناسایی دهک‌های مختلف جامعه کاری سخت است و یارانه باید از منابع مصوب قا‌نونی یعنی قیمت حاملهای انرژی تامین شود.

یارانه نقدی قطع نخواهد شد

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: یارانه نقدی قطع نخواهد شد، اما این که به چه شکلی ادامه خواهد یافت، مبحثدیگر است.

وی معضل سلامت را مسئله دیگر دولت دانست و گفت: هر چند قدم‌هایی مهمی برداشته شده است، اما هنوز کارها بسیاری باقی مانده ولی باید توجه داشت هنوز عمر دولت به ۵ ماه نرسیده است.

روحانی تاکید کرد: برای ما سرمایه اجتماعی مهم است و باید قدم به قدم این سرمایه تامین شود. اگر بتوانیم فرهنگ اسلام را در دستور کار قرار دهیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

روحانی در پایان تاکید کرد: شما استانداران باید بار مسائل منطقه ای را به دوش بگیرید و با تعامل سازنده این مشکلات را حل کنید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز