خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی خوزستان خبر داد:

آغاز مرمتِ خانه تاریخی حاج شیخ ‎جعفر شوشتری

asdasd
کد خبر : ۷۸۰۴۱۸

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان از آغاز به کار مجدد عملیات حفاظت و مرمت خانه تاریخی مرجع عالیقدر آیت‎الله حاج شیخ‎جعفر شوشتری واقع در بافت تاریخی شوشتر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، احمدرضا حسینی بروجنی اظهار داشت: مرمت این اثر تاریخی که از بناهای با ارزش دوره قاجار و دارای معماری منحصر بفرد و تزئینات وابسته به معماری خاص اقلیم خوزستان است، با نظارت معاونت میراث فرهنگی استان و با رویکرد حفاظت‎محور و نجات‎بخشی از سر گرفته شده است.

وی با اشاره به این‎که کارگاه مرمت خانه تاریخی شیخ‎جعفر شوشتری از کارگاه‎های فعال در شهرستان شوشتر است، ادامه داد: سال گذشته بر اثر بارندگی‎ها و رانش‎های موجود، آسیب‎های جدی به دیوار غربی و جنوبی این خانه وارد آمد که اکنون تکمیل دیوار غربی و اجرای مجدد برخی تاق‎های این ضلع و نیز اجرای بندکشی آن در دستور کار مرمت این بنا قرار دارد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان با بیان این‎که از سال گذشته تاکنون چندین فصل کار مرمت در این خانه به منظور حفاظت و مرمت آن صورت گرفته است، افزود: در سال گذشته با تأمین اعتبار لازم از محل اعتبارات ابلاغی ملی و  انجام اقدامات حفاظتی در این بنا، اثر پیش گفته از وضعیت بحرانی خارج شد و در فصل جدید مرمتی نیز اقداماتی از قبیل سبک‎سازی بام، اجرای عایق رطوبتی با مصالح کاملا سنتی و ترمیم جداره‎های آجری و سنگی توسط پیمانکار متخصص مرمت با نظارت معاونت میراث فرهنگی استان درحال انجام است .

وی گفت: اعتبار در نظر گرفته شده در سال 1397، از دو محل اعتبارات ملی (مشارکت در مرمت بناهای بخش خصوصی) و اعتبارات استانی، تأمین شده است که در صورت تخصیص اعتبار در سال جاری این روند تا مرحله مرمت تکمیلی با هدف باززنده‎سازی بنا ادامه خواهد یافت.

حسینی بروجنی همچنین بیان کرد: این کارگاه مرمتی با بکارگیری استادکاران معماری سنتی و نیروهای بومی به تعداد ۱۵ نفر نیز اشتغالزایی کرده است.

وی قدمت این خانه تاریخی را دوره قاجار عنوان و تصریح کرد: این خانه در محله میدان شیخ از محله‎های تاریخی شوشتر ساخته شده است و بانی و بنیان‎گذار آن، مرجع عالیقدر حاج شیخ‎جعفر شوشتری است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان در توصیف این خانه، گفت: خانه تاریخی حاج شیخ جعفر شوشتری یکی از اجزاءِ مجموعه‎ شهری در شهر شوشتر است که با نام شیخ جعفر شوشتری شناخته می‎شود.

وی افزود: این مجموعه شامل خانه، حسینیه، مدرسه، مسجد و ساباط است که همه این اجزاءِ ارزشمند در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده‎اند.

بروجنی یادآور شد: خانه حاج شیخ‎جعفر شوشتری را می‎توان یکی از خانه‎هایی با شاخصه‎های معماری ایرانی و شوشتری دانست؛ چراکه تمامی اجزاء و عناصر یک خانه ایرانی را در آن به خوبی می‎توان مشاهده کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز